2022-08-13, 14:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det framgår ju vad varje köp kostar. 2795 kr. Men 10-åringen tänkte antagligen inte på det utan körde på. 36.000/ 2795 blir ca 12 köp.

Här står villkoren för köp av mynt tydligt:

https://www.tiktok.com/legal/coin-policy-eea?lang=sv-SE

14-dagars ångerrätt, så gissar att det hade gått mer än 14 dagar.

Kostnaderna presenteras innan man blir debiterad något.

Tiktok kan neka transaktionen om de har skäl att tro att man är minderårig.

Man måste uppge sitt födelsedatum i sina kontoinställningar. Eftersom ungen var 10 så hade han inte angett sitt korrekta födelsedatum och kunde därmed lika gärna uppgett att han var över 18.

TikTok är registrerat i England så det är inte ett Kinaföretag.

Så jag vill nog säga att TikTok gjort vad de har kunnat för att undvika att sådant här sker. Vad har föräldrarna gjort?
Jag känner inte till fallet utöver artikeln, och om t.ex inte föräldrarna klagade inom 14 dagar så finns naturligtvis inget annat att säga än att de misskött sig. Då borde det inte ens funnits en artikel om dem.
Citera
2022-08-13, 14:20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vilka appar ska man "granska noggrannare" innan man låter 10-åringen ladda ner? Alla?

Hur "granskar man" tiktok tänkte du?

Har du "granskat" en enda av dina egna nerladdade appar?

Ptja. Det räcker att kolla vad appen är och vad den används för. Det hade nog inte tagit många sekunder att se att det var en 13-årsgräns och bara där hade man kunnat undvika detta.

Jag är vuxen och tar ansvar för mina egna handlingar. Hade jag däremot haft ett 10-årigt barn så hade jag kollat upp apparna innan jag lät dem använda den.

Jag kommer ihåg när jag själv var 10. Då fanns det inga smartphones eller appar, men däremot brukade jag hyra film väldigt ofta och min pappa läste alltid på baksidan vad filmen handlade om innan han lät mig hyra den. Det är sådant som kallas för föräldraransvar.
Citera
2022-08-13, 14:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Nu gällde detta visserligen köp via mobilfakturan.
Kan vem som helst göra det? Är för oinsatt, trodde IAF något kort var aktivt. Iofs kan man fakturera hej vilt men det låter inte rättssäkert.
Citera
2022-08-13, 14:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag känner inte till fallet utöver artikeln, och om t.ex inte föräldrarna klagade inom 14 dagar så finns naturligtvis inget annat att säga än att de misskött sig. Då borde det inte ens funnits en artikel om dem.

Det är 14 dagar från det att man köpte mynten. Inte 14 dagar från det att man fick räkningen. Eftersom inte funktionen är till för minderåriga så gjordes det nog ingen klagan inom 14 dagar så ungen inte tänkte öht på att det kostade pengar.
Citera
2022-08-13, 14:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ptja. Det räcker att kolla vad appen är och vad den används för. Det hade nog inte tagit många sekunder att se att det var en 13-årsgräns och bara där hade man kunnat undvika detta.

Jag är vuxen och tar ansvar för mina egna handlingar. Hade jag däremot haft ett 10-årigt barn så hade jag kollat upp apparna innan jag lät dem använda den.

Jag kommer ihåg när jag själv var 10. Då fanns det inga smartphones eller appar, men däremot brukade jag hyra film väldigt ofta och min pappa läste alltid på baksidan vad filmen handlade om innan han lät mig hyra den. Det är sådant som kallas för föräldraransvar.
Eftersom du fick hyra film för dina föräldrar fast du var 10 år, vilket var olagligt, och alltså kunde hyrt porrullar, bara du inte visade fram dem, så faller ditt exempel. Eller snarare bekräftar mitt exempel. En förälder kan inte kolla allt barn gör och det är mycket enklare om videofirman inte låter 10-åringar hyra. Eller tiktok inte låter 10-åringar lägga ut pengar. Och om det händer betalar de omedelbart tillbaka. Det har de råd med.
Citera
2022-08-13, 14:24
Medlem
godboys avatar
Nu vet jag inte exakt hur det här funkar med att dra pengar via telefonabonnemanget för TikTok och liknande verksamheter.

