2022-08-14, 08:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
så du menar att Ryssland är framgångsrika i detta krig? Tror du Putin är nöjd? Tusentals förstörda tanks o andra fordon, kryssaren Moskva stående på botten, flygplats på Krim bombad, med följden att ryssar flyr Krim, tiotusentals döda ryska soldater, ekonomiska sanktioner från större delen av Europa o us vilka troligen kommer ligga fast i årtionden med säkerligen stora konsekvenser för rus, ca 30 länder hjälper Ukraina med vapen o förnödenheter, fronten har nu helt avstannat, zelensky har definitivt fått tillbaka självförtroendet Har gått från att antyda Ukraina kommer få släppa ifrån sig yta, till att säga kriget slutar på Krim,, var är förresten Putin o lavrov? Vad skjutton ska de ta sig till nu? Tror du verkligen detta är vad Putin önskat?

Faktum är att ryssarna, med en relativt motståndaren liten numerär, har och fortsätter att ta mark och vad det mesta tyder på kommer att nå de mål som sattes upp för operationen - kanske lite mer dessutom. Har ryssarna haft någon motgång? Ja, givetvis, men ingen av sådan storlek att den har någon betydelse för hur detta slutar.
Citera
2022-08-14, 08:55
Medlem
Reimers avatar
Skörden av orcher sjönk något igår, c:a 150 stycken blev skickade till helvetet men skadefrekvensen på de som överlevt massanfallen lär vara hög, vi får en total på c:a 43550 vilket gör att 46000 bör vara döda innan torsdag.

Materielförlusterna ser hyfsat bra ut, 8 stridsvagnar och en helikopter bland mycket annat.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=379405087705283&set=a.234922835486843
Citera
2022-08-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men sluta konsumera en massa skräppropaganda. Väst är inte så lockande som du vill tro med bögparader och gratis könskorrigeringar samt klimatångest.

Du har antagligen ett liknande stöd för Lukasjenko som Putin har i Ryssland. Kanske inte lika högt men åt det hållet.

Problemet med dig är att du tror att det finns en opinion för ett liberalt samhälle i Ryssland också.

Uppenbarligen har du ett lite eget sätt att tolka information.

Att man som president behöver militär hjälp från grannländerna för att kväva en fredlig opposition ser du alltså som ett tecken på att man har ett internt högt stöd?
Samma med att den egna militären vägrar delta i detta grannland(Ryssland) invasion av ett annat grannland ser du också som att stödet i Belarus är massivt för Ryssland.

Gällande oppositionen i Ryssland är det nog svårt att ge en korrekt bild p.g.a hur makten agerar där.
Tittar du på den medelklass som oftast styr utvecklingen finns nog en rätt blandad bild.
Och börjar Putin mobilisera den till armén eller som arbetskraft åt jordbruket kommer nog opinionen svänga fort.

Nu vet jag inte var du hämtar din information, men efter våra tidigare diskussioner så har jag förstått att du har ett speciellt sätt att tolka den.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-08-14 kl. 09:36.
Citera
2022-08-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så ingen källa? Bara påhitt alltså….

https://www.macrotrends.net/countries/RUS/russia/clean-water-access-statistics

https://www.macrotrends.net/countries/UKR/ukraine/clean-water-access-statistics

Och ryssarna sitter ändå på 1/5 av världens sötvatten reserv.

https://www.climatechangepost.com/russia/fresh-water-resources/
Citera
2022-08-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, håller med. En liten rättelse (som inte spelar någon roll, du har en djup förståelse) är att det inte var Azov som kom in i bilden, utan Svoboda/Högra sektorn. Azov skapades först senare, men samma människor.

Även intressant att svoboda/”en mix” av högernationalistiska partier i praktiken utraderades från politisk makt i valet 2014.

Det brukar vara sånt som utlämnas i foliehatts ”dokumentärerna” .
Citera
2022-08-14, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen har du ett lite eget sätt att tolka information.

Att man som president behöver militär hjälp från grannländerna för att kväva en fredlig opposition ser du alltså som ett tecken på att man har ett internt högt stöd?
Samma med att den egna militären vägrar delta i detta grannland(Ryssland) invasion av ett annat grannland ser du också som att stödet i Belarus är massivt för Ryssland.

Gällande oppositionen i Ryssland är det nog svårt att ge en korrekt bild p.g.a hur makten agerar där.
Tittar du på den medelklass som oftast styr utvecklingen finns nog en rätt blandad bild.
Och börjar Putin mobilisera den till armén eller som arbetskraft åt jordbruket kommer nog opinionen svänga fort.

