2022-08-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är egentligen historieförfalskning att säga att dagens Ukraina, en bastard, har något med Kievriket att göra. Ukraina, "Gränslandet", är en kulturell smältdegel. Östslaver (dit ryssarna räknas) är bara en befolkningsgrupp av många. Tittar du på riktigt gamla kartor räknas nuvarande Ukraina och delar av Ryssland som Tatariet. Tatarer, du vet — ett turkfolk. Du har säkert sett hur kosackerna ser ut på gamla bilder. Se på byxorna och frisyren.

Att Kiev är en viktig stad för Putin beror nog mest på den ryskortodoxa kyrkan och patriarken i Kiev, och att det är en gammal stad med rik historia. Dessutom anser han säkert, som många ryssar, att Ukraina är en del av Ryssland.

Den oprovocerade invasionen och folkmordsplanen beror ju på att Putin anser att Ukraina tillhör Ryssland.
Citera
2022-08-13, 11:29
Medlem
swebarbs avatar
Wall Street Journal och finansminster Machenko rapporterar att ukraina har stora problem att betala lön till sin militär eftersom pengarna från väst tar lång tid att komma fram;

Every month Kiev needs about $5 billion to cover the country's expenses.

The Armed forces of Ukraine eat at least 60%, the American edition notes.

▪️Tax revenues cover 40% of Kiev's expenses.

https://t.me/sputnik/10751
Citera
2022-08-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
och zelensky har fått förnyat självförtroende angående utgången av Putins ”specialoperationer” så istället för att antyda de skall ge upp områden, säger han: kriget kommer att avslutas i Krim,,,

Ja varför i helvete skulle Ukraina ge upp områden som är internationellt erkända Ukrainska
När Ryssland så sent som 1995 skrivit på ett avtal om att man kommer att respektera Ukrainas
territoriella gränser.
Några år senare sket dom i avtalet och annekterade Krim och skickade in Wagner i Luhansk
där dom terroriserat befolkningen sen dess.
Ukraina har gjort insatser för att stabilisera situationen igen i dessa områden men har
tyvärr haft för små resurser så våldet och terrorn har fått fortsätta.
Jag hoppas att dom nu med lite modernare utrustning skall kunna fortsätta att förstöra
bränsledepåer , ammunitionslager och flygplatser för Ryssarna och på så sätt
stoppa den Ryska aggressionen.

Slava Ukraine
Citera
2022-08-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är egentligen historieförfalskning att säga att dagens Ukraina, en bastard, har något med Kievriket att göra. Ukraina, "Gränslandet", är en kulturell smältdegel. Östslaver (dit ryssarna räknas) är bara en befolkningsgrupp av många. Tittar du på riktigt gamla kartor räknas nuvarande Ukraina och delar av Ryssland som Tatariet. Tatarer, du vet — ett turkfolk. Du har säkert sett hur kosackerna ser ut på gamla bilder. Se på byxorna och frisyren.

Att Kiev är en viktig stad för Putin beror nog mest på den ryskortodoxa kyrkan och patriarken i Kiev, och att det är en gammal stad med rik historia. Dessutom anser han säkert, som många ryssar, att Ukraina är en del av Ryssland.

All den är diskussion om historien om vem som bodde var och vilka som bor där tycker jag är ganska onödig när det gäller rätt eller fel

1 Ukraina erkändes som självständig stat 1991

2 Ryssland lovade att garantera Ukrainas gränser 1994

Kontentan är att Ryssland har fel

Sen kan man använda sig av historien och förklara varför konflikter uppstår i vår nutid.

De flesta stater visste inte vad nationalism var förrän 1800-talet. Du har klassiska nationalstater så som

England
Frankrike senare
Sverige
Danmark
Holland senare

Ryssland var aldrig en nationalstat och är inte en nationalstat. Putin själv vill ju att det ska vara ett imperium, där den ryska nationen är den viktigaste.

Ukraina har möjligen haft en viss protonationalism - men då kommer vi in på defintionsfrågor. Sen dyker Ukrainsk nationalism upp på 1800-talet precis som det gör i stora delar i Europa. - Tacka Franska revolutionen och Napoleon för det.

