2022-07-15, 16:45
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Om vi gör alla uppoffringar miljömupparna kräver köper vi oss 10-20 år innan skiten träffar fläkten, men till vilken kostnad?
Anpassning till framtiden är vad som krävs.
Det går bara att anpassa sig till en viss grad, sen går det inte längre.
Citera
2022-07-15, 18:17
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ju det jag menar. Priset på gas är tre gånger högre än priset för olja. Det bör medföra att alla som kan ersätter gasen med olja för den är billigare och då bör priserna närma sig varandra. Vem betalar frivilligt tre gånger mer för sin energi? Skog och trädplantager/monoskogar. Stor skillnad.
Ja så är det, man vill nog bli kvitt gasen men det tar tid att ersätta gasen med något annat bränsle.

Har ingen åsikt om vad som ska krävas av en trädbeväxt markyta för att få kallas skog.
Citera
2022-07-15, 18:25
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Ja så är det, man vill nog bli kvitt gasen men det tar tid att ersätta gasen med något annat bränsle.

Har ingen åsikt om vad som ska krävas av en trädbeväxt markyta för att få kallas skog.
Okej, men jag kan tala om för dig att trädplantager och monoskogar innehåller väldigt lite liv, nästan ingen biologisk mångfald överhuvudtaget och inte en enda fågel eller däggdjur. Det är i mina ögon inte en skog. Det är trädplantager.
Citera
2022-07-20, 20:10
Medlem
Citat:
Okej, men jag kan tala om för dig att trädplantager och monoskogar innehåller väldigt lite liv, nästan ingen biologisk mångfald överhuvudtaget och inte en enda fågel eller däggdjur. Det är i mina ögon inte en skog. Det är trädplantager.

Håller du på med dina sagor nu igen? Är massor med planterad skog här för jag bor, och det vimlar av harar, rådjur, älgar, fåglar mm.

Frugan brukar gå och plocka svamp och bär i samma skog.

Du sitter ju bara och skriver en massa trams, typiskt en stadsboende miljöpartist som aldrig varit utanför tunnelbaneräckvidden i Stockholm.
Citera
2022-07-21, 03:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Håller du på med dina sagor nu igen? Är massor med planterad skog här för jag bor, och det vimlar av harar, rådjur, älgar, fåglar mm.

Frugan brukar gå och plocka svamp och bär i samma skog.

Du sitter ju bara och skriver en massa trams, typiskt en stadsboende miljöpartist som aldrig varit utanför tunnelbaneräckvidden i Stockholm.
Inte en chans att du pratar om planterade monoskogar. Varför ljuger du? Du är lika bedrövlig på att gissa som du är komplett okunnig om hur skogar fungerar.
Citera
2022-07-21, 12:35
Medlem
Citat:
Inte en chans att du pratar om planterade monoskogar. Varför ljuger du? Du är lika bedrövlig på att gissa som du är komplett okunnig om hur skogar fungerar.

Oj, jobbigt när verklighet kommer och knackar på...
Citera
2022-07-21, 12:46
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Oj, jobbigt när verklighet kommer och knackar på...
Varsågod att bevisa det. Jag vet att du inte kan det.
Citera
2022-07-21, 14:55
Medlem
Citat:
Varsågod att bevisa det. Jag vet att du inte kan det.
Kan du ge ett exempel på en planterad monoskog?
Citera
2022-07-21, 15:55
Medlem
Svärjes avatar
Har slutat köra bil sen 2018 & blivit vegan sen 2020. Sorterar numera också plast & metall, det gjorde jag inte tidigare.
Citera
2022-07-21, 22:42
Medlem
Jag gör som eliten, skiter totalt i klimatet.

SR:s vd Cilla Benkö reste till Seychellerna ,samtidigt är ju SR en stor del av klimatpropagandan.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...-seychellerna/
Citera
2022-07-22, 09:13
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Kan du ge ett exempel på en planterad monoskog?
Det kan du hitta på många platser. I Sverige är det vanligen tall som planterats med exakta avstånd mellan planterna och det finns inget annat som växer där. Västergötland som jag varit i mycket har dessa i stort sett döda "skogar" på många platser. Det finns inte ett djur där, inte en fågel och det biologiska värdet är nära nog noll. Det enda syftet med plantagen är att maximera virket, men det är en dålig idé eftersom monoskogar är mycket mer känsliga för sjukdomar, stormar och skadeinsekter. Man planterar tallarna (det kan även vara andra träd som gran) med exakta avstånd så det blir enkelt att avverka, men det medför att det inte blir något annat än en trädplantage och inte alls någon levande skog.
Senast redigerad av saganshus 2022-07-22 kl. 09:17.
Citera
2022-08-12, 16:27
Jag kan tänka mig att köpa ny telefon var fjärde år istället för varannat år.

Sen kan jag minska min användning av micron med säkert 2h per år.

Så nu räddar jag hela världen!.
Jag gör nu så stor skilllnad att Aftonbladet vill interljuva mig.

Eller nej ehm kina ryssland och amerika existerar.

Vilket gör att även om sverige skulle försvinna så skulle det ha 0.003% global påverkan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in