2022-08-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej det är det som tillför något här.

Speciellt att gissa vad du har gjort är trådens stora attraktion. Den enda orsaken till att många tittar in är för att kolla vad Flanders gjort. Hittills har du inte haft ett enda rätt men vi fortsätter att följa.

Inte ett rätt var det ja. Medan samma idioter som sitter och tragglar här satt i trådarna i början av covid och spådde världens undergång var det jag som var sansad. Hundratusentals skulle dö, bostadsmarknaden krascha totalt, arbetslöshet på 30% etc. Samma stjärnor sitter här nu och spår 70% nedgång i bostadspriserna.
Citera
2022-08-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Glöm inte den lilla brasklappen att det är riksdagsval om en månad, nu lovar politiker tungt men levererar tunt.

Samma sak under covid. Samma sak med elpriser och drivmedel i vintras. Bara en idiot tror att Samma politiker kommer agera annorlunda helt plötsligt.
Citera
2022-08-12, 19:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Sedan börjar vi gå in på klientelet, förut stod visst köparna på rad. Det var allt från den ensamma IT-teknikern som flyttade till Stockholm som behövde bo, eller varför inte en student där päronen kunde vara medlåntagare. Alla behövde ju bo!

Nu verkar köpkraften ha krympt ner till Berit och Olle 75 år som bott i en villa i hela sitt liv som nu vill sälja villan i Bromma och varva ner med en lägenhet innanför tullarna på ålderns höst.
Alla dom är också köpare. Och har varit. Vilken kategori menar du har försvunnit?

Sedan kan vi lägga till ordinära inkomsttagare som ägt BR ett antal år. Och varit sparsamma.
Dom kan vid 31 års ålder köpa en lägenhet för 7 MSEK. (Jag har nog nämnt det fallet här tidigare. Blev lite förvånad när jag hörde det från sonen. Men det är ju faktiskt möjligt. Och det visar att de som sedan bubbeltråden startade 2010 haft konstant fel när de hävdat att ingen kan fylla på underifrån längre. Det fylls bevisligen på. Och det är också möjligt att fylla på).

Citat:
Det är detta som är definitionen av en bubbla.
Den där definitionen blev allt annat än tydlig. Kan du skriva en som är tydlig och avgörbar.
Citera
2022-08-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte ett rätt var det ja. Medan samma idioter som sitter och tragglar här satt i trådarna i början av covid och spådde världens undergång var det jag som var sansad. Hundratusentals skulle dö, bostadsmarknaden krascha totalt, arbetslöshet på 30% etc. Samma stjärnor sitter här nu och spår 70% nedgång i bostadspriserna.
Visst men denna gång kanske de har rätt, Inte 70 procent kanske men jag sticker ut hakan och säger att 50 procent inte är omöjligt. Blir det arbetslöshet, depression och elände kan det bli värre.

Att styra ekonomin genom fallande bostadspriser utan större återverkningar på resten av samhället är den stora uppgiften nu, oavsett regering i höst. Alla är överens om att priserna ska ner och eventuella stimulanser till låntagarna direkt motverkar inflationsmålet oavsett valfläsk om elräkningarna vi hör innan valet.

Priserna ska ner, och det ganska rejält, det är alla eventuella regeringskonstellationer medvetna om.
Citera
2022-08-12, 20:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Tomterna som enskilda objekt och som andel av köpeskillingen för bostäder kan stagnera mer i pris jämfört med själva byggnaderna. Två väldigt olika saker.

Tomtpriser sätts inte av byggjobbare alls.
Byggnadskostnaden, kommunala anslutningar och markberedning sätts av lönekostnad, skatter och råvarupris.
Stiger nu lönekostnader så lär alla dessa stiga.

Kvar har vi då just tomtpris. För stillastående priser skulle tomtpriset behöva falla så pass att det faller lika som de andra stiger.

Det är ju tänkbart i teorin. Men det är bara mer centrala tomter i attraktiva lägen som det finns någon större fallhöjd. Man behöver inte komma långt ut i Stockholms periferi för att hitta tomter för samma pris som i obygden. Och det priset kanske inte faller.

