2022-08-13, 22:35
Medlem
Vi kan helt enkelt konstatera att det finns en massiv marknad på den där hemsidan. Det påminner om förr i tiden när man på diverse ungdomssidor kunde köpa sig "Premium"-tillägg och häftiga effekter att visa upp på sin sida. Men sedan togs ett beslut att förbjuda SMS-betalningar till denna typ av sidor och då gick många av dessa hemsidor under, då de var beroende av dessa intäkter.
Citera
2022-08-13, 22:49
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
https://lawline.se/answers/angerratt-pa-distanskop-digitalt-innehall-eller-digital-tjanst

Ångerrätt gäller om det är en digital tjänst, men inte bara digitalt innehåll.

Tror detta skulle räknas som innehåll.

Svensk lag säger dock att man inte får ingå avtal med någon under 18 år, därför borde Tiktok tvingas att betala tillbaka.

Ångerrätt gäller i 14 dagar från det att man köpt mynten enligt Tiktoks policy. Dock kan det ju hända att de inte fick fakturan inom dessa 14 dagar. Pojken hade troligen angett falskt födelsedatum också då han var för ung för TikTok över lag så därför fanns det inget sätt för TikTok att veta att han var minderårig utöver de steg de redan vidtagit för att säkerställa att så ej sker. Därmed är det inte Tiktoks fel utan morsan som tillät sin son att handla via nätet. De får således skylla sig själva och låta det bli en läxa i framtiden. Pojken kommer troligtvis inte få någon veckopeng på ett år eller två och han kommer säkerligen bli tvingad att hjälpa till med enklare sysslor för att arbeta av skulden. Några nya kläder eller spel kan han säkerligen glömma den närmaste tiden också.
Citera
2022-08-13, 22:59
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Haha eller hur. Troligtvis har grabben fått bekräfta både en och två gånger innan det dragits några pengar.

Visst. Så vad säger det isf? Att grabben efter att sett se på TikTok bett om pengar använt sina föräldrars kort?

Svårt att se det som något annat än ett litet misstag av föräldrarna att int Eva hundra % koll men större misstag av grabben.

Av allt döma så känner alla att det var ett misstag så vem fan orkar älta om de utan istället fokusera på idioterna som raggar gåvor från barn.
Citera
2022-08-13, 22:59
Medlem
De korkade i den här historien är inte barnen. Barn är ignoranta av naturen. De vet inte bättre eftersom de helt enkelt inte är världsvana.

De korkade här är föräldrarna. Toffel-pappor och svaga mammor som ger barn tillgång till iPhones iPads, och allt vad det heter.

Skyll er själva.
Citera
2022-08-13, 23:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Visst. Så vad säger det isf? Att grabben efter att sett se på TikTok bett om pengar använt sina föräldrars kort?

Svårt att se det som något annat än ett litet misstag av föräldrarna att int Eva hundra % koll men större misstag av grabben.

Av allt döma så känner alla att det var ett misstag så vem fan orkar älta om de utan istället fokusera på idioterna som raggar gåvor från barn.

De raggar gåvor från sina följare, inte specifikt barn. Är man över 18 och vill spendera pengar på ett par nollor så står det en fritt att göra det. Men de har ingen möjlighet att kolla alla deras tusen följare så att ingen råkar vara ett barn.
Citera
2022-08-13, 23:07
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De raggar gåvor från sina följare, inte specifikt barn. Är man över 18 och vill spendera pengar på ett par nollor så står det en fritt att göra det. Men de har ingen möjlighet att kolla alla deras tusen följare så att ingen råkar vara ett barn.

Har aldrig sett de, och använder inte TikTok själv men någon annan skrev att det var väldigt uppenbart att deras besökare var barn. Så ja jag tycker isf att ansvaret också hamnar de.
Citera
2022-08-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Pinsamt när vuxna tiggar pengar av barn......att utnyttja barns naivitet.....fy fan!
Rent ut sagt äckligt.

