2022-08-13, 13:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
OK så man ska granska sina barn men inte sina äldre, fast barnen vet mer om nätet. Och de 10.000 äldre som blir scammade varje år i Sverige får skylla sig själva. Då vet jag.

Jag har aldrig skrivit att man skall granska sina barn. Jag skulle inte förse min 10-åring med telefonabonnemang eller kreditkort. Det var vad jag skrev.

Han kan ha ett kontantkort i sin telefon, och det finns ju även Visa/Mastercard som kan laddas med valfritt belopp och när pengarna är slut så går kortet inte längre att använda. Då har 10-åringen ganska stor frihet, men jag vet vad den kostar.
Citera
2022-08-13, 13:52
Medlem
Det är 13-årsgräns på TikTok så allt ansvar är föräkdrarnas. Jävla snyft för att de inte kan uppfostra barnet sitt.

Dessutom har detta hänt med alla former av tjänster och spel online.
Folk har betlt mer pengar på stallet.se eller habbo hotell med deras föräldrars kortuppgifter.

Inte TikToks ansvar eller fel. Det står tydligt i avtalen och är man dum i huvudet och låter sin 10-åring använda en tjänst med 13-årsgräns och dessutom gwr ham åtkomst till bankuppgifter, ja då är problemet föräldrarna. Ingen annan.
Citera
2022-08-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Suck, det här är väl tusende gången i ordningen som man inte låter ens barn ha kontroll över ens kort. Alltid någon som missar budskapet dock. Finns föräldrakontroll på alla telefoner och datorer, är inte tiktoks fel alls.

Nu gällde detta visserligen köp via mobilfakturan.
Citera
2022-08-13, 13:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag har aldrig skrivit att man skall granska sina barn. Jag skulle inte förse min 10-åring med telefonabonnemang eller kreditkort. Det var vad jag skrev.

Han kan ha ett kontantkort i sin telefon, och det finns ju även Visa/Mastercard som kan laddas med valfritt belopp och när pengarna är slut så går kortet inte längre att använda. Då har 10-åringen ganska stor frihet, men jag vet vad den kostar.
Enklast lösningen är om tiktok tar ansvar för beloppen enligt ovan, t.ex ett maxbelopp på 100 kr. Då hade vi sluppit 1 miljard kontroller jorden över.
Citera
2022-08-13, 13:56
Avslutad
Hon får såklart skylla sig själv och det vet hon eftersom en 10åring för det första inte får lov att vara på plattformen/appen. Detta innebär att det är antingen hon eller barnets far som installerat appen. Det är av den anledningen det istället utmynnat i en snyftartikel.

Att hon sedan ger sitt barn en telefon med sparade kreditkortsuppgifter är bara ren idioti, vad kan man förvänta sig? Hon vill varna andra föräldrar att det är möjligt att lämna donationer? Det har de varit på diverse plattformar de senaste 15 åren.

Det finns en anledning till varför det finns åldersgränser på vissa appar, att hon sedan inte respekterar eller läser avtalen är hennes problem. En 10åring ska inte använda en telefon utan uppsikt men det är såklart mysigare att sitta i soffan med en påse ostbågar och titta på lyxfällan, där hon ironiskt nog kan vara påväg att hamna.
Citera
2022-08-13, 13:58
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men nu var det inte på kreditkort som det handlades utan mot faktura. Tiktok har gjort vad de har kunnat som sagt genom att införa funktioner som gör att föräldrarna kan spärra kontot för köp och att införa 18-årsgräns. Resten är upp till föräldrarna. Kan man inte ta ansvar för sina barn så ska man inte ha några.

