2022-08-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ganska bra nyheter, jag tror säkert tyskarna kan ge dem en verkstad inne i Ukraina. Men han borde inte avslöja sådan information. Är han köpt av Ryssland?
Har svårt att tro han skulle vara köpt av Ryssland, han kallar Putins invasion för terrorhandling etc.
Det jag hittat om han hittills så finner jag inga tecken på att han springer Putins ärenden.
Citera
2022-08-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Obama finansierade en kupp och tillsatte en ryss-fientlig junta som uttalade sig hatiskt om ryssarna och gick med våld mot demonstranter. Krim och Donbas som var i huvudsak ryssar och gjorde business främst med Ryssland accepterade inte kuppmakarna. Det var juntan som startade våldet, inte Putin.

Du har timeline över händelserna här:
(FB) Ryssland väcker åtal för ukrainska krigsbrott

Även om din idé om en junta skulle ha varit sann så var nyval redan utlyst när ryssar startade Donbaskriget.
Citera
2022-08-13, 00:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här berör du en viktig punkt.

Putin trodde att Ukraina var svagt, men det var det inte. Han kommer att få en rejält stark granne med sin invasion. Detta är nog även Putin medveten om (för dum i huvudet tror jag inte han är). Detta ser nog han som ett hot, som måste fixas nu.
Så, som jag sade för ett par inlägg sedan : Tror inte Putin har givit upp.., men vad för slags planer är det han smider..? (något rackartyg måste han ta till med)

Jag såg tyvärr inte det inlägget (Hinner inte läsa allt här), men ja någon kontring har ryssarna säkert. Min tanke är dock att ryssarna är långsamma att reagera i detta krig. Om inte, gud förbjude, Putin tar till massförstörelsevapen så tror jag hans respons återigen blir långsam. Jag menar att Ukraina nu får soldater utbildade i väst, och att de redan fått långa utbildningar i olika vapensystem, beror ju på Rysslands långsamma krigföring. 6 månader har gett Ukraina stora möjligheter. Putin försatt sin chans när Ukraina var som svagast.
Citera
2022-08-13, 00:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Nej ukrainare har alltid funnits men p.g.a. att de inte har haft en egen stat så har de inte "räknats" ungefär som kurder. Historiskt så är ukrainarna ursprunget till ryssarna, inte tvärt om. Det är därför Putin hatar ukrainare för Kiev-Rus är ursprunget och Moskva bara en liten medlöparstat till mongolernas terrorstat.

Fast ordet rus ( Kiev/rus) är ju enligt forskning att den härstammade från Roslagen dvs vikingar från Sverige. Så egentligen tillhör alla oss då? 😀
Citera
2022-08-13, 00:20
Medlem
Citat:
Nej ukrainare har alltid funnits men p.g.a. att de inte har haft en egen stat så har de inte "räknats" ungefär som kurder. Historiskt så är ukrainarna ursprunget till ryssarna, inte tvärt om. Det är därför Putin hatar ukrainare för Kiev-Rus är ursprunget och Moskva bara en liten medlöparstat till mongolernas terrorstat.

Nej Ukrainare har inte funnits, så släp det. Hitta inte på en egen flashback sanning, vilket du ibland verka ha en tendens till att göra eller försköna. Att du sympatiserar med dem innebär inte att du ska utmåla ukrainare till ngt annat än vad de är, ryssar innanför andra gränser med ett annat pass. Så nej det är är inte som kurderna, för det är det ryska arvet Ukrainarna bär på iallafall de som är slaviskt ortodoxa, när du besöker Ukraina och gamla städer kolla upp deras historia och vem som grundande dem… antingen kommer det vara polacker eller ryssar. Så där finns ingen annan identitet varken genetiskt eller historiskt utan det är exakt samma folk enligt alla studier! Förutom dina, så håll dig till politiken och skippa historien om du inte kan den
Citera
2022-08-13, 00:30
Medlem
hellos avatar
https://www.youtube.com/watch?v=d3CHE80CtXg
Ja herrejävlar vad illa det är. Har trott att vändingen först skulle komma först nästa år för Ukraina och att de sakta men säkert kan ta tillbaks allt sommaren/hösten 2023. Men efter de senaste veckorna har jag förstått att Ryssland är helt punkterat. HELT SLUTKÖRT.
Grattis Ryssland, 30 år av framsteg helt utraderat. Ni kommer vara paria de närmaste 10 åren och det kommer bli mycket, mycket sämre.
Citera
2022-08-13, 00:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fast ordet rus ( Kiev/rus) är ju enligt forskning att den härstammade från Roslagen dvs vikingar från Sverige. Så egentligen tillhör alla oss då? 😀