Hur kan de tillåta detta? De som håller på med sådant borde bannas från tiktok och alla räkningar borde makuleras. Hur fan kan en 10 åring få ha sådant ansvar? Låter sinnesjukt. Så om en unge köper hus för en miljard på nätet utan att veta eller ens förstå det, så måste köpet gå igenom? Wtf alltså.
Citera
2022-08-14, 00:31
Medlem
Jaja. Mycket pengar men att ungjävlar löper grejer på diverse internettjänster har hänt i 20 år minst. Lunarstorm och habbo hotell och allt vad fan det har varit.

Föräldrarna får väl hålla i kortet som alltid.

Nyhetsvärde: Lågt
Citera
2022-08-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Pinsamt när vuxna tiggar pengar av barn......att utnyttja barns naivitet.....fy fan!
Riktigt fult.. Det agerandet tyder att ingen heder finns hos den personen. Vidrigt.
Citera
2022-08-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jaja. Mycket pengar men att ungjävlar löper grejer på diverse internettjänster har hänt i 20 år minst. Lunarstorm och habbo hotell och allt vad fan det har varit.

Föräldrarna får väl hålla i kortet som alltid.

Nyhetsvärde: Lågt
Minns habbo hotelll där flera kids la ner tio tusentals kronor... För möbler i ett spel
Citera
2022-08-14, 01:21
Medlem
Föräldraansvar javisst men i dagens samhälle med den utveckling som är är det sannerligen inte lätt för föräldrar att ha koll, jag har 3 barn men de är vuxna , jag försökte hänga med och blockade sidor , beställde filter för olämpliga sidor som spel och porr men som unge ör man nyfiken och klickar runt och lätt att nått går fel, min yngsta köpte saker för ungefär 3000:- de var bara att hosta upp pengarna och betala , jag hade lagt så mycket spärrat genom åren men de kommer nya saker och fula är de som säljer varor och tjänster , de riktar sig till barn och ungdomar.
Citera
2022-08-14, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Den som laddar ner denna kinesiska spion-app får skylla sig själv. Eller vad tycker ni? Har själv aldrig använt den. Om jag av misstag trycker en tiktok-länk på min hemdator raderar jag kakorna efter besöket. "Idiotpatrullen" har lovat betala tillbaka deras andel till föräldrarna men det kan ju inte vara mycket. Nån som vet vad man får för andel?
Jag har anonymt kontantkort och skriver aldrig in mitt bankkort i mobilen. Det gör det omöjligt att göra såna misstag.

https://sverigesradio.se/artikel/tioaring-gav-bort-36-000-kronor-pa-tiktok-blev-nan-typ-av-hets

www.expressen.se/noje/mia-fick-rakning-pa-36-000-av-tiktok-efter-barnets-gavor-till-idolerna

Mia Hellmans 10-åriga son gav gåvor på TikTok appen – för 36 000 kronor.
Nu vill hon varna andra föräldrar, så att fler inte blir stående med skulder.
– Den enda upprättelsen vår familj kan få är att sprida vår historia, berättar hon.
Amanda Rubensson
Tidigare i veckan publicerade Expressen en granskning om influencers som ber om dyra gåvor i sina livestreams på appen TikTok. Något som resulterat i att barn betalat dyra pengar, för att ge sina idoler gåvor, utan sina föräldrars vetskap.
En av de drabbade föräldrarna är Mia Hellman. Efter att hennes tioåriga son gav gåvor till ”Idiotpatrullen” på TikTok så damp en räkning hem i brevlådan – på rysande 36 000 kronor.
– Vi var i chock, och mådde väldigt dåligt, hela familjen. Dels mådde min son dåligt, för han hade inte förstått vilka stora summor pengar han hade skänkt bort. Och sedan hamnade hela familjen i chock, det blev en skuld, det blev en skam. Han kände skuld gentemot oss som föräldrar, och vi kände skuld och skam att vi inte hade haft koll på det här, berättar Mia.
– Man har ett föräldraansvar, och vi kan känna oss lite misslyckade i det, för vi tycker vi är ganska bra på det. Men att man kunde ge gåvor för så här mycket pengar på TikTok, det var ingenting som fanns i vårt medvetande. Det fick ekonomiska följder för vår familj.

Vad är detta för trams? Det är klart de inte ska betala. Måste ju gå och överföra tillbaks pengarna. Med det kontrollsamhället vi har samt teknik. Låter löjligt. Detta ska bli inte kunna hända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in