2022-08-14, 00:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den 17 mars höll Putin det talet, där han sa att det ryska folket kan skilja på riktiga ryska patrioter och avskum/förrädare och spotta ut de senare som flugor i munnen. Han syftar bl.a. på ryssar som lever i västvärlden, äter kaviar och dricker skumpa. Det var antagligen en varning riktad till oligarkerna och deras familjer. Hade inget med Ukraina att göra.

Det har dock varit klent med TV-sända tal efter det. Kan bordssamtalet med Shoigu om situationen i Azovstal vara det senaste? Han har sedan dess framträtt vid öppningen av en utställning om Peter den store samt hållit något slags anförande på de ryska sjöstridskrafternas dag.

Ah så var det ja. Minns bara det var en svada av hat-retorik han kom med. Man kan ju tycka han borde injuta patriotism hos befolkningen med dessa timmeslånga hat-tal som en boost.
Citera
2022-08-14, 00:46
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ja kamrat Medvedev lovade att armageddon skulle starta vid ett angrepp mot Krim!

Vad är svaret och var är Medvedev?

Medvedev... lol
Putin är en 3e rangens politiker som helt missbedömt läget och omvärlden när han invaderade Ukraina.

Medvedev är f-n ännu sämre, en åsna.
Dessutom tycker det ryska folket att han är helt oduglig.
Citera
2022-08-14, 00:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Både Putin och russin face Lavrov har ju inte visat sig?
Putin visade sig senast på statsbesök i Iran, om jag inte har fel, och Lavrov gjorde ett uttalande kanske förra veckan. Minns faktiskt inte vad Lavrov sa.
Citera
2022-08-14, 00:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Han är förmodligen i nån slags depressions-fas då det nu gått 6 månader och framgångarna är ytterst begränsade och motståndet är kraftfullt och omvärldens reaktioner är oändligt större än vad han räknade med.
Tänk, typ, Hitler hade gått in i väggen i Polen 1939...

Ja gubben vet att han nu kommer att gå till historien som Rysslands sämsta ledare vad han än gör. Allt han kan välja leder bara till det eftermälet.
Citera
2022-08-14, 00:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Både Putin och russin face Lavrov har ju inte visat sig?

Världen väntar just nu på nästa dåraktiga beslut från RyZZland. De upphör aldrig att förvåna!
Citera
2022-08-14, 00:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja gubben vet att han nu kommer att gå till historien som Rysslands sämsta ledare vad han än gör. Allt han kan välja leder bara till det eftermälet.

Ja, otroligt men sant .
Putin trodde att han skulle kunna få en snabb och smärtfri seger i Ukraina.
Han är en politisk idiot.
Citera
2022-08-14, 01:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Putin visade sig senast på statsbesök i Iran, om jag inte har fel, och Lavrov gjorde ett uttalande kanske förra veckan. Minns faktiskt inte vad Lavrov sa.

Men vad syns du.., har inte Putins tonläge förändrats ?

I början utav kriget var det känvapen-övningar, sedan "tsar Peter" snack med ett leende på läpparna. Har inte kaxigheten minskat.., t.o.m ett deal med Ukraina att de får skeppa ut korn...

Som jag tolkar det hela, så är Putin nu medveten om att denna "specialoperation", håller på att förändrats till något "kroniskt och mycket kostbart".
Citera
2022-08-14, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det var ett tag sen nu när Putin gjorde grova uttalanden om Ukraina som flugor som man spottar ut ur munnen och liknande saker. Har han blivit försiktigare att komma med alla dessa invektiv?

Läste en ledare i DN idag som jag fanns intressant.
https://www.dn.se/ledare/emanuel-ortengren-det-har-lar-man-sig-av-att-basta-med-vladimir-putin/

"Kanske var misstaget att vi trodde att Putin var som oss. Att hoten om sanktioner, börskrasch och ett isolerat Ryssland skulle vara avskräckande nog. Att det bodde en hobbyhistoriker i honom, men att han i skarpt läge skulle agera mer som Anders Borg än som Peter den store."

Enligt Emanuel Östergren syns det som endast Gudrun Persson och Martin Kragh har kunskap att förstå Putins tankevärld.

Borta i Washington är ambassadör Hautala eftertänksam.
"Jag tror att de flesta av oss inte såg eller inte ville inse att den här besattheten av historien utgjorde grunden för en krigsplan."

Rekommenderar även att lyssna på nämnda rysslandsexpert Gudrun Persson som var Sommarvärd i år https://sverigesradio.se/avsnitt?programid=2071

Med det sagt, att vi/jag möjligen inte förstår hur Putin tänker så legitimerar det INTE invasionen! Den är lika vansinnigt fel som den alltid varit från första början. Sedan första mm in på ukrainsk mark.
Senast redigerad av Remark 2022-08-14 kl. 01:21.
Citera
2022-08-14, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektfetto
Säg till om du har problem med Google, för stunden funkar det iallafall förträffligt
Så ingen källa? Bara påhitt alltså….
Citera
2022-08-14, 01:10
Medlem
Citat:
Så fort ryssarna ockuperade Krym sjönk medellivslängden där med två år .
Nu var det ju inte det jag frågade om….
Citera
2022-08-14, 01:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men vad syns du.., har inte Putins tonläge förändrats ?

I början utav kriget var det känvapen-övningar, sedan "tsar Peter" snack med ett leende på läpparna. Har inte kaxigheten minskat.., t.o.m ett deal med Ukraina att de får skeppa ut korn...

Som jag tolkar det hela, så är Putin nu medveten om att denna "specialoperation", håller på att förändrats till något "kroniskt och mycket kostbart".
Tycker inte att han gör så mycket väsen av sig alls sedan ganska länge. I början på kriget fick han ta till orda några gånger för att ge sin syn på saken. Han fick som han ville i det att resten av världen satt ned i båten och kriget/specialoperationen kunde inledas. Tror att det därefter varit lite svårt att hantera det faktum att en lång rad länder ändå lagt sig i, på ett eller annat sätt. Det finns ingen riktigt bra respons på det. Specialoperationen har blivit självgående och fortsätter. Vet inte om jag tycker att ryssarna mjuknat, men det kan förstås vara så att samarbetsviljan ökar när man anser att vissa mål är uppfyllda.
Citera
2022-08-14, 01:24
Medlem
Citat:
Nått är på gång. Flera explosioner i Kerson

Det har även hörts en stor explosion i Mariupol som ligger långt i fientligt område. Partisaner som verkar?

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1558578770197585920?t=ufmWfHaEGnSQIOB0Z00qHA&s=19

Ryssarnas färja som får smaks HIMRARS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in