2022-08-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Skall dom inte göra en kreditupplysning när man säljer på faktura? För varje köp dessutom? Hur kan det vara morsans fel?
En kreditupplysning gör man för man vill veta om personen brukar betala, det är inget man gör av omtanke av kunden och definitivt inte något man måste göra.

Fattar man inte hur enkelt man kan undvika den här situationen då kan man ringa Telia kundtjänst eller vart man nu har sitt abonnemang men det är definitivt inte idiotpatrullens ansvar att utbilda om sånt.
Citera
2022-08-13, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
En kreditupplysning gör man för man vill veta om personen brukar betala, det är inget man gör av omtanke av kunden och definitivt inte något man måste göra.

Fattar man inte hur enkelt man kan undvika den här situationen då kan man ringa Telia kundtjänst eller vart man nu har sitt abonnemang men det är definitivt inte idiotpatrullens ansvar att utbilda om sånt.

Det borde inte vara avstängt från början tycker du?

Vinnaren är bolagen. Förlorarna är som alltid, användarna. Lustigt hur många resonerar.
Citera
2022-08-13, 17:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, tiktok har låtit en 10-åring köpa varor som man bara får köpa om man är 18. Det är alltså tiktoks problem, de bryter mot konsumentregler i Sverige och England.

Jag börjar tro att det är du som är bedragaren.

Nej. Tiktok har låtit en person som med största sannolikhet uppgett att han är över 18 köpa varor som det är 18-årsgräns på. Vad ska de göra? Sitta och kolla mot folkbokföringsregistret för varje köp så att XX verkligen är över 18? Nej. Det är föräldrarna som ska ta lite ansvar och inte se till att barn inte kan köpa saker på nätet. Det borde införas körkort för att skaffa barn.

Ok, så alla som inte tycker som du är en bedragare som tycker det roligaste som finns är att lura småbarn på pengar. Då vet jag.
Citera
2022-08-13, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Tiktok har låtit en person som med största sannolikhet uppgett att han är över 18 köpa varor som det är 18-årsgräns på. Vad ska de göra? Sitta och kolla mot folkbokföringsregistret för varje köp så att XX verkligen är över 18? Nej. Det är föräldrarna som ska ta lite ansvar och inte se till att barn inte kan köpa saker på nätet. Det borde införas körkort för att skaffa barn.

Ok, så alla som inte tycker som du är en bedragare som tycker det roligaste som finns är att lura småbarn på pengar. Då vet jag.

Alltså harre gud, hur gör du om skall köpa ett spel på steam, eller köpa en porrfilm där det är 18 år? Hur klarar alla porr siter av att ha en ålderskontroll. Kollar dom registret tro?
Citera
2022-08-13, 17:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jodå, det är visst förinstallerat och mer kommer det bli dom kräver inte alls ålderkontroll.

Du kanske ska läsa vad du själv citerar. Samsung TV-apparater. Det är inte en sådan det är fråga om här utan en mobil.
Citera
2022-08-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Såg för övrigt ett klipp där den här "idiotpatrullen" hade kontaktat mamman via telefon för att lugnt och sansat samtala om det hela och de frågade simpelt bara huruvida mamman hade försökt kontakta dem då de fått veta det av Sveriges Radio osv. och den här Karen-idioten till mamma bara fräser och slänger luren på dem som en barnunge själv.

Sen sitter sossar och jubelidioter till föräldrar här och försöker klandra några tiktokare. Folk är idioter...

De ringer henne för att göra fucking contents av konversationen med henne, din jävla idiot, hur kan du vara så lättlurad? Varför ska mamman samtala med några äckel som har lurat hennes dumma barn (och många andras dumma barn) till att ge dem pengar? De är TikTok-horar för i helvete, tänk efter innan du tar dem i försvar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Du kanske ska läsa vad du själv citerar. Samsung TV-apparater. Det är inte en sådan det är fråga om här utan en mobil.

Ja, jag trodde det räckte med det. Men det är förinstallerat på telefoner svar ja, även facebook, instagram m.m många gånger. Har du aldrig sett det?
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Alltså harre gud, hur gör du om skall köpa ett spel på steam, eller köpa en porrfilm där det är 18 år? Hur klarar alla porr siter av att ha en ålderskontroll. Kollar dom registret tro?

Porrsiter har bara en enkel ruta där man kan klicka i "Ja, jag är över 18" eller "Nej, jag är under 18".
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Från artikeln:

Ger man tillgång till sådant får man fan skylla sig själv, har ju funnits en hel drös med liknande case.

Man ska aldrig ge en vuxentelefon till ett barn!
I värsta fall kanske ungen kommit åt bank-appen och tömt hela familjeförmögenheten!
Man ska ge ungarna sin "gamla" telefon, som givetvis är "fabriksåterställd" och som inte på något sätt är kopplad till ens egna konton/kontokort. Ungar är glada för en två-tre år gammal telefon!

(Och kan inte ställa till med något liknande skit som 10-åringen tråden handlar om har ställt till med).
Citera
2022-08-13, 17:21
Bannlyst
Citat:
Porrsiter har bara en enkel ruta där man kan klicka i "Ja, jag är över 18" eller "Nej, jag är under 18".

Försök du göra ett köp på en sådan site så får du se vad dom har för kontroller.
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ja, jag trodde det räckte med det. Men det är förinstallerat på telefoner svar ja, även facebook, instagram m.m.

Nej. Varken Facebook, Instagram eller Tiktok är förinstallerat på telefonerna.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:

Jag driver ensam min hemsida och klarar den kontrollen. Barn får inte använda sina föräldrars konton eller köpa i annans namn. Det är hur lätt som helst.

Ditt förtroende för tiktoks förmåga att sköta en hemsida ligger kring noll. Du borde alltså avråda alla från att använda den. Där kan vad som helst hända enligt dig.

Mitt tips till tiktok är det motsatta. Strukturera upp detta annars kommer alla era kunder, barn, att försvinna. Eftersom föräldrarna avinstallerar appen.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 17:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in