Då skulle vi hamna i att priserna i landet stiger men i mer attraktiva delar så faller de. Jag har väl lite svårt att se det hända. Det skulle i praktiken betyda att folk värderar ned att bo mer centralt. Det har jag ju inte sett något spår av än iaf.
Citera
2022-08-12, 20:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Byggnadskostnaden, kommunala anslutningar och markberedning sätts av lönekostnad, skatter och råvarupris.

Kvar har vi då just tomtpris. För stillastående priser skulle tomtpriset behöva falla så pass att det faller lika som de andra stiger.

Det är ju tänkbart i teorin. Men det är bara mer centrala tomter i attraktiva lägen som det finns någon större fallhöjd.

"Bara".

Man lyckas ju tydligen nyproducera bostadsrätter i mellanstora städer för så lite som 24 000 kr/kvm. https://www.hemnet.se/nybyggnadsprojekt/morrum-river-18530056 Så lite slarvigt räknat verkar ju alltså tomtpriserna i Stockholms innerstad kunna uppgå till 80% av köpeskillingen (!).

Jag skulle säga att tomtpriserna väger rätt jäkla tungt
Citera
2022-08-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Då har vi gått ner 0,5% på inflationen, bådar det gott eller vad tror ni? Om semester tider påverkar det hela så att säga.
I själva verket har ju inflationen ökat en halv procentenhet till 6.6 vilket är väldigt långt över inflationsmålet. Något annat än betydande räntehöjningar i höst vore märkligt.
Citera
2022-08-12, 20:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensvunnentid
I själva verket har ju inflationen ökat en halv procentenhet till 6.6 vilket är väldigt långt över inflationsmålet. Något annat än betydande räntehöjningar i höst vore märkligt.

Det är klart att styrräntan höjs till 2%+. Alla vet och förväntar sig det vid det här laget... Frågan är vad som sedan händer Q2 2023. Det är det både bostadsköpare och aktiemarknaden biter naglar över.
Citera
2022-08-12, 20:29
Medlem
Citat:

Det är ju tänkbart i teorin. Men det är bara mer centrala tomter i attraktiva lägen som det finns någon större fallhöjd. Man behöver inte komma långt ut i Stockholms periferi för att hitta tomter för samma pris som i obygden. Och det priset kanske inte faller.

Då skulle vi hamna i att priserna i landet stiger men i mer attraktiva delar så faller de. Jag har väl lite svårt att se det hända. Det skulle i praktiken betyda att folk värderar ned att bo mer centralt. Det har jag ju inte sett något spår av än iaf.
Hur har byggarbetarnas löneutveckling varit jämfört med medelbefolkningen?
Menar bostadspriserna har i genomsnitt ökat betydligt mer än kpi, om nu priset sätts av byggkostnaden borde det inte vara en ökning i pris jämte inflationen, eller sätter spekulationen ( efterfrågan sina spår?)
Citera
2022-08-12, 20:49
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bullshit..Ett renoveringsobjekt på typ 100kvm mot en topprenoverad lgh i samma läge har alltid diffat runt 20% minst

Nu talade vi om ett specifikt litet objekt vid Röda Bergen. På sådana objekt har det inte fungerat så överhuvudtaget. Helt skulle det vara orenoverat så man kunde "sätta sin egen prägel".

Gå tillbaka till den gamla bubbeltråden och se inlägg mellan 2016-2018 and prove me wrong.

Citat:
1. Alla dom är också köpare. Och har varit. Vilken kategori menar du har försvunnit?

2. Den där definitionen blev allt annat än tydlig. Kan du skriva en som är tydlig och avgörbar.

1. Uppenbarligen på det lilla objektet vi talar om i Röda Bergen. Nu var det visst högst upp (3 våningar) utan hiss vilket är problem uppenbarligen enligt er som talar om bubbla.

2. Ja att tankesättet förflyttas är ett. Helt plötsligt är en liten tvåa innanför tullarna värderat bra mycket mindre för att det ligger högst upp och inte har hiss. Vilket är typ halva beståndet i Stockholms innerstad. Kika in i portarna och kolla vilka som har hiss eller inte.

