2022-08-12, 02:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
2 liter per dygn. Jävlar vad mycket fotogen man behöver i lager då. Det känns inte så hållbart om man måste värma sig i flera veckor. Köpa hem 100 liter typ.
Ja det blir en rejäl skvätt fotogen. Men kör man en sån för att göra matlagning och värma upp ett rum sedan hålla värmen med fotogenlampor eller en mindre gammal som jag beskrev går det inte åt så mycket.

Har en sån större ksmin, 3 antika med en tums veke och 3 fotogenlampor i huset om jag inte eldar med ved. Man tänder och släcker dom utomhus för då vill dom lukta lite. Fördelen med fotogenlampa är att den ger ljus och lite värme så man har dom olika ställen på golvet.

Vet inte men såna antika är ju från 50-60 talet och har man tur kan man hitta någon på en gård som vill sälja fotogenlampa finns ju nya och även dom större man kan laga mat på om dom inte är Slutsålda. Fotogenet letar man upp någon som säljer oljor och sånt i lösvikt och man tar med 2st 25 liters dunkar att fylla för när det är kallt brukar det vara Slutsålt så man köper när en av dunkarna är tom. Sist var jag iväg med ett 200 liters fat och fyllde lysfotogen som jag använder till lite annat åxå.
Citera
2022-08-12, 02:14
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det blir en rejäl skvätt fotogen. Men kör man en sån för att göra matlagning och värma upp ett rum sedan hålla värmen med fotogenlampor eller en mindre gammal som jag beskrev går det inte åt så mycket.

Har en sån större ksmin, 3 antika med en tums veke och 3 fotogenlampor i huset om jag inte eldar med ved. Man tänder och släcker dom utomhus för då vill dom lukta lite. Fördelen med fotogenlampa är att den ger ljus och lite värme så man har dom olika ställen på golvet.

Vet inte men såna antika är ju från 50-60 talet och har man tur kan man hitta någon på en gård som vill sälja fotogenlampa finns ju nya och även dom större man kan laga mat på om dom inte är Slutsålda. Fotogenet letar man upp någon som säljer oljor och sånt i lösvikt och man tar med 2st 25 liters dunkar att fylla för när det är kallt brukar det vara Slutsålt så man köper när en av dunkarna är tom. Sist var jag iväg med ett 200 liters fat och fyllde lysfotogen som jag använder till lite annat åxå.

Skit. Det blir dyrt. Vad kostar ett sånt fat?
Citera
2022-08-12, 02:51
Medlem
Stormpiskares avatar
En modern fotogenkamin luktar knappt något, och de har system för att stänga av om det blir för mycket koloxid luften. Effekten på den länkade nedan räcker mer än väl för ett stort rum i en lägenhet. Rek. rumsvolym 95 m³ enligt länken.

https://www.sunwind.se/product/show/?id=2017&Fotogenkamin-Corona-RX2485
Citera
2022-08-12, 08:54
Medlem
Hur står sig en etanolkamin mot en fotogenkamin för uppvärmining i lägenhet?
Är etanol billigare att hamstar än fotogen?

Ett exempel
https://www.klarstein.se/Vaermare/Etanolkamin/Phantasma-Cube-etanolkamin-roekfri-braennare-i-rostfritt-stal-4h.html
Citera
2022-08-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
En fotegenkamin kan du absolut ha inomhus, de brukar faktiskt vara gjorda just för inomhusbruk. Min erfarenhet är att de är rätt bra. Beroende på modell avger de allt mellan 1000 w och upp till 3000 w per timme. Så i en normal lägenheten kan du klara dig på en enda (dock kommer du ju få flytta runt den mellan rummen ibland). Men visst i -25°C i en stor villa som dessutom är gammal och dragig lär det behövas några stycken för att hålla värmen...
Watt och kilowatt är effekt. Energin (t.ex. kWh) beror på hur länge effekten avges. En värmekällas effekt beror således inte på hur länge den är igång.
Citera
2022-08-13, 20:02
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hur står sig en etanolkamin mot en fotogenkamin för uppvärmining i lägenhet?
Är etanol billigare att hamstar än fotogen?

Ett exempel
https://www.klarstein.se/Vaermare/Etanolkamin/Phantasma-Cube-etanolkamin-roekfri-braennare-i-rostfritt-stal-4h.html
Der blir väl mer gaser och lite farligt med etanol om man inte har god ventilation?

Bara fyra timmar brinntid med en fyllning. Undrar hur många liter en fyllning går på?
Citera
2022-08-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Der blir väl mer gaser och lite farligt med etanol om man inte har god ventilation?

Bara fyra timmar brinntid med en fyllning. Undrar hur många liter en fyllning går på?

Du läste tydligen inte allt för noga... 1,3l nämns i produktinformationen.
Citera
2022-08-14, 07:01
Medlem
Muppetys avatar
Jag hade tänkt köpa denna gasolvärmare; https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolvarmare-17-kw-2000043692 Men man kanske skulle satsa på en fotogenkamin istället?
Citera
2022-08-14, 08:47
Medlem
LKKINGENs avatar
Dom där fotogenvärmarna blir varma så in i h-e, du kan nog hålla värmen ganska bra i en lägenhet bara du ställer den på rätt ställe, fast en 300 kvadratare på Östermalm kan såklart bli lite jobbigt..
Du kan även laga mat uppe på den sådan.
Fast det är ju det där med bränsle, du får ha en väldig massa fotogen hemma om du ska klara en vinter och vekar i massor.
Du får antagligen använda en tom grannlägenhet för att lagar all fotogen du behöver till nästa sommar då du ger dig ut att hitta nytt fotogen som det kommer finnas massor av såklart, NOT.
Skulle det bli en kris så kan du nog lugnt elda i en mindre kamin, tror inte du behöver oroa dig om vad man får eller inte om vi är komna så långt att du behöver dina preppsprylar.
Visst man skall ha tag i ved också men fördelen är att du kan elda vad fan för skit som helst som brinner, inklusive skit när spolvattnet tar slut på muggen.
Gäller bara få till en bra skorsten som du drar ut genom ett fönster du ersatt med tex plåt och så isolerar du med stenull, 15 cm stenull mellan skorsten och din nya plåtvägg så kan du elda så mycket du orkar.
Citera
2022-08-14, 08:57
Medlem
Jag funderar på en sån här:
https://www.heatnordic.fi/tuote/kaasulammitin-manhattan/
Finsk sida eftersom det är här jag befinner mig och den är till en stuga och inte en lägenhet. Till den ett par extra gasolflaskor tror jag blir fint.
1,5-3,4 kW brinntid 47-110 timmar per flaska.
Ska nog beställa den faktiskt så man slipper vara beroende av el under vintertid när man åker ut dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in