2022-08-13, 12:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jaja, vi hörde detta trams för ett halvår sedan också.. kriget, ekonomin och Putins populäritet har gått tvärtemot vad ni profeter och "experter" påstått, sedan dag 1.

Noll självinsikt - precis som ett barn.
Vad gör du här i det fria väst? du hatar ju uppenbarligen frihet ch humanism.
Citera
2022-08-13, 12:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
All den är diskussion om historien om vem som bodde var och vilka som bor där tycker jag är ganska onödig när det gäller rätt eller fel

1 Ukraina erkändes som självständig stat 1991

2 Ryssland lovade att garantera Ukrainas gränser 1994

Kontentan är att Ryssland har fel

Sen kan man använda sig av historien och förklara varför konflikter uppstår i vår nutid.

De flesta stater visste inte vad nationalism var förrän 1800-talet. Du har klassiska nationalstater så som

England
Frankrike senare
Sverige
Danmark
Holland senare

Ryssland var aldrig en nationalstat och är inte en nationalstat. Putin själv vill ju att det ska vara ett imperium, där den ryska nationen är den viktigaste.

Ukraina har möjligen haft en viss protonationalism - men då kommer vi in på defintionsfrågor. Sen dyker Ukrainsk nationalism upp på 1800-talet precis som det gör i stora delar i Europa. - Tacka Franska revolutionen och Napoleon för det.

Vår moderna syn på nationalism fanns inte tidigare. Inte ens i England, Sverige, Danmark som tidigt kan sägas vara en slags nationalstater. Vårt nationalismbegrepp är ganska modern (1800-talet)

En sak som det här kriget gör är att stärka nationalismen i flera länder och främst i Ukraina.
Jag håller med om att den europeiska nationalismen generellt är av sent datum, med vissa undantag (Sverige, Danmark, England). I synnerhet den i Central- och Östeuropa. En befrielsekamp inom de gamla imperierna efter Napoleonkrigen och revolutionerna 1848. Det är ganska befängt att söka sig längre tillbaka i historien än 1800-talet, men det var det vi gjorde i tråden i natt. Här finns en rest av diskussionen förevigad:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det går samtidigt inte att förneka att historia spelar roll när vi försöker förstå moderna konflikter, vilket du är inne på. Folk och språk, gränser och konfliktytor. I fallet Ukraina och Ryssland tror jag dock att händelserna under (särskilt slutet på) 1900-talet är fullt tillräckliga för att ge en god förståelse. Det finns stötestenar. Det finns motsättningar. Och jag tror som du att nationalismen får sig ett nytt uppsving.
Citera
2022-08-13, 12:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
ekonomin

Den ryska ekonomin är lamslagen:

Citat:
Rysslands ekonomi förlamad av sanktionerna

Den ryska ekonomin har drabbats på ett katastrofalt sätt när över 1 000 företag flyttat från landet, visar en ny studie som genomförts vid Yaleuniversitet. Ryssland har fullständigt bombarderas av ekonomiska och diplomatiska sanktioner från världssamfundet, visar studien.

Företagen som lämnat Ryssland motsvarar 40 procent av landets bruttonationalprodukt.

Enligt studien har kriget förstört tre årtionden av utländska investeringar och företagsetableringar och landet ser nu en kapital- och befolkningsflykt av aldrig tidigare skådat slag.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/studie-1
https://www.dn.se/varlden/studie-rysslands-ekonomi-forlamad-av-sanktionerna/

Men ni är som ett litet tjurigt barn som av trots matvägrar och säger att han inte är hungrig, fastän han är vrålhungrig och magen kurrar hela tiden. Men det kan ni aldrig säga - av trots.

Citera
2022-08-13, 12:18
Avslutad
Citat:
Jaja, vi hörde detta trams för ett halvår sedan också.. kriget, ekonomin och Putins populäritet har gått tvärtemot vad ni profeter och "experter" påstått, sedan dag 1.

Problemet med Putin är hans kvinnliga sida som är väldigt dominerande , ca 80 %, därför får han dessa utbrott och handlar utan att tänka efter.
Citera
2022-08-13, 12:24
Medlem
Citat:

Angående bojkott av ryska företag o sanktioner mot den ryska staten o frågan om dess effektivitet, så finns även ett annat minst lika viktigt argument: Oavsett om dessa har den verkan som väst önskar, så är mycket tungt skäl även det faktumet att man vill ej ha med opålitliga ljugandes mördar pack av Putin/rysslands kaliber, detta är skäl nog att dra undan all kontakt med Rus,, Men om jag skall sia om framtiden för Ryssland så är den mörk, Sanktionerna kommer att bita utav helvete ,,låt tiden gå får vi se,,att ett lands ekonomi inte går i botten på några månader är logiskt, återkom om 2 år,, Jag är så gammal så jag minns Sovjets kollaps o hur det som blev Ryssland i början av 1990talet var lika fattigt som det fattigast landet i Africa,,stor risk det är dit Putin med följe är på väg,,
Citera
2022-08-13, 12:26
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Angående bojkott av ryska företag o sanktioner mot den ryska staten o frågan om dess effektivitet, så finns även ett annat minst lika viktigt argument: Oavsett om dessa har den verkan som väst önskar, så är mycket tungt skäl även det faktumet att man vill ej ha med opålitliga ljugandes mördar pack av Putin/rysslands kaliber, detta är skäl nog att dra undan all kontakt med Rus,, Men om jag skall sia om framtiden för Ryssland så är den mörk, Sanktionerna kommer att bita utav helvete ,,låt tiden gå får vi se,,att ett lands ekonomi inte går i botten på några månader är logiskt, återkom om 2 år,, Jag är så gammal så jag minns Sovjets kollaps o hur det som blev Ryssland i början av 1990talet var lika fattigt som det fattigast landet i Africa,,stor risk det är dit Putin med följe är på väg,,

Putin med sitt följe har roffat åt sig de klarar sig.

