2022-08-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, men det var en självvald neutralitet. Givetvis kan ett land göra en egen självständig bedömning av sin situation och komma fram till att man vill vara neutrala. Det är inget konstigt med det. Det valet gjorde bl a Sverige och Schweiz.

Men det centrala är just att beslutet är fattat av en själv och att man hade en reell möjlighet att fatta ett annat beslut (möjlighet att välja att gå in någon av de existerande allianserna, t ex). Om ett grannland bestämmer "ni ska vara neutrala" så är det ingen neutralitet. Då blir man lierad med den som bestämt.

En ukrainsk neutralitet förutsätter att Ukraina själva fattar ett beslut efter att ha haft fri möjlighet att välja mellan:
1) vara allierade med Ryssland
2) vara neutrala
3) gå med i NATO
4) gå med i EU
5) gå i allians med valfritt annat land eller gå med i annan valfri organisation t ex Afrikanska Unionen

Edit:
För tydlighetens skull: självklart kan yttre omständigheter påverka vilka val man gör. Men valet man gör måste vara självständigt, utifrån hur man själv bedömer läget och omvärlden. Ett "val" som görs efter direkta hot eller påtryckningar från grannen är inte ett självständigt val och därmed uppstår ingen neutralitet.

USA:s ambition med NATO i Europa är i praktiken att nästan alla utom Ryssland ska vara med. För att komma dithän tar man till både lock och pock, bistånd, vapenpaket, mutor och influence operations. Det utfattiga Ukraina är ett typexempel på detta. USA satte in en ny ledning på plats 2014 och har sedan öst in pengar och investeringar i landet för att odla fram en ny elit som är bunden till USA, och regeringarna i sin tur har lovat folket guld och gröna skogar bara man kommer med i EU och NATO. Detta är inte någon fri och demokratisk process, även om du föredrar att kalla det så.
Citera
2022-08-15, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina förnedrar ryssarna i Kherson-området:
Louise Mensch? Still on hard drugs?:

Louise Mensch: My mind is messed up after taking hard drugs

https://www.standard.co.uk/news/uk/louise-mensch-my-mind-is-messed-up-after-taking-hard-drugs-7920094.html

Det är det jag säger. Ni har inga filter alls! Ni förstår inte att ni läser propaganda även om de talar om det för er.

Alltså varför UK MoD, Newsweek och alla andra fokuserar på broar i Kherson-trakten är för att de avgörande stridigheterna pågår längre norr. Det gäller att vinkla bort från de verkliga förlusterna i Donbass som snart är över för Ukrainas del.

Så här: broarna i söder är i och för sig av betydelse men så länge ryssarna har alternativ vilket de har så är dessa inte omedelbart av strategisk betydelse. Och varför håller Ukraina på att artilleribeskjuta en bro man redan har förstört flera gånger om? Måste vara historiens dyraste hål man tillfogat körbanan på denna bro (video):

🇷🇺 Antonovsky bridge 🇺🇦

https://youtu.be/uCxDjZ-p4jg via @YouTube

Jag tror det är s-300 i aktion vi får se.
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-08-15 kl. 09:35.
Citera
2022-08-15, 09:38
Medlem
Taggads avatar
Kärleksbrev från den store halvguden Vladimir Putin till den store halvguden Kim jung-un. Lika barn leka bäst.
Putin har skrivit till Kim – vill att banden stärks
Rysslands president Vladimir Putin har skrivit till Nordkoreas ledare Kim Jong-Un och föreslagit att de två länderna ska stärka sina band. Det rapporterar Sky News med hänvisning till den nordkoreanska statligt kontrollerade nyhetsbyrån KNCA.

Brevet ska ha anlänt till Nordkorea på nationella frihetsdagen, en högtid som firas i Nord- och Sydkorea den 15 augusti.
https://omni.se/
Sky News. https://news.sky.com/story/vladimir-putin-and-kim-jong-un-exchange-letters-suggesting-the-pair-form-closer-ties-against-hostile -military-forces-12673422
Senast redigerad av Taggad 2022-08-15 kl. 09:40.
Citera
2022-08-15, 09:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
NEJ jag skojar INTE! hur viktigt tror du är för Putin att stå o frottera sig med bossar i formel 1, fotbollsbossar, vara med på hederläktaren i championsligfinalen, mm,mm? det är oerhört viktigt för hans Image, fattar du inte det? Existentiella hotet,,jo Ukraina var/är ett hot , men knappast mot den ryska befolkningen men absolut för Putins välde,,Putin var självklart rädd befolkningen i rus ochså skulle börja snegla mot väst o då resa sig mot svinpälsen Putin ,Något militärt hot mot Ryssland har inte funnits,,,

Du skojar alltså inte. Vilket betyder att du tror att Putin inte räknade med att Ryssland inte skulle få vara med i ishockey-VM. Du tror inte att han besitter en sådan slutledningsförmåga och du tror alltså att han anser detta vara en större kostnad än tiotusentals människoliv. För mig verkar det inte rimligt, men du kan ju lägga fram belägg för dina resonemang.
Citera
2022-08-15, 09:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det är det jag säger. Ni har inga filter alls! Ni förstår inte att ni läser propaganda även om de talar om det för er.

Säger alltså någon som brukar länka till ryska trollkanaler på Telegram, såsom t.ex trollkanalen Intel Slava Z.
Citera
2022-08-15, 09:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du får fortsätta att leva i fantasin att ryssarna gömmer sig av rädsla för den Ukrainska armén. Tycker du att det finns sådana signaler med tanke på hela den östra fronten?
Mitt inlägg handlade inte om huruvida ”ryssarna gömmer sig av rädsla för den Ukrainska armen”, utan om din uppenbara lögn och vantolkning om att ”Ukraina planerar att bomba kärnkraftverket.”

