Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Du tror att du ”äger” diskussioner genom att skriva kvasiintellektuellt skräp utan substans i kombination med personpåhopp. Lite som en arg nörd på gymnasiet. Du misslyckas varje gång.
Jag ville bara göra mig lustig över faktumet att när marknadens utsikter över kommande inflation (oavsett hur man nu vill definiera den) ändras i positiv riktning så tar både börsen och bitcoin ett glädjeskutt uppåt. Korrelationen mellan börsen och bitcoin är så stark att det är lustigt och uppseendeväckande.
Ja, det
är anmmärkningsvärt att börsutvecklingen förefaller frikopplad från företagsvinster och dylikt och nästan bara svarar på centralbankens förväntade nycker angående penningmängden
Nu när det går att skönja en liten ljusning i KPI hoppas man väl på att centralbanken ska sluta strama åt penningmängden och i stället återgå till att inflatera den. Att bitcoin svarar på detta är i enlighet med dess konstruktion, men att börsen reagerar på samma sätt visar att den liksom bitcoin främst är ett verktyg -- om än ett sämre och mindre renodlat sådant -- för att skydda sina fiattillgångar från utspädningseffekter.
Jag tror att börsen och bitcoin kommer att gå helt skilda vägar, till bitcoins fördel, när vi börjar se ordentliga skakningar i banksystemet, så att fler börjar inse värdet av bitcoin som ett oberoende betalsystem och inte bara som ett skydd mot inflation (i bemärkelsen penningmängdsökning).
Penningmängden (USD):
https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2