De skiter fullständigt hur en majoritet av den ryska befolkningen lever.

Huvudsakligen att de mår bra men sen att många av republikerna är rena misären är ointressant.
Citera
2022-08-13, 12:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Absolut, men först ska du gå tillbaka i denna tråd och se med egna ögon att allt, absolut ALLT, era "källor" sa skulle hända aldrig hände och kommer aldrig hända.

Kommer inte behöva läsa många sidor i tråden för att se hur lurade ni blev (och fortfarande blir).
Okay. Om vi startar från början med själva trådstarten.
"Våra" källor sa att Ryssland skulle invadera Ukraina, medan Ryssland och dess fanboys sa att detta bara var "russofobi".

Sedan har du en poäng. Många trodde, under de första dagarna, att Ryssland skulle ta Kiev. Där hade de tokfel.
Citera
2022-08-13, 12:28
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Filmen visar ju mest Nazi wagner som gör en tiktok med SS-symbol på hjälmen. Pausa vid 10sek. Rysk fail som vanligt

I know och den sprids med drösvis av olika budskap. Förstår inte hur störda de är som skickar dessa länkar om efter annat. Förstår heller inte att de inte själva förstår?

Pinsamt!
Citera
2022-08-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vill bara ha fred, struntar i vilket. En "bra" lösning kan vara att Putin tar Donbass. Om han vill ta Odessa, så skickas 60 HIMARS som står i västra ukraina. Då har ukraina en chans att försörja så många logistiskt, och så blir det jobbigt för ryssen. 60 HIMARS kommer inte att fungera i östra ukraina. Du läste kanske om tyska bandhaubitsarna, 66% ur funktion nu. Om de stått i västra ukraina så kan man rulla dem över gränsen och reparera dem på rimlig tid. Så det där artilleriet blir exponentiellt mer användbart ju längre västerut striderna står.

Så mitt bud är att ryssen inte tar Odessa.
Jag anammar den tanken som säger att fred där Ryssland får mark från Ukraina är en mycket farlig väg att gå,,överhängande risk Ryssland slickar såren, sen om 5år tar det hela ny fart igen,, det är inte första gången Ryssland gått in ett land, fått mothugg, skrivit fredsavtal, sedan PANG så är de tillbaka igen med förstärkt trupp o fredsavtalet är värt 0.0 öre
Citera
2022-08-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag håller med om att den europeiska nationalismen generellt är av sent datum, med vissa undantag (Sverige, Danmark, England). I synnerhet den i Central- och Östeuropa. En befrielsekamp inom de gamla imperierna efter Napoleonkrigen och revolutionerna 1848. Det är ganska befängt att söka sig längre tillbaka i historien än 1800-talet, men det var det vi gjorde i tråden i natt. Här finns en rest av diskussionen förevigad:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det går samtidigt inte att förneka att historia spelar roll när vi försöker förstå moderna konflikter, vilket du är inne på. Folk och språk, gränser och konfliktytor. I fallet Ukraina och Ryssland tror jag dock att händelserna under (särskilt slutet på) 1900-talet är fullt tillräckliga för att ge en god förståelse. Det finns stötestenar. Det finns motsättningar. Och jag tror som du att nationalismen får sig ett nytt uppsving.

Det finns en teori om nationalstat och särutveckling. Länder med sen nationalism och sent formande av nationalstat ökar risken till konflikter. Tyskland, Japan och Italien är de bästa exemplen. De blev sent nationalstater och kom sent in i racet. De startar krig för deras stat har inte blivit färdigdefinierad. Ryssland hör delvis dit men delvis andra skäl.

När det gäller Ryssland så har de egentligen aldrig varit en nationalstat. De försökte på under delar av 1800-talet. Det gick åt helvete. Smånationerna så som Finland, baltikum, Polen och mfl blev som svar ännu mer nationalistiska och då när Ryssland var svagt under WWI sa länderna "hasta la vista" baby till Ryssland. Det fortsatte efter Sovjet unionens fall 1990 när fler delar i Ryssland sa samma sak och stack. Delar av Ryssland inklusive Putin har inte kommit över det. Lägg där till Ryska ledares paranoia, som man kan klart förklara med ryska historien och geografin, så förstår man varför Putin anföll.
Citera
2022-08-13, 12:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Mördandet av 14.000 civila i Donbass sedan 2014 visar snarare att Putin och gänget var resonabla och vuxna som försökte lösa situationen i 8 år utan att låta känslorna styra.

Väst däremot och dess svar, som en rabiat kvinna som inte tål ett nej..

Var det 4 civila 2021? Är det anledningen till att man startade ett krig 2022?

Vilket stolpskott du är!
Citera
2022-08-13, 12:32
Medlem
Om man tycker att invasionen gick enligt plan i början för ryssarna måste man du förklara varför fyra av de fem högre befälhavarna, som ledde den fick sparken, inklusive de 2 befälhavarna som ansvarade för att ta Kiev: VDV-befälhavaren Serdyukov och Östra militärdistriktets befälhavare Chayko .

Eller det är ganska rysk strategi att sparka duktiga befälhavare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in