2022-08-13, 08:30
Medlem
Daniel501s avatar
Ryssarna pressar tillbaka UAF, hur mycket kroppar har de att slänga ut mot Ryssen i desperata försök att sakta ned krigsmaskinen?

https://t.me/intelslava/35399

🇷🇺🇺🇦⚡️Under the onslaught of our troops, there is a flight of units of the 66th separate mechanized brigade of the Armed Forces of Ukraine from the first defensive line of Maryinka - Novomikhailovka.

From a complete failure in this sector of the front, the Ukrainian command was temporarily saved by the transfer of the reserve to the second defensive line, the western outskirts of Maryinka, n.p. Pobeda, western outskirts of Novomikhailovka. However, this is a temporary measure. The Ukrainian military from the redeployed reserve is overwhelmed and not ready to offer long-term resistance. Most of them come from the western regions who do not understand why they were sent to Donbass.
Citera
2022-08-13, 08:34
Medlem
Daniel501s avatar
Alla vägar bär mot Bakmut-Slavyansk-Kramatorsk, UAF tar stryk på alla fronter och tvingas till reträtt;

https://t.me/IntelRepublic/3029

⚔SITREP⚔

Russian-led forces gain foothold in North-East Bakhmut (Artyomovsk) and launch an assault on Toretsk, Donetsk region as fighting is reported to be going on inside the city.

Lugansk Republic Militia reports that Ukrainian forces are fleeing from Nagornoye and towards Soledar where Kiev has suffered HUGE losses amounting to more than 2,000 personnel according to Russian Defense Ministry.
Citera
2022-08-13, 08:35
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Ibland måste man erkänna för sig själv att man gjort en kass investering, kapa sina förluster och gå vidare.

Ukraina kunde ha avslutat, till och med undvikit konflikten, om de bara låtit Donbass och Luhansk vara ifred samt slutat sammarbeta med NATO m.m.

Det Ukraina har gjort är att efter sin dåliga "investering" har gått all-in med hopp om att det skulle "lösa sig". Man har lånat pengar och hjälp från sina vänner som också de nu sitter i skiten ordentligt.

Istället för att sätta sig ner, inse allvaret i situationen och ta beslut som inte äventyrar allt, som vuxna män gör, så riskerar man nu allt.

I början var det Donbass och Luhansk, nu kommer Ryssland ta majoriteten av Ukraina och om 20 år kommer folket i Ukraina hylla moderslandet Ryssland.

Om Ryssland tillåts vinna detta är det inte osannolikt du har rätt i ditt sista stycke. Diktaturer är bra på att indoktrinera sitt folk då de inte är fria att tänka själva. Sen är det som jag upprepat många gånger Ryssland som är ensamt ansvarigt men jag förstår att du tycker man ska belöna detta och skolgårdens ”bullie” medans jag tycker man ska sätta ner foten och få stopp på övergreppen. Övergrepp som sannolikt annars bara kommer att eskalera.
Citera
2022-08-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
När sa jag att Rysslands ekonomi kommer att blomstra?

Jag säger att vår ekonomi kommer att pressas och att framtiden inte ser speciellt ljus ut och jag är medveten om alla andra faktorer, Men sanktionerna mot Ryssland kommer inte direkt göra saken bättre.

För Rysslands del lär det bli kämpigt. Skillnaden är som jag säger att man där är självförsörjande på råvaror och naturtillgångar. Det absolut väsentliga att man är helt självförsörjande när det gäller energi och i ett klart överflöd. Detta är helt avgörande faktiskt. Dessutom så är den ryska befolkningen betydligt bättre rustade att ta motgångar speciellt är moralen hög bland vanliga människor.

Och det är det här som jag vänder mig mot. Sanktioner som antagligen kommer att skada oss mer än ryska folket. Eller kanske mer mpt alla dönickar som inte fattar vad detta egentligen handlar om. Där får jag faktiskt ge en eloge till president Biden som talar klarspråk på den punkten. Det är att försvaga Kreml och helst avsätta Putin.

Ekonomin i världen inklusive den svenska kommer att pressas där konflikten i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland bara är liten del borde väl alla ha klart för sig.
Ryssland är dessutom betydligt mer beroende av handeln och importen av teknologi med väst än vad väst är beroende av Ryssland.
Sen Ryssens moral, vi får se vad som händer med den när medelklassen med kontorsjobb och rinnande vatten kommer att behövas i jordbruket och får flytta ut till landsbygden med utedass och får byta ut Toyotan till häst och vagn.

