2022-08-13, 08:11
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Inget svar på vad jag skrev utan bara fortsatt dravel. Det enda som behöver sägas till svar: Det är Ryssland som ensamt är ansvarigt för allt dödande genom sitt orättfärdiga angreppskrig. Menar du att ett land inte ska få försvara sig mot angrepp? Helt i strid med FN:s stadga som även Ryssland förbundit sig följa.

Ibland måste man erkänna för sig själv att man gjort en kass investering, kapa sina förluster och gå vidare.

Ukraina kunde ha avslutat, till och med undvikit konflikten, om de bara låtit Donbass och Luhansk vara ifred samt slutat sammarbeta med NATO m.m.

Det Ukraina har gjort är att efter sin dåliga "investering" har gått all-in med hopp om att det skulle "lösa sig". Man har lånat pengar och hjälp från sina vänner som också de nu sitter i skiten ordentligt.

Istället för att sätta sig ner, inse allvaret i situationen och ta beslut som inte äventyrar allt, som vuxna män gör, så riskerar man nu allt.

I början var det Donbass och Luhansk, nu kommer Ryssland ta majoriteten av Ukraina och om 20 år kommer folket i Ukraina hylla moderslandet Ryssland.
Citera
2022-08-13, 08:12
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag är säker på att de flesta trodde det skulle vara helt gratis att starta krig med ett pissland som RyZZland.
Men fy f—-n vad det kommer kosta.
Man talar alltså om hundratusentals svenska kronor per person i hela Europa under nästa år!
Kommer Ryzzland eller Europa kollapsa först?

Är du så korkad som du verkar eller låtsas su bara? DET VAR RYSSLAND SOM STARTADE KRIGET! Sen att du tycker Ryssland är ett pissland får stå för dig.
Citera
2022-08-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Moskva vete fan, men Novgorod kan ha grundats av nordmän. Staden var helt "försvenskad" redan på 800-talet. Holmgård.

Kiev fanns redan, liksom Rysslands äldsta stad Smolensk, och det var Oleg av Novgorod som erövrade dem efter Ruriks död och la grunden till Kievriket.
Novgorod blev senare en dominerande makt i nuvarande Ryssland och konkurrerade med storfurstendömet Moskva så sent som kring år 1500. Novgorod var även en republik med vissa protodemokratiska inslag som man velat härleda till vår rättskultur i Norden. Kiev har fö. av allt att döma varit en rätt typiskt mångkulturell stad från början. Kan ha funnits i flera hundra år redan i slutet av 800-talet. Blev huvudstad i varjagernas rike efter Novgorod.
vad jag minns så har Ryssland godkänt gränserna mot Ukraina, så Putin skall bara hålla käften om om sina idiotiska idéer att Ukraina tillhör Ryssland!
Citera
2022-08-13, 08:14
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag är något förvånad över att de inte har skjutit sönder byggnaderna som zelensky vistas i , o vad jag kan se har ingen överdriven energi lagts på att ha ihjäl zelensky? Undrar om luften skulle gå ur Ukraina utan zelensky?

För Zelensky hjälper Ryssarna mer än han stjälper (just nu).

Du anar inte hur många katastrofer den juden ligger bakom för att man från politiskt håll lägger sig i militären för att vinna politiska poäng.

Försöket att frita neonazisterna i Azovstal där ca 1.600 UAFs bästa blev omringade och tillfångatagna är ett exempel.

Ormön är ett annat osv.
Citera
2022-08-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det skulle vara intressant att räkna på, och det är ju typiskt vårt samhälle att debatten är så fördummad att det inte görs. Kostnadsposter som jag kan komma på är:

- höjda bensinkostnader
- Militärstöd
- Riskjusterad kostnad för att mista jobb på grund av att tysk industri saktar in
- Uppvärmningskostnader
- Besparingar som minskar i värde på grund av inflation eller börsfall europeiska aktier (sistnämnda kan hedgas men genomsnittspersonen kommer ej lyckas med det)
- kostnad för en ekonomi som krymper långsammare än den annars skulle göra.

Ju äldre man är, ju högre besparingar.

Ovanstående är inte helt triviella uppskattningar och kommer ha felmarginaler men det går att identifiera spann. Någon som är sugen på att tänka och skriva lite, evt i egen tråd?

Den sista (kostnad för ekonomi) är den mest intressanta och största. Många tänker inte på att den ackumulerar över tid. Om du är 40 år, och vi med detta krig har offrat 0.5% av europeisk tillväxt som inte kommer igen i "pent-up demand" så bir det stora summor 30 år senare. Det förutsätter dock ett samhällssystem där många får del av den ekonomiska tillväxten.