Nj vet jag inte var du hämtar din information, men efter våra tidigare diskussioner så har jag förstått att du har ett speciellt sätt att tolka den.
Du tycks ju veta hur makten agerar både i Vitryssland och i Ryssland. Inte bara det, du vet också hur opinionen är och vad opposition vill i de två länderna.

Jag brukar säga så här. Folk är rätt bekväma och revolution är bara något vissa extremister önskar. Det är en sanning både i Sverige och i Ryssland/Vitryssland skulle jag tro.
Citera
2022-08-14, 09:20
Medlem
Citat:
Du tycks ju veta hur makten agerar både i Vitryssland och i Ryssland. Inte bara det, du vet också hur opinionen är och vad opposition vill i de två länderna.

Jag brukar säga så här. Folk är rätt bekväma och revolution är bara något vissa extremister önskar. Det är en sanning både i Sverige och i Ryssland/Vitryssland skulle jag tro.

Det beror på hur bra den ”breda medelklassen” har det.

Svält och när barnen dör av enkla sjukdomar pågrund av avsaknaden av mediciner brukar vara när facklor och högafflar plockas fram.
Citera
2022-08-14, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Visst finns det en opinion för ett liberalt samhälle i Ryssland, problemet är bara att den antingen sitter i fängelse eller är skrämd till tystnad.
Jo, det finns det säkert. Det finns en opinion för repatriering av alla invandrare i Sverige också t.ex.

Men framförallt finns det en skrämmande okunskap om Ryssland och den ryska kulturen i väst och särskilt i Sverige. Inte så konstigt då Bert Sundström och andra korrar mest ägnar sig åt att frottera sig med den liberala eliten i S.t Petersburg och Moskva.

Jag skulle tro att det sämsta Kiev har gjort PR-mässigt i detta krig är att man låtit nassarna publicera videor där man torterar ryska POW:s

Kan faktiskt inte förstå att man inte slagit ner på det.
Citera
2022-08-14, 09:22
Medlem
Något dom civiliserade visste redan, men gör inget att visa det igen:

https://www.expressen.se/nyheter/soldaten-hade-ingen-aning--att-vi-invaderade-ukraina/

Citat:
Fallskärmsjägaren Pavel Filatiev, 33, deltog i den ryska invasionen av Ukraina – men är nu öppet kritisk till Putins krig, som han kallar ”förfärligt”.

I en ny bok hävdar 33-åringen att han inte hade en aning om att man var i färd med att invadera landet förrän kulorna började vina.

Pavel Filatiev, 33, är numera öppet kritisk till Putins krig, som han själv deltagit i.

Det går bra för ryzzland.
Senast redigerad av WonDash 2022-08-14 kl. 09:25.
Citera
2022-08-14, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det beror på hur bra den ”breda medelklassen” har det.

Svält och när barnen dör av enkla sjukdomar pågrund av avsaknaden av mediciner brukar vara när facklor och högafflar plockas fram.
Finns ingen brist på mediciner i Ryssland. Däremot så är det illa ställt med det i Ukraina. Du får lära dig att man är självförsörjande på det mesta i Ryssland även om man inte har den senaste iPhonen eller BMW:n.
Citera
2022-08-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jaha, så man sa alltså något som inte var sant..

Alltså ljög man.

Om man däremot trodde att 150.000 man på 3 dagar skulle ta ett land med en yta av Polen, Tyskland och Frankrike tillsammans med en population på 40 miljoner och en armé på över miljonen man.. ja då är det inte Ryssarnas fel att du är dum i huvudet.

Hävdar du att Ukrainas yta är lika stor som dessa tre länder tillsammans så har du fel. Väldigt fel till och med.

Tyskland 357588 km2
Frankrike 543940 km2
Polen 322575 km2

Summa 1224103 km2

Ukraina 603548 km2 (varav Krim ca 26000) så det är något större än Frankrike.
I Frankrike bor emellertid 68miljoner människor.
Citera
2022-08-14, 09:28
Medlem
Citat:

Jag är förvisad till den information jag får via nätet och en del via bekanta i Ryssland och Belarus.
Sen jobbade jag en del i och med Ryssland under perioden 1998- 2014.
Så jag träffade på en del personer och besökte en del platser som jag inte skulle ha gjort som turist, så jag vet en del om hur det såg ut på de platserna och hur medelklassen levde där.

Din sista mening blir ju rätt intressant i samanhanget då du har helt korrekt att det krävs en hel del för en revolution och protester. Det som skiljer är hur vi tolkar dessa jag skulle säga att som Belarus bli tvungna att ta in militär utifrån för att kväsa protester ger i min värld en indikation om att man ser sin ställning som hotat och att stödet för ledningen inte är så starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in