Att ambitionen idag efter invasionen är att byta ut ledningen i Kreml och att försvaga dess ekonomi är väl rätt naturlig.
Det finns nog en ambition hos alla tänkande människor att försöka avsätta dispoter som startar krig och tar död på 100000tals människor och förstör land och infrastruktur.
Men uppenbarligen så tillhör du en av dem som gillar krig och anser att det är självklart att Putin skall få härja fritt.
Citera
2022-08-13, 08:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag är för att hjälpa länder försvara sig mot angrepp. Under spanska inbördeskriget valde tyvärr de europeiska demokratierna att inte göra detta utan överlät till de tyska nazisterna med stöd av de fascistiska italienarna och med de sovjetiska kommunisterna på andra sidan att stödja varsin sida, vilket slutade med fascistisk seger och en 40-årig diktatur i Spanien. Jag stöder också Sveriges hjälp till Finland 1939/40 när Finland angreps av Sovjet som bidrog till att rädda Finland som nation. Tycker du den hjälpen var fel?

Jo jag tycker att man får avgöra från fall till fall. Jag håller med dig om Spanien och Finland. Men kan du inte komma på ett enda exempel där man inte behöver lägga sig i? T ex får man säga att talibanerna förde ett försvarskrig mot USA efter 9/11. De hade varit jävligt omoraliska i att stötta Bin Ladin, men man kan egentligen inte se 9/11 som ett konventionellt militärt angrepp av Afghanistan, det är bara något USA vrängt. I och med att afghanerna var så kvinnoförtryckande, allmänt förtryckande, och sponsrade terrorism tycker jag dock att det var befogat att inte försvara dem.

Edit: Mitt Afghanistanexempel är lite snårigt. Ett enklare exempel är väl Turkiet som nu är inne i Syrien. Ska man hjälpa Assad? Eller isrealiska angreppskrig, som gjorts i syfte att förbättra sina försvarspositioner. Skulle man hjälpa araberna? Tveksamt.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-13 kl. 09:08.
Citera
2022-08-13, 08:58
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Antingen gör man något åt "bullie" eller så håller man käft.

Sitta och gråta och oja sig över "bullie" är inte bara patetiskt men också jävligt patetiskt.

Sen är det ju också 2022 där "män" skall få vara patetiska och "mer feminina" istället för att gå till handling.

Tvärtom mot Ryssen m.a.o

Nu gör vi ju något åt Ryssland, genom stödet till Ukraina? Eller du vill hellre se att NATO och väst går direkt in i kriget mot Ryssland? Missuppfattning från min sida i så fall då jag trodde du förespråkar avslut av kriget genom Ukrainas fall men egentligen vill du ha ett storkrig? Sen delar jag inte din bedömning om 2022-års män. Men du kanske har erfarenhet från den ryska armen där bögeri är vanligt förekommande?
Citera
2022-08-13, 09:02
Medlem
Tveksamt om Ryssland har så mycket militära styrkor/material kvar om kriget drar ut till tex. December.
Dels pga sanktioner men också säkerligen att man planerade för 3-dagarskriget och förlorade.
Citera
2022-08-13, 09:06
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo jag tycker att man får avgöra från fall till fall. Jag håller med dig om Spanien och Finland. Men kan du inte komma på ett enda exempel där man inte behöver lägga sig i? T ex får man säga att talibanerna förde ett försvarskrig mot USA efter 9/11. De hade varit jävligt omoraliska i att stötta Bin Ladin, men man kan egentligen inte se 9/11 som ett konventionellt militärt angrepp av Afghanistan, det är bara något USA vrängt. I och med att afghanerna var så kvinnoförtryckande, allmänt förtryckande, och sponsrade terrorism tycker jag dock att det var befogat att inte försvara dem.

Överens med dig där, det finns berättigade anfall och Afghanistan var inte värt stödja. Sen att man nu kan ifrågasätta hur det gick beror mer på hur anfallet genomfördes och hur det hanterades efteråt och den komplexa situationen i området. Ett annat mer lyckat exempel är Kambodja/Kampuchea 1979 när Vietnam anföll och fick stopp på de mordgalna röda Khmererna.

Måste tyvärr snart lämna diskussionen för dagen för att istället fira 303-årsminnet av den svenska avvärjningssegern mot Ryssland vid Stäket.
Citera
2022-08-13, 09:06
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Uppenbart att Ryssland sliter nu. Deras planerade tre-dagarskrig är nu snart inne på 7 månader och Ukraina har fått tillgång till långträckande artilleri.
Tror iof Putin hellre kör landet totalt ner i avgrunden en erkänner några fel.
Men ganska pinsamt att inte klara sig bättre.
Ja Putins krig måste vara det största fiaskot i modern tid! Han har ju nu visat att den sk. mäktiga ryska krigsmakten var en liten mus med bara värdelösa vapen.

