Citat:
Spännande hur vet du att My har dessa två diagnoser då du inte känner henne personligen, spekulerar du eller?
Mig veterligen har hon aldrig själv skrivit det på Instagram eller i hennes blogg. Lågt eller inget immun försvar har hon varvat med att hon har.( man kan inte leva utan immunförsvar) utmattningdepression krånglande köldkörtel (vilket inte med säkerhet betyder att man har hypotyreos) och några andra medicinska åkommor men inte de två diagnoser du anger.
Mig veterligen har hon aldrig själv skrivit det på Instagram eller i hennes blogg. Lågt eller inget immun försvar har hon varvat med att hon har.( man kan inte leva utan immunförsvar) utmattningdepression krånglande köldkörtel (vilket inte med säkerhet betyder att man har hypotyreos) och några andra medicinska åkommor men inte de två diagnoser du anger.
Följande baserar jag mina slutsatser om Mys diagnoser på och jag förutsätter då att det My själv har skrivit och visat upp på sin blogg stämmer.
- My har visat upp att hon bl a är föreskriven Litium/(Lithionit) som ju har effekt mot både manier och depressioner som är symtom på bipolär sjukdom.
- My har själv berättat att hon kan pendla mellan t ex nedstämdhet/ångest och att vara överaktiv, med oövertänkt beteende och minskat sömnbehov.
- Det är sedan länge känt att Litium kan påverka sköldkörtelns funktion och orsaka hypotyreos eller ”krånglande sköldkörtel” som My kallar det. (Sköldkörteln kan "krångla" också genom hypertyreos, men de symtomen stämmer inte in på det som My berättar om sitt mående.)
- Det är fakta att Litium kräver övervakning i form av bl a blodprover. My har själv berättat att hon lämnar blodprover regelbundet.
- Förutom hypotyreos kan Litium i sig orsaka bl a viktuppgång, uttorkning, njursjukdomar eller försämrad njurfunktion samt feber. Kanske har Litium haft något att göra med senaste incidenten som omfattar njursten?
- Symtom på hypotyreos är bl a trötthet som inte går att sova bort, mental tröghet, försämrad återhämtning, ansiktssvullnad, håravfall, viktuppgång. My berättar ofta att hennes energi är väldigt låg, att hon sover bort hela dagar, att hon tappar hår och som vi alla kan se så har hon gått upp en del i vikt. Det är också vanligt vid hypotyreos att kroppen inte svarar på träning och att man har svårt att bli av med extrakilon vilket My bekräftar gång efter annan. (Visst, en del kan ha med val av diet att göra.)
- My har varit väldigt tydlig med att hon inte vill gå ut med vilka diagnoser hon har och det har hon all rätt till. För att stilla den värsta nyfikenheten kan man faktiskt skriva så som hon gör eftersom utmattningssyndrom/utmattningsdepression/utbrändhet många gånger hänger ihop med obehandlad hypotyreos som grund. När ämnesomsättningen går ned så ökar stressnivån i kroppen. Och ju högre stressnivå desto mer försvagas immunförsvaret. Det är inte ovanligt att personer med hypotyreos har haft en period av extremt hög stress åren innan hypotyreos konstateras. Vilket vi ju vet att My hade under pandemin och egentligen ända fram tills idag.
Senast redigerad av Lustitiae 2022-08-12 kl. 08:30.
Senast redigerad av Lustitiae 2022-08-12 kl. 08:30.