Sedan kan vi ta "Ingves igelkott"* vilket är prognoserna för räntehöjningarna, det vi "bubbelpratare" har sagt hela tiden är att så fort Riksbanken höjer reporäntan så kommer priserna falla snabbt. Det räckte med endast 75 punkter för att få en jäkla rekyl neråt (!).
Värsta är ju att Riksbanken lovat att höja den här reporäntan sedan 2010 (kolla räntekotten jag länkar nedfanför) 20 gånger men gjort tvärtom.

Betyder inte att någon av båda sidor har fel, bara olika sätt att gå efter. Bubbelpratarna litade på Riksbanken, dom som trodde priserna bara skulle gå upp gjorde det inte.
Det "Roliga" är att när väl Riksbanken följde sin egna prognos (kolla bilden) så skall det till, hur Hade det då sett ut om dom hade höjt som lovat 2016? 2017? 2018? Eller varför inte 2019? Där har du din bostadsbubbla som vi "bubbelpratare" talat om.

*= Riksbankens räntekotte/Ingves Igelkott:
https://www.teknikforetagen.se/contentassets/72027778e077421e91c3f66379885c85/sverige_riksbankens_rantekotte_vid_full_vigor.png
Citera
2022-08-12, 20:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Sedan kan vi ta "Ingves igelkott"* vilket är prognoserna för räntehöjningarna, det vi "bubbelpratare" har sagt hela tiden är att så fort Riksbanken höjer reporäntan så kommer priserna falla snabbt. Det räckte med endast 75 punkter för att få en jäkla rekyl neråt (!).
Värsta är ju att Riksbanken lovat att höja den här reporäntan sedan 2010 (kolla räntekotten jag länkar nedfanför) 20 gånger men gjort tvärtom.

Betyder inte att någon av båda sidor har fel, bara olika sätt att gå efter. Bubbelpratarna litade på Riksbanken, dom som trodde priserna bara skulle gå upp gjorde det inte.
Det "Roliga" är att när väl Riksbanken följde sin egna prognos (kolla bilden) så skall det till, hur Hade det då sett ut om dom hade höjt som lovat 2016? 2017? 2018? Eller varför inte 2019? Där har du din bostadsbubbla som vi "bubbelpratare" talat om.

*= Riksbankens räntekotte/Ingves Igelkott:
https://www.teknikforetagen.se/contentassets/72027778e077421e91c3f66379885c85/sverige_riksbankens_rantekotte_vid_full_vigor.png

Det är iofs inte de nuvarande 75 punkterna som bostadsmarknaden har skrämts av utan vart vi ska. D.v.s till boräntor mellan 3-4% och en styrränta på 2%+. Det är det folk har prisat in.

På igelkottens tid talade man inte om såhär stora höjningar på såhär kort tid.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-12 kl. 20:56.
Citera
2022-08-12, 20:57
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är iofs inte de nuvarande 75 punkterna som bostadsmarknaden har skrämts av utan vart vi ska. D.v.s till boräntor mellan 3-4% och en styrränta på 2%+. Det är det folk har prisat in.

På igelkottens tid talade man inte om såhär snabba höjningar på såhär kort tid.

Därom tvistar det lärda, när många (majoriteten) av bostadsföreningarna i Stockholm inte tagit tjuren vid hornen och amorterat ner sina lån fast räntan varit låg så tror jag inte folk har så bra koll.
Är ändå medlemmarna som väljer styrelse.

Man har hellre behållit låga avgifter och byggt någon fin grillplats istället för att spara undan i renoveringsfond och amorterat ner lån. När jag köpte bostad 2018 så fick jag gå igenom bra många hundra föreningar för att hitta det jag efterfrågade.
Belåning under 1500 kr/kvm men ändå hade gjort grund, tak och stambyte. Hittade faktiskt bara en, dit flyttade jag då också.

Jag tror dom som letar boende gör en snabbkalkyl på bankernas hemsida och kollar slutsiffran per månad dag för dag och inget annat. Om ett halvår sen den slutsumman annorlunda ut.

Är skillnad på dom som söker villa och bostadsrätt vill jag säga också, blivande och villaägare har bättre koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in