- Nu har jag kontantkort och jag har inte registrerat någon betalmetod via Google utan löser det för varje enskilt köp av saker. Men någonstans måste väl föräldrarna registrerat en betalametod via teleoperatörens tjänst?

- Sen vet vi ju inte hur stor tillgång till lösenord ungen hade, jag vet idiotföräldrar som kört typ samma lösen på allt och det listar ju snart ungar ut. Hur som haver så ska ungar fan inte ha telefon mot faktura, utan det ska vara pre-paid (kontantkort) som gäller där.

- Sen är väl TikTok huvudsakligen riktat till fjortisar? Eller har jag fel? Jag som gubbe och frugan som kärring har aldrig varit på den plattformen. Men det är klart, folk försöker mjölka pengar på de allra mest skitiga sätt.

Jag fattar ändå att det kan bli galet ibland, men man måste se till att skydda sina tillgångar så att ungar inte har tillgång till ens bankuppgifter, kortuppgifter, lösenord mm. Dessutom ska ungar inte kunna köpa saker via nätet innan de tjänar egna pengar.
Citera
2022-08-13, 14:25
Medlem
Amazon-mannens avatar
*Är det inte åldersgräns på denna spion-app från Kina?
*Får mindreåriga verkligen ingå sådana här köpeavtal?
*Är föräldrarna helt frånvarande,naiva och blåsta?
Citera
2022-08-13, 14:31
Medlem
godboys avatar
En annan sak:

För si så där 20-25 år sen eller så, då var det ju vanligt med så kallade dekodrar (även kallat digitalboxar) som man hade kanalpaket genom, t ex via Kanal Digital, Filmnet, ComHem m fl. I dessa boxar kunde man även hyra film för kanske 50-100 kr (dåtid). Man var normalt tvungen att ange kod vid köp och den förinställda var väl ofta 1234 eller 0000 men den kunde givetvis ändras. Det var även då på tapeten om tonnåringar som hyrt porrfilm och annan film för tusentals kronor.

Påminner ju lite om detta, att man måste ha koll på sin utrustning.
Citera
2022-08-13, 14:36
Medlem
Bajslukts avatar
Jag kommer aldrig förstå mig på den här kulturen.

Jag tittade ett par gånger på Twitch och Tiktok för att se vad det handlar om. Det är ju bara korkade människor som snackar skit, samtidigt som tittare donerar pengar till dem. För vad? Varför vill man ge dem pengar?

Det verkar ju heller inte bara vara 10-åringar som använder pappas och mammas pengar, utan fullvuxna människor som sitter och skänker pengar.

Inte nog med att det är bortkastad tid - att dessutom skicka iväg pengar till dem! Vrickat..
Citera
2022-08-13, 14:37
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Ja, skyll på andra bara.
Det är ju helt uppenbart att det inte är tiktok det är fel på.
Det är ungen och föräldrarna man ska skylla på 100%.

Visst, att inte ha koll på saker händer alla, men tiktok har ju inte gjort något fel.

Man får väl säga det är ett misstag ungen gjort helt enkelt.
Citera
2022-08-13, 14:50
Medlem
KnivStinas avatar
”Det är svårt att ta ett föräldraansvar i dagens samhälle”

Det tycker inte jag. Det tycker inte många. Det tycker bara föräldrar med huvudet i röven
Citera
2022-08-13, 14:51
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det låter jävligt tveksamt alltihop. Barn kan överhuvudtaget inte ingå något gilitigt avtal så föräldrarna skulle alltså ha ingått något slags generalavtal om att ungarna kan spendera vad som helst på t ex Tik-Tok.

Det låter som ett villkor som skulle kunna var oskäligt.

Är detta prövat rättsligt på något vettigt sätt?
Sverige har tyvärr otroligt svag konsumenträtt, all rätt är hos den som tar emot pengarna. Det finns ingen fair play vad gäller avtal i Sverige och att luras är tillåtet så länge du luras på rätt sätt. Kronofogden hjälper skojarna driva in om du inte betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in