Jo du kan tänka på mycket men personen sa att det kommer kosta varje europé 80 000-100 000 kr per år Då bör skribenten kunna redovisa hur man kommer fram till den kostnaden. Eller är det något skribenten bara hittar på.
Citera
2022-08-13, 08:16
Medlem
Citat:
Jag är något förvånad över att de inte har skjutit sönder byggnaderna som zelensky vistas i , o vad jag kan se har ingen överdriven energi lagts på att ha ihjäl zelensky? Undrar om luften skulle gå ur Ukraina utan zelensky?
Antagligen inte. Han är ingen militärman och är inte ansvarig för det rätt lyckade motståndet i början av kriget. Men hjälpte med att inte fly, samla folket och sedan dra igång diplomatin för att få in stöd från omvärlden. Han är nog inte ensam om att kunna sköta den biten om det skulle behövas.
Citera
2022-08-13, 08:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Det här kriget kommer så småningom att sluta med förhandling. Ryssarna ser Zelensky som en mer vettig motpart än vad de annars kan möta. Han är populist, inte extremhöger/"nazist". Om de spränger honom har de en väldigt oklar situation.

Därutöver drivs det här kriget kanske inom ramar som vi inte känner till. De kan ha överenskommelser om vad USA inte får göra eller Ukraina inte får göra som motprestation.
Citera
2022-08-13, 08:20
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att räkna på, och det är ju typiskt vårt samhälle att debatten är så fördummad att det inte görs. Kostnadsposter som jag kan komma på är:

- höjda bensinkostnader
- Militärstöd
- Riskjusterad kostnad för att mista jobb på grund av att tysk industri saktar in
- Uppvärmningskostnader
- Besparingar som minskar i värde på grund av inflation eller börsfall europeiska aktier (sistnämnda kan hedgas men genomsnittspersonen kommer ej lyckas med det)
- kostnad för en ekonomi som krymper långsammare än den annars skulle göra.

Ju äldre man är, ju högre besparingar.

Ovanstående är inte helt triviella uppskattningar och kommer ha felmarginaler men det går att identifiera spann. Någon som är sugen på att tänka och skriva lite, evt i egen tråd?

Den sista (kostnad för ekonomi) är den mest intressanta och största. Många tänker inte på att den ackumulerar över tid. Om du är 40 år, och vi med detta krig har offrat 0.5% av europeisk tillväxt som inte kommer igen i "pent-up demand" så bir det stora summor 30 år senare. Det förutsätter dock ett samhällssystem där många får del av den ekonomiska tillväxten.

Å andra sidan hade vi en ekonomisk boom efter VK 2 i västvärlden under 50- och 60-talen som sannolikt kompenserade för nedgången under kriget och kanske inte kommit utan kriget. Men är ju spekulationer liksom nu. Att stoppa nazismen då och dess ryska motsvarighet nu kan dock ha sitt pris, det har du rätt i, men kanske bara på kort sikt.
Citera
2022-08-13, 08:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo du kan tänka på mycket men personen sa att det kommer kosta varje europé 80 000-100 000 kr per år Då bör skribenten kunna redovisa hur man kommer fram till den kostnaden. Eller är det något skribenten bara hittar på.

ja helt enig. Det är heller inget fel på att själv göra kalkyler (ej att "hitta på") men då får man ju komma med dem. det säger också sig själv att det är en enorm skillnad på vad det kostar en spanjor och en norrlänning.
Citera
2022-08-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är ju en direkt lögn , du har ju dina märkliga skruvade nationalistiska åsikter men du får 0 respekt och ses med förakt om du bara rakt av ljuger.

Men en nödvändig lögn. Hela försvaret av Rysslands agerande är avhängigt av den utgångspunkten.

President Janukovich avgång "måste" vara helt igenom illegitim och sponsrad av utlandet för att ryssarnas agerande i Krim och Donbas ska kunna legitimeras. Om Janukovich "bara" avsattes på grund av inhemskt missnöje blir ryssarnas agerande illegitimt.

En ny variant av "orsak och verkan". Är "verkan" något bra som ska försvaras, får man anpassa beskrivningen av "orsaken".
Citera
2022-08-13, 08:26
Medlem
Uppenbart att Ryssland sliter nu. Deras planerade tre-dagarskrig är nu snart inne på 7 månader och Ukraina har fått tillgång till långträckande artilleri.
Tror iof Putin hellre kör landet totalt ner i avgrunden en erkänner några fel.
Men ganska pinsamt att inte klara sig bättre.
Citera
2022-08-13, 08:29
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Det är en halmgubbe. Det är skillnad på att låta folk få försvara sig och på att hjälpa dem försvara sig. Hur ser du på det?

Jag är för att hjälpa länder försvara sig mot angrepp. Under spanska inbördeskriget valde tyvärr de europeiska demokratierna att inte göra detta utan överlät till de tyska nazisterna med stöd av de fascistiska italienarna och med de sovjetiska kommunisterna på andra sidan att stödja varsin sida, vilket slutade med fascistisk seger och en 40-årig diktatur i Spanien. Jag stöder också Sveriges hjälp till Finland 1939/40 när Finland angreps av Sovjet som bidrog till att rädda Finland som nation. Tycker du den hjälpen var fel?
Senast redigerad av FockeWulf190d 2022-08-13 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in