Inget modernt land behöver vara rädda för denna WW1 krigsmakt som bara har gammalt artilleri att mala på med.

Då Putin och Lavrov varit osynliga de sista veckorna tyder det på att deras tid är utmätt.

De sitter väl och skakar i nån bunker just nu. Fan vilka patetiska figurer…..
Citera
2022-08-13, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ekonomin i världen inklusive den svenska kommer att pressas där konflikten i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland bara är liten del borde väl alla ha klart för sig.
Ryssland är dessutom betydligt mer beroende av handeln och importen av teknologi med väst än vad väst är beroende av Ryssland.
Sen Ryssens moral, vi får se vad som händer med den när medelklassen med kontorsjobb och rinnande vatten kommer att behövas i jordbruket och får flytta ut till landsbygden med utedass och får byta ut Toyotan till häst och vagn.

Att ambitionen idag efter invasionen är att byta ut ledningen i Kreml och att försvaga dess ekonomi är väl rätt naturlig.
Det finns nog en ambition hos alla tänkande människor att försöka avsätta dispoter som startar krig och tar död på 100000tals människor och förstör land och infrastruktur.
Men uppenbarligen så tillhör du en av dem som gillar krig och anser att det är självklart att Putin skall få härja fritt.
Jag får åter påminna om att med Biden som president har vi två allvarliga konflikter igång med de två andra kärnvapenförsedda supermakterna i världen plus en hel del konflikter till. Så här illa har det inte varit på länge om ens någon gång efter WWII. Situationen på hemmaplan i USA ska vi inte tala om med ett hyperpolariserat civilsamhälle som uppenbarligen inte kan ta hand om sina egna. Förutom rekord i COVID-döda så härjar Apkoppor och nu också Polio.

Dessutom är väst på väg in i en allvarlig recession som Biden bara håller stången genom att tömma USA:s beredskapslager av olja.

Xi till Saudiarabien där jag tror BRICS blir en av punkterna på agendan.

M.m. M.m.

Och för att återvända till OnT:

USA/NATO på väg att få pisk i proxykriget mot Ryssland med Ukraina som bondeoffer. Tyvärr ser UK MoD ut att ha slutat rapportera från den egentliga fronten. Idag handlar det om icke-kritiska broar i söder. Så jag förlåter dig om du inte är uppdaterad. Försvarslinjen i norr är i praktiken penetrerad och Kherson-offensiven inställd.
Citera
2022-08-13, 09:10
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Nu gör vi ju något åt Ryssland, genom stödet till Ukraina? Eller du vill hellre se att NATO och väst går direkt in i kriget mot Ryssland? Missuppfattning från min sida i så fall då jag trodde du förespråkar avslut av kriget genom Ukrainas fall men egentligen vill du ha ett storkrig? Sen delar jag inte din bedömning om 2022-års män. Men du kanske har erfarenhet från den ryska armen där bögeri är vanligt förekommande?

Haha, ditt stöd?

Säg mig, hur många UAF soldater har du räddat med dina patetiska känsloargument på Flashback? Hur många UAF soldaters liv har räddats för att du la till Ukrainas flagga i din profilbild på Facebook?

Kriget är i Ukraina, inte här på Flashback.. 35 svenskar var modiga nog att iallafall åka ner, varav 1 dog, 1 tillfångatagen och 33 st stack hem (och sitter förmodligen bl a på Flashback).

Så, snälla, berätta mer hur elaka Ryssen är.. du framstår som en hjälte och en "man" av folket när du gör det..
Citera
2022-08-13, 09:11
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Ja Putins krig måste vara det största fiaskot i modern tid! Han har ju nu visat att den sk. mäktiga ryska krigsmakten var en liten mus med bara värdelösa vapen.

Inget modernt land behöver vara rädda för denna WW1 krigsmakt som bara har gammalt artilleri att mala på med.

Då Putin och Lavrov varit osynliga de sista veckorna tyder det på att deras tid är utmätt.

De sitter väl och skakar i nån bunker just nu. Fan vilka patetiska figurer…..
Så länge han har sina kärnvapen sitter han nog säkert från utländska attacker fast sina närmaste ska han nog akta sig för men tror knappast Lavrov tillhör dom, han är bara en väldigt stabil och nyttig frontfigur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in