Föräldrarna behöver inte kolla barnen dygnet runt. Det räcker att sätta barnspärrar på deras telefoner som gör att de inte kan handla på nätet, precis som de lägger in spärrar så att barnen inte kan besöka vissa hemsidor. Detta behövs bara göras en gång då barnet inte kan ta bort spärren själv.
Som sagt, läs om mitt tips ovan vad tiktok måste göra enligt konsumentverket för att köpet ska vara giltigt. Jag känner mig ganska säker på att tiktok inte gjort detta, och att 10-åringen inte klickat i "Du får nu en faktura på 36.000 kr för det och det, bekräfta att du heter XX och är över 18 år för köp och att ångerrätt inte gäller".
Citera
2022-08-13, 14:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Hon får såklart skylla sig själv och det vet hon eftersom en 10åring för det första inte får lov att vara på plattformen/appen. Detta innebär att det är antingen hon eller barnets far som installerat appen. Det är av den anledningen det istället utmynnat i en snyftartikel.

Att hon sedan ger sitt barn en telefon med sparade kreditkortsuppgifter är bara ren idioti, vad kan man förvänta sig? Hon vill varna andra föräldrar att det är möjligt att lämna donationer? Det har de varit på diverse plattformar de senaste 15 åren.

Det finns en anledning till varför det finns åldersgränser på vissa appar, att hon sedan inte respekterar eller läser avtalen är hennes problem. En 10åring ska inte använda en telefon utan uppsikt men det är såklart mysigare att sitta i soffan med en påse ostbågar och titta på lyxfällan, där hon ironiskt nog kan vara påväg att hamna.

Nu var det mot faktura de handlade och inte mot kreditkort, men annars håller jag med dig. Hon borde ha granskat appen noggrannare innan hon lät honom ladda ner den.
Citera
2022-08-13, 14:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nu var det mot faktura de handlade och inte mot kreditkort, men annars håller jag med dig. Hon borde ha granskat appen noggrannare innan hon lät honom ladda ner den.
Vilka appar ska man "granska noggrannare" innan man låter 10-åringen ladda ner? Alla?

Hur "granskar man" tiktok tänkte du?

Har du "granskat" en enda av dina egna nerladdade appar?
Citera
2022-08-13, 14:08
Medlem
Citat:
Nja, det måste vara tydligt vem som är kund och vem som är Säljare. Och det är inte förälderns telefon-bolag som är säljare i detta fall, de är bara sättet som används av tiktok (?) för att få in betalning. På samma sätt som det inte är VISA du köper av när du betalar med VISA.

Om man betalar med kreditkort kan man alltid bestrida en betalning. Då får man direkt tillbaka sina pengar om inte företaget som krävt betalning kan bevisa exakt vad som hänt, t.ex att kunden är 18 år. Det är också en utväg om det är ett kreditkort inblandat i detta fall.

Kan vara så att barnet körde på sin mammas mobil eller ipad? Det skulle jag kalla korkat. Det förhindrar inte att 36.000 för ingenting ändå är en scam, de borde finnas en gräns på t.ex 100 kr. Men det är uppenbart dumt att låna ut sin mobil till ett barn i flera timmar.

Om det är ett svensk företag som är Säljaren i detta fall hade jag anmält dem till Konsumentverket och begärt tillbaka pengarna hos ARN. Det kostar ingenting men tar ett år.

Telefonoperatören är inte säljare. Telefonabonnemanget är som jag skrev den betalmetod föräldern valt att registrera. Det är därför hon ska kontakta Apple eller Google beroende på vilken app-butik köpet gjorts hos. Det är där köpet gjorts och hon fått kvitto ifrån. Osäker på Googles policy men åtminstone Apple goodwill-återbetalar ofta till föräldrar.
Citera
2022-08-13, 14:12
Medlem
KlappMungons avatar
Det låter jävligt tveksamt alltihop. Barn kan överhuvudtaget inte ingå något gilitigt avtal så föräldrarna skulle alltså ha ingått något slags generalavtal om att ungarna kan spendera vad som helst på t ex Tik-Tok.

Det låter som ett villkor som skulle kunna var oskäligt.