Den typen av inlägg visar med all tydlighet att du är en megafon för Kreml, villig att sprida desinformation när det går.
Citera
2022-08-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, inte fan tror jag att uppladdningen för den stora ukrainska offensiv mot Kherson som man dundrat på med i några månader varit tänkt som en skenmanöver. Lika lite som jag tror att den ryska framstöten mot Kiev i krigets inledning var en skenmanöver, för att svära lite i kyrkan... Här råder balans.

Långdistansvapen mot Nikolaev gör onekligen att det ringer en klocka, men sjutton, jag är mitt i semestern och har inte uppdaterat mig dagligen. Jag tror och tippar på Sloviansk och Kramatorsk. Det finns även fickor kvar inne i Donetsk. Vad som händer därefter står skrivet i stjärnorna — det kan tom. gå fortare än man tror om stridsmoralen är nedbruten. Jag känner mig dock säker på att en stor portion av norra och västra Ukraina lämnas intakt; det s.k. rest-Ukraina.

Även om det inte var en skenmanöver så kan det sluta som det. Att gå på en verkligen offensiv med "combind arms" är komplicerat, så Ukrainarna kan ju upptäcka att vi kan inte göra en, men det har ju fått effekten att ryssarna har flyttat en massa trupper.

Det kan också vara så att man försöker få en operativ överraskning genom att först bröla ut det, sen göra lite/ingenting. Till sist gå till anfall. Det bara få de ryska trupperna lokalt lugna och att de ska reagera sent när det händer. Så gjorde USA under Desert storm. De gick till låtsasanfall under flera veckor. Människor klarar bara av att vara alerta en viss tid.

Vad verkligheten är lär vi få veta i framtiden.

PS Det kan också vara så att man vill lura så mycket ryska trupper man bara kan över floden. Ju fler kan man stänga in. Den ryska positionen är svag. Det är svårt att förbättra den.
Citera
2022-08-15, 10:13
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det här innebär också att alla Putin-anhängare här i väst är allierade med och kompisar med Nordkorea.

Jag hoppas att de någon gång funderar över hur de lyckats hamna i ett sådant sällskap. De vänder ryggen till väst men omfamnar Kim Jong-Un och Nordkorea.

Ryzzland, Nordkorea o Iran är den onda alliansen som Putintrollen argumenterar för ja. Nästan som vår tids axelmakter ;-)
Citera
2022-08-15, 10:17
Medlem
humanlifes avatar
Flera ukrainska soldater berättar om sina avhopp, de vill inte återvända till Ukraina, de har sett hur deras överordnade beter sig, hur nazisterna beter sig och tror inte på den nuvarande regeringen.
Vi slåss för ingenting, det är ingen som hotar vår frihet.

IN VIDEO: UKRAINIAN PRISONERS OF WAR REFUSE TO RETURN TO UKRAINE

HTTPS://SOUTHFRONT.ORG/ IN-VIDEO-UKRAINIAN-PRISONERS-OF-WAR-REFUSE-TO-RETURN-TO-UKRAINE/
Citera
2022-08-15, 10:18
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, det var människorna själva som tyckte det. En kvinna tyckte tom att Putin skulle bli ledare över hela världen så att det blev lite lugn och ro som hon uttryckte det. Det var ju en intressant synpunkt från en "ukrainsk" kvinna kan man tycka. Hade tydligen stort förtroende för Putin.

https://www.youtube.com/watch?v=owOl1mEfUWY&t=1s
Att Putins mamma (?) vill att hennes älskling ska ta över världen motiverar alltså invasionen KABUN du aspirerar till trådens stolle jämte värstingen Nibiru2011
Senast redigerad av Taggad 2022-08-15 kl. 10:24.
Citera
2022-08-15, 10:19
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Flera ukrainska soldater berättar om sina avhopp, de vill inte återvända till Ukraina, de har sett hur deras överordnade beter sig, hur nazisterna beter sig och tror inte på den nuvarande regeringen.
Vi slåss för ingenting, det är ingen som hotar vår frihet.

IN VIDEO: UKRAINIAN PRISONERS OF WAR REFUSE TO RETURN TO UKRAINE

HTTPS://SOUTHFRONT.ORG/ IN-VIDEO-UKRAINIAN-PRISONERS-OF-WAR-REFUSE-TO-RETURN-TO-UKRAINE/

De skjuter i vart IAF inte varandra likt ryssarna gör och förövrigt hittar du fler sådana uttal från ryssarna på nätet. Räcker med att du söker på Youtube. Southfront är redigerat ihopplock!
Citera
2022-08-15, 10:22
Medlem
Jag undrar om Ryssarna "krigsspelade" operationen innan de började och fuskade som Yamamoto gjorde när japanerna spelade Operation MI (Midway). Han tog tillbaks två sänkta japanska hangarfartyg.

Japanerna spelade även ut WWII två gånger innan de gick till anfall. Båda gångerna slutade det med en amerikansk seger ungefär som de gjorde i verkligheten. (Då fuskade de inte)

Amerikanerna har också fuskat i sina krigsspel. En pensionerad Am marinkårsgeneral spelade Iran. Han krossade amerikanerna så de startade om spelet.

Det är ju uppenbart att ryssarna hade en felaktig bild av verkligheten. Till ex Putin med kompisar levde i det förgångna (2014 Krim).

Hur som helst vet jag inte hur detta slutar. Om jag är tvungen att satsa pengar så skulle jag göra det på Ukraina. Ett problem är att vi vet inte vad en vinst är för varken Ryssland och Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in