2022-08-12, 00:54
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
I den här filmen "swedish preppers" så skymtar det förbi någon sorts kamin som de har i lägenheten i början av filmen.

https://youtu.be/_LRsZ6TUCCA

Vad är det för nått? Hur värms den upp? Man kan ju inte elda i en lägenhet? Är det nån sorts gasol grej? Är inte det lite riskabelt?

I övrigt så visar de sin panik-låda där de har mat ifall nått skulle hända. De räcker ju för fan inte längre en ett dygn för den familjen.

Själv har jag ca 100 liter vatten och mat för runt 5000-6000 spänn uppstaplat. Beräknar att jag klarar mig minst 5 månader på det. Har även massor av vattenreningstabletter om man skulle behöva hämta sjövatten.

Sen återstår varma sovsäckar. Det står på listan. Och eventuellt en sån där kamin. Vad det nu är för nått?
Senast redigerad av FuckSnakePlissken 2022-08-12 kl. 00:57.
Citera
2022-08-12, 01:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
I den här filmen "swedish preppers" så skymtar det förbi någon sorts kamin som de har i lägenheten i början av filmen.

Vad är det för nått? Hur värms den upp? Man kan ju inte elda i en lägenhet? Är det nån sorts gasol grej? Är inte det lite riskabelt?

I övrigt så visar de sin panik-låda där de har mat ifall nått skulle hända. De räcker ju för fan inte längre en ett dygn för den familjen.

Själv har jag ca 100 liter vatten och mat för runt 5000-6000 spänn uppstaplat. Beräknar att jag klarar mig minst 5 månader på det. Har även massor av vattenreningstabletter om man skulle behöva hämta sjövatten.

Sen återstår varma sovsäckar. Det står på listan. Och eventuellt en sån där kamin. Vad det nu är för nått?
Fotogenkamin
Citera
2022-08-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Fotogenkamin

Det funkar i lägenhet alltså. Tror inte det blir vidare varmt av bara en sån dock. Man får väl sitta klistrad framför den o huttra då antar jag. Ska googla lite.
Citera
2022-08-12, 01:04
Medlem
Citat:
Fotogenkamin

https://www.byggshop.se/bygg/varme-och-ventilation/eldstader/fotogenkaminer/fotogenkamin-sunwind-corona-rx2484/p-744242

Den här var populär. Kanske man skulle köpa. Undrar lite över vilken effekt den har i ett litet sovrum tex.
Citera
2022-08-12, 01:05
Bannlyst
Citat:

När det gäller gasol skall man ha bra ventilation, inget att rekommendera i en lägenhet eller i en källare då gasen lägger sig på golvet vid ett ev läckage, men visst har du en inbyggd balkong kan det fungera.
Citera
2022-08-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
När det gäller gasol skall man ha bra ventilation, inget att rekommendera i en lägenhet eller i en källare då gasen lägger sig på golvet vid ett ev läckage, men visst har du en inbyggd balkong kan det fungera.
Ok. Hur e det med fotogen då? Balkong har jag men jag kan ju inte sitta med dörren öppen om man ska värma sig med fotogenkaminen. Då blir det ju meningslöst.
Citera
2022-08-12, 01:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det funkar i lägenhet alltså. Tror inte det blir vidare varmt av bara en sån dock. Man får väl sitta klistrad framför den o huttra då antar jag. Ska googla lite.
Funkar inne men det luktar lite när man tänder och släcker dom.

En med 3 tums veke värmer bra i ett rum och man han ha en kastrull på men kan dra ca 0.7 liter på en timme. Hittar man en sån där antik kamin med entums veke som värmer mindre och är bara för uppvärmning i ett rum går det åt ca 2 liter på ett dygn.

Tankas med lysfotogen och man kan köpa i lösvikt och egen dunk
Citera
2022-08-12, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ok. Hur e det med fotogen då? Balkong har jag men jag kan ju inte sitta med dörren öppen om man ska värma sig med fotogenkaminen. Då blir det ju meningslöst.
Du får avgaser som inte är bra, så även fotogen förbrukar ju syre. Men jag vet inte nått direkt om uppvärmning av lägenheter, kanske sätta upp solceller vid fönstren som sen ger värme...
Minns att det fanns ett danskt företag som sålde mindre såna som man kunde värma upp stugor med, tror de hette nått med sol vind typ.

Kan bara referera till när jag hade hus, nu bor jag i varmare trakter och mest kyler vårt boende
Citera
2022-08-12, 01:26
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

En fotegenkamin kan du absolut ha inomhus, de brukar faktiskt vara gjorda just för inomhusbruk. Min erfarenhet är att de är rätt bra. Beroende på modell avger de allt mellan 1000 w och upp till 3000 w per timme. Så i en normal lägenheten kan du klara dig på en enda (dock kommer du ju få flytta runt den mellan rummen ibland). Men visst i -25°C i en stor villa som dessutom är gammal och dragig lär det behövas några stycken för att hålla värmen...
Citera
2022-08-12, 01:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
https://www.byggshop.se/bygg/varme-och-ventilation/eldstader/fotogenkaminer/fotogenkamin-sunwind-corona-rx2484/p-744242

Den här var populär. Kanske man skulle köpa. Undrar lite över vilken effekt den har i ett litet sovrum tex.
Tittade på den som jula säljer med lika dan veke det står 2.2kw har en äldre sån men dom drar mer fotogen än vad som skriver men man behöver ju inte ha en sån på hela tiden. Fotogenlampa modell camping funkar åxå som uppvärmning i ett rum men då får man ha fler och då får man ljus åxå
Citera
2022-08-12, 01:44
Medlem
Citat:
Funkar inne men det luktar lite när man tänder och släcker dom.

En med 3 tums veke värmer bra i ett rum och man han ha en kastrull på men kan dra ca 0.7 liter på en timme. Hittar man en sån där antik kamin med entums veke som värmer mindre och är bara för uppvärmning i ett rum går det åt ca 2 liter på ett dygn.

Tankas med lysfotogen och man kan köpa i lösvikt och egen dunk

2 liter per dygn. Jävlar vad mycket fotogen man behöver i lager då. Det känns inte så hållbart om man måste värma sig i flera veckor. Köpa hem 100 liter typ.
Citera
2022-08-12, 01:52
Medlem
DaEzzs avatar
Fotogenkamin, fungerar utmärkt i lägenhet. Jag har en stuga på cirka 30 kvadrat där jag under åren kört med både gasolkamin och fotogen. När man väl har fått upp värmen så håller en fotogenkamin på lägsta inställningen komfortvärme dygnet runt även om det är minusgrader ute.

Då ska du iofs ha ett lager med fotogen också, räkna med åtgång på 4 liter per dygn dvs bunkrar du två-tre 20-litersdunkar så klarar du dig i ett par veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in