Så kan man se det om man resonerar som Putin. Men även Putin ser ju Rysslands ursprung i Kiev och Ukraina och det är en av orsakerna att det är så viktigt för honom. Min poäng (Ja jag inser att du inte menar att bråka om det utan mer skämtar men gör en historiskt relevant parallell) är att svear grundade Kiev, Moskva och den andra staden närmare våra trakter som jag inte minns namnet på Novgorod kanske?). Kiev var den dominerande makten i Kiev-rus som inkluderade alla dessa. De blev dock besegrade av mongolerna och det var då de svenska banden till Rus bröts. Moskva samarbetade dock med mongolerna för sin överlevnad och när de till sist besegrade mongolerna blev de den ledande staden i "Rus". Ukraina (Och Sverige) är Rysslands ursprung inte Moskva.
Citera
2022-08-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Hur korkad är du egentligen? Även om Peski skulle falla, hur tror du då att ryssen bara har att ta över hela Ukraina? Du tror inte att det finns mer soldater i UAF som kommer att stoppa dom?

Ja, i princip kan Ukraina upphöra att helt existera. De kommer aldrig att kunna betala av sina krigslån utan en kust eller östra Ukraina.

Många talar om att Polen, Ungern och Rumänien kommer behöva ta över vissa delar av västra Ukraina. Ingen kommer vilja bo där om man bara ska betala i generationer för ett krig som de aldrig kommer kunna betala ändå.

Kriget i Ukraina är bara ett stort svart hål.
Det är faktiskt totalt meningslöst.
Citera
2022-08-13, 00:38
Medlem
hellos avatar
Och alla Rysstroll, wignats och serbhoror här inne sluta inte posta nu när allt brakar samman, ni förgyller min arbetsdag när jag scrollar igenom här och ser era sinnessjuka teorier.
Citera
2022-08-13, 00:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hello
https://www.youtube.com/watch?v=d3CHE80CtXg
Ja herrejävlar vad illa det är. Har trott att vändingen först skulle komma först nästa år för Ukraina och att de sakta men säkert kan ta tillbaks allt sommaren/hösten 2023. Men efter de senaste veckorna har jag förstått att Ryssland är helt punkterat. HELT SLUTKÖRT.
Grattis Ryssland, 30 år av framsteg helt utraderat. Ni kommer vara paria de närmaste 10 åren och det kommer bli mycket, mycket sämre.

Ja, den där ryska bataljons chefens ord kan sammanfattas med ord : Hjälp !

Sitter i "zkjiten", och gjort det länge. För annars skulle han inte ha gått ut offentligt med det, som han gjorde. Dvs moralen bland officerarna sviktar även..
Citera
2022-08-13, 00:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja, i princip kan Ukraina upphöra att helt existera. De kommer aldrig att kunna betala av sina krigslån utan en kust eller östra Ukraina.

Många talar om att Polen, Ungern och Rumänien kommer behöva ta över vissa delar av västra Ukraina. Ingen kommer vilja bo där om man bara ska betala i generationer för ett krig som de aldrig kommer kunna betala ändå.

Kriget i Ukraina är bara ett stort svart hål.
Det är faktiskt totalt meningslöst.

Bla, bla, bla..

Jänkarna är "ganska" skuldsatta, och det har vuxit i flera årtionden. Men likförbannat är man på topp. Ukrainas skulder är deras minsta problem i.o.m att man hotas utav fullständig utslätning av det egna landet. "Då" är priset ingen fråga !
Citera
2022-08-13, 00:50
Medlem
Ukrainska trupper har hittat en saltgruva utanför Soledar där de enligt uppgifter nu gömmer sig.
Det är en rätt så imponerande saltgruva, men antagligen en dödsfälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in