Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
När sa jag att Rysslands ekonomi kommer att blomstra?
Jag säger att vår ekonomi kommer att pressas och att framtiden inte ser speciellt ljus ut och jag är medveten om alla andra faktorer, Men sanktionerna mot Ryssland kommer inte direkt göra saken bättre.
För Rysslands del lär det bli kämpigt. Skillnaden är som jag säger att man där är självförsörjande på råvaror och naturtillgångar. Det absolut väsentliga att man är helt självförsörjande när det gäller energi och i ett klart överflöd. Detta är helt avgörande faktiskt. Dessutom så är den ryska befolkningen betydligt bättre rustade att ta motgångar speciellt är moralen hög bland vanliga människor.
Och det är det här som jag vänder mig mot. Sanktioner som antagligen kommer att skada oss mer än ryska folket. Eller kanske mer mpt alla dönickar som inte fattar vad detta egentligen handlar om. Där får jag faktiskt ge en eloge till president Biden som talar klarspråk på den punkten. Det är att försvaga Kreml och helst avsätta Putin.
Ekonomin i världen inklusive den svenska kommer att pressas där konflikten i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland bara är liten del borde väl alla ha klart för sig.
Ryssland är dessutom betydligt mer beroende av handeln och importen av teknologi med väst än vad väst är beroende av Ryssland.
Sen Ryssens moral, vi får se vad som händer med den när medelklassen med kontorsjobb och rinnande vatten kommer att behövas i jordbruket och får flytta ut till landsbygden med utedass och får byta ut Toyotan till häst och vagn.
Att ambitionen idag efter invasionen är att byta ut ledningen i Kreml och att försvaga dess ekonomi är väl rätt naturlig.
Det finns nog en ambition hos alla tänkande människor att försöka avsätta dispoter som startar krig och tar död på 100000tals människor och förstör land och infrastruktur.
Men uppenbarligen så tillhör du en av dem som gillar krig och anser att det är självklart att Putin skall få härja fritt.