2022-08-11, 09:38
Medlem
MP och L måste ryka. Annars blir det kaos likt 2018 när det ska bildas regering. Två partier som kan byta block hejvilt kommer att ha vågmästarroll igen, kul!
Citera
2022-08-11, 09:39
Medlem
greta75s avatar
Vem hade kunnat förutspå detta på allvar för 6 månader sedan, inte många. L var ju helt uträknade och många sa ju luttrat att Mp skulle klara sig.

På någon månad så har både L och Mp kravlat sig över strecket och nu talar väl allt för att vi får dras med dem i 4 år till.

Jag ogillar varken L eller Mp men hade gärna sett att två partier försvann, blir bara jobbigt med så många partier.
Citera
2022-08-11, 09:40
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jo tyvärr. Men vår sommar... en vecka kring midsommar sen ett par dagar "när England stod i brand" under lika lång tid. Förstår 2018 när Sverige bran och de var 30c från maj-augusti.

Det kan ju va stödröster i opinionen som sen går tillbaka till S eller V. Vi har snart debatter. MP är väldigt dåliga då, säkert kommer Magdalena och Nooshi ta tillbaka några.

Men ja svts kampanjade får mig o spy.
De e OT men reklamen om"vill inte bo nära kärnkraftverk det låter så mycket" som SVT rullade ut igår fick mig o gå i taket.

De värsta är att det är du och jag som betalar. Via skattsedeln. Jag vill säga upp mitt abonnemang!!
Citera
2022-08-11, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste mätning utförd mellan 1 - 7 Augusti 3711 personer tillfrågades varav 1893 svarade

S: 30,6% (-1,1)
V: 7,2% (-1,6)
MP: 5,2% (+1,7)

C: 6,8% (+1,4)
L: 5,1% (+0,1)

SD: 18,6% (+1,2)

M: 18,6% (-1,0)
KD: 6,3% (-0,4)

Övrig: 1,6% (-0,3)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-okar-i-fokus-enligt-valjarbarometern

i mars var det

"3 825 slumpmässigt utvalda personer bland röstberättigade svenskar som har valt att delta och svarat i undersökningen."

"Totalt utgör de som inte svarat 49 procent av det totala antalet tillfrågade som var 7 500 svenskar."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-socialdemokraterna-gar-framat

varför halverat underlag? pengar kan väl inte vara något problem?
Citera
2022-08-11, 09:54
Medlem
Att gå in i valrörelsen med ett MP på 5,2% är nog bättre än med ett MP på 3,5%, speciellt som Novus uttryckligen säger att hela uppgången i MP verkar beror på stödröster. Ligger MP på 5,2% är det mer troligt att vänsterpartister och sossar som egentligen inte tycker om MP men som ändå kan tänkas största på dem för maktens skull, nu istället röstar på sitt eget parti.

MP har historiskt dessutom överskattas i opinionsmätningarna.

Det som däremot är illa är om de unga börjar komma tillbaka till MP igen. Nu gäller det att börja hamra hem för oppositionen hur MP är generalen bakom förstörandet av Sverige.
Citera
2022-08-11, 09:57
Medlem
ronaldo77s avatar
https://twitter.com/StatistiskO/status/1557607750078648320

SD ökar från 9.3% till 14.4% bland kvinnor. Kan det verkligen stämma? Denna mätning känns väldigt konstig, ovanligt stora förändringar
Citera
2022-08-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vi är nog många som är kluvna. Själv hade jag i princip kunnat rösta på vem som helst förutom den vandrande katastrofen Ulf Kristersson.

UK är utan tvekan den svagaste M-ledaren någonsin. Tom Mp's katastrofer till språkrör framstår ju mer tydliga än UK och då är det jävligt illa.

Citat:
Hahaha. Utan männens röst så hade alltså partiet legat minus (hur nu det skulle kunna gå till i verkligheten).

Detta är rena och raka fakta. Det är tack vare alla överkåta singelmän som KD kommer lyckas harva sig kvar i riksdagen.

MP/L/KD borde fara åt helvete.
Citera
2022-08-11, 10:02
Medlem
Sedan måste vi som vill ha maktskifte göra vårt också. Min farmor tvekar tex mellan S och SD och sedan har jag en kompis som säger att han efter att röstat SD flera val gett upp politiken och tänker strunta i att rösta eller rösta Nyans för att "det är väl lite småkul".

Jag ska försöka få båda dem att rösta SD. Ni har säkert folk i er närhet som går att få över om man bara jobbar lite för det.
Citera
2022-08-11, 10:02
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
https://twitter.com/StatistiskO/status/1557607750078648320

SD ökar från 9.3% till 14.4% bland kvinnor. Kan det verkligen stämma? Denna mätning känns väldigt konstig, ovanligt stora förändringar

Jättebra om det stämmer, men håller med väldig konstig mätning.
S och M tappar 3,2 resp 2,5 % bland kvinnor.
Citera
2022-08-11, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle i första hand lägga skulden för den kris som nu kommer på EU. Om vi får ransonering av el och bensin i vinter beror det inte på den lilla mängd el vi tidigare köpte från Ryssland, utan på att EU hindrar Tyskland och andra länder att köpa tillräckligt med rysk gas, som de är helt beroende av. Vi kommer då att tvingas hjälpa till att försörja dessa länder med alternativ energi som svensk el.

EU:s harakiri-politik drabbar oss alltså främst indirekt, via Tyskland.

Hur som helst kommer väljarna att lägga skulden på de svenska politiker (inklusive det numera NATO-kramande SD) som lät detta ske utan att protestera på EU-nivå. Detta kan i värsta fall komma att öppna dörren för AfS.

Ditt parti L är Sveriges mest NATO- och EU-kramande parti, hade det inte varit för andra orsaker hade jag lagt min röst på L av just dessa anledningar.

Det är dock dåligt av såväl Sverige som EU att implementera sanktioner mot Ryssland vilket kommer att medföra energikris i Sverige, vilket, jag håller med, kan få AfS att gå framåt. Men att AfS någonsin kommer in i riksdagen det tror jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det räcker numera med att några få S-väljare går över till Mp, så är saken biff.

För mycket copium för dig. Dags att vara lite mer realist. Jag önskar verkligen att det var så som du beskriver det.

Sedan kan man knappast skylla elkrisen på MP utan att det drabbar S. Det är trots allt S som suttit vid makten i snart 8 år.

Det är realistiskt att MP kan åka ut pga den kommande energikrisen. Vad har MPs eventuella utfärd från riksdagen med (S) att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Både Afs och MED har många kloka tankar men gör ingen nytta mer än att dränera röster från SD.

Ja och det är ju inte nytta.
Citera
2022-08-11, 10:11
Medlem
Citronitas avatar
Johan Pehrson (L) säger nu att SD inte kan ingå i en regering som Liberalerna släpper fram.
Dags för samma kaos fortsättningsvis alltså där små skitpartier ska bestämma utvecklingen.
Citera
2022-08-11, 10:14
Medlem
Eponumoss avatar
Vad gäller MPs ökning över spärren i SVT/Novus så var reportern i Morgonstudion noga med att påpeka att den är helt inom felmarginalen.

Att det finns många som inte förstår sig på statistik är väl inte någon nyhet, men att SVT lyfter upp en enskild ökning som undersökningen alltså inte ger stöd för är ren propaganda.

Novus undersökning visar inte någon förändring för MP gentemot senaste undersökning endast att lögnerna och propagandan tilltagit.

Däremot är det nog bättre, för oss som inte är miljöpartister, med ett MP där valkåren tror att de ska komma in i Riksdagen så de inte får några stödröster och åker ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in