Är detta prövat rättsligt på något vettigt sätt?
Citera
2022-08-13, 14:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Som sagt, läs om mitt tips ovan vad tiktok måste göra enligt konsumentverket för att köpet ska vara giltigt. Jag känner mig ganska säker på att tiktok inte gjort detta, och att 10-åringen inte klickat i "Du får nu en faktura på 36.000 kr för det och det, bekräfta att du heter XX och är över 18 år för köp och att ångerrätt inte gäller".

Det framgår ju vad varje köp kostar. 2795 kr. Men 10-åringen tänkte antagligen inte på det utan körde på. 36.000/ 2795 blir ca 12 köp.

Här står villkoren för köp av mynt tydligt:

https://www.tiktok.com/legal/coin-policy-eea?lang=sv-SE

14-dagars ångerrätt, så gissar att det hade gått mer än 14 dagar.

Kostnaderna presenteras innan man blir debiterad något.

Tiktok kan neka transaktionen om de har skäl att tro att man är minderårig.

Man måste uppge sitt födelsedatum i sina kontoinställningar. Eftersom ungen var 10 så hade han inte angett sitt korrekta födelsedatum och kunde därmed lika gärna uppgett att han var över 18.

TikTok är registrerat i England så det är inte ett Kinaföretag.

Så jag vill nog säga att TikTok gjort vad de har kunnat för att undvika att sådant här sker. Vad har föräldrarna gjort?
Citera
2022-08-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Den som laddar ner denna kinesiska spion-app får skylla sig själv. Eller vad tycker ni? Har själv aldrig använt den. Om jag av misstag trycker en tiktok-länk på min hemdator raderar jag kakorna efter besöket. "Idiotpatrullen" har lovat betala tillbaka deras andel till föräldrarna men det kan ju inte vara mycket. Nån som vet vad man får för andel?
Jag har anonymt kontantkort och skriver aldrig in mitt bankkort i mobilen. Det gör det omöjligt att göra såna misstag.

https://sverigesradio.se/artikel/tioaring-gav-bort-36-000-kronor-pa-tiktok-blev-nan-typ-av-hets

www.expressen.se/noje/mia-fick-rakning-pa-36-000-av-tiktok-efter-barnets-gavor-till-idolerna

Mia Hellmans 10-åriga son gav gåvor på TikTok appen – för 36 000 kronor.
Nu vill hon varna andra föräldrar, så att fler inte blir stående med skulder.
– Den enda upprättelsen vår familj kan få är att sprida vår historia, berättar hon.
Amanda Rubensson
Tidigare i veckan publicerade Expressen en granskning om influencers som ber om dyra gåvor i sina livestreams på appen TikTok. Något som resulterat i att barn betalat dyra pengar, för att ge sina idoler gåvor, utan sina föräldrars vetskap.
En av de drabbade föräldrarna är Mia Hellman. Efter att hennes tioåriga son gav gåvor till ”Idiotpatrullen” på TikTok så damp en räkning hem i brevlådan – på rysande 36 000 kronor.
– Vi var i chock, och mådde väldigt dåligt, hela familjen. Dels mådde min son dåligt, för han hade inte förstått vilka stora summor pengar han hade skänkt bort. Och sedan hamnade hela familjen i chock, det blev en skuld, det blev en skam. Han kände skuld gentemot oss som föräldrar, och vi kände skuld och skam att vi inte hade haft koll på det här, berättar Mia.
– Man har ett föräldraansvar, och vi kan känna oss lite misslyckade i det, för vi tycker vi är ganska bra på det. Men att man kunde ge gåvor för så här mycket pengar på TikTok, det var ingenting som fanns i vårt medvetande. Det fick ekonomiska följder för vår familj.

Det har varit diskussioner angående idiotpatrullen och barns gåvor till dem. Idioterna påstår att barnen fått tillstånd av föräldrarna att skänka dem pengar.

De livar ofta med kontot fatheranddaughter. Pappan är omkring 45 år och dottern omkring 15-16 år.

Konstigt i mitt tycke att en tonårstjej är så enormt nära pappan. De gör allt tillsammans och sitter alltid tätt ihop. De ser ut som ett kärlekspar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in