Vår moderna syn på nationalism fanns inte tidigare. Inte ens i England, Sverige, Danmark som tidigt kan sägas vara en slags nationalstater. Vårt nationalismbegrepp är ganska modern (1800-talet)

En sak som det här kriget gör är att stärka nationalismen i flera länder och främst i Ukraina.
Citera
2022-08-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Slovakien som var ryss vänlig innan kriget har vänt.

BREAKING: Slovakia donates its MiG-29 Fulcrum to Ukraine
"Slovakia owns a dozen MiG-29SD, which as of 2005 received an upgrade to standardize them to NATO norms. The work was carried out by the RAC MiG manufacturer and Western companies."

https://www.aviacionline.com/2022/07/breaking-slovakia-donates-mig-29-fulcrum-to-ukraine/

Smart drag av slovakerna att rotera ut gammalt sovjetiska flyg till Ukraina där dom säkert kan göra nytta. Med påhängda NATO vapen kan det bli lite surt bland ryssarna...
Citera
2022-08-13, 11:40
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ännu en spik i kistan för teorin att HIMARS var en game changer.
Jaja, det var bara ett vapen bland andra.
Jag kan till viss del hålla med.

Då är du och de dina ok med att vi skickar 60st i nästa vapenrunda?

Mvh
Citera
2022-08-13, 11:46
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Montenegro också.

Demilitarisation på fler platser alltså.
Ja Ryssland håller på att demilitariseras allt snabbare!
Länderna som skänker Migplan får givetvis nya moderna plan av USA.

Allt går nu Ukrainas väg!
Citera
2022-08-13, 11:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
"Män" som är barnsliga och lika patetiska har lyfts fram som något att eftersträva, likt små barn vill man inte erkänna sig förlorad utan stoppar hellre huvudet i sanden;

Ja, det är dags att Putin inser att hans krig i Ukraina har misslyckats och att han har förlorat. Men likt ett litet barn så stoppar han - samt putleristerna - huvudet i sanden och inbillar sig att kriget fortfarande går att vinna.

Putin fick ett helt flygregemente utplånat i Krim. Tänker han låta resten av sina flygstridskrafter gå samma öde till mötes?

Pga korruption så fungerar bara en mindre del av hans militära flygplan, så varje sådan här förlust är mycket kännbar för Putin.

Är det inte dags att ryssarna kastar in handduken nu? Innan Ryssland är helt avväpnat?
Citera
2022-08-13, 11:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag använder inte de källorna. Säger Ukraina 200 döda ryssar, så säger jag 150. Jag får det till 400 SKADADE och döda per dygn.

Om Ukrainas siffror skulle stämma har vi 700.

Jag är realistisk. Och förlustsiffrorna verkar faktiskt öka eftersom Ryssland inte skyddar soldaterna. Om man förlorar 400 per dygn är det kört.
Hur skall man komma ur detta?

Jag tror det är östukrainare som dör i högar.
Citera
2022-08-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det är östukrainare som dör i högar.

Putin gör i alla fall vad han kan för att Donbasbor ska dö.
Citera
2022-08-13, 11:53
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, det är dags att Putin inser att hans krig i Ukraina har misslyckats och att han har förlorat. Men likt ett litet barn så stoppar han - samt putleristerna - huvudet i sanden och inbillar sig att kriget fortfarande går att vinna.

Putin fick ett helt flygregemente utplånat i Krim. Tänker han låta resten av sina flygstridskrafter gå samma öde till mötes?

Pga korruption så fungerar bara en mindre del av hans militära flygplan, så varje sådan här förlust är mycket kännbar för Putin.

Är det inte dags att ryssarna kastar in handduken nu? Innan Ryssland är helt avväpnat?
För Rysslands del hade det nog varit det smartaste att ge upp nu.
Men för världens bästa är det bättre att låta kriget fortgå till ryssen är helt avväpnad.

De är ju helt rökta så det är bara en tidsfråga….
Citera
2022-08-13, 11:54
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Putin gör i alla fall vad han kan för att Donbasbor ska dö.
Ja han lär inte vara så populär där längre😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in