2022-08-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Du är ju uppenbarligen sällan i sveriges inland eller på resor i Kanada eller Usa utanför storstadsområden. Vid min stuga funkar internet knappt alls, så om jag vill köpa älgkött eller bensin av grannen så är kontanter effektivt.

Sen har jag ofta gått förbi en lång arg kö kontantlösa människor i matbutiker när nätverk ligger nere.

Det är måhända en för radikal tanke för denna tråds läsare, men det finns inget som hindrar utgivning (i privat eller statlig regi) av bitcoinskuldsedlar i pappersformat i framtiden, för dem som föredrar den enkelhet och ökade anonymitet som kontanter innebär vid lokala transaktioner.
Citera
2022-08-08, 19:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Förtydligande: Om banktransaktioner hårdkontrolleras (inklusive swishtransaktioner), kontanthantering försvåras, banksekretessen har avvecklats, då blir det desto mer värdefullt att kunna utföra transaktioner som går helt utanför detta kontrollsystem, särskilt för individen men även för samhället som helhet.

Ja, för kriminella.
Citera
2022-08-08, 19:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är måhända en för radikal tanke för denna tråds läsare, men det finns inget som hindrar utgivning (i privat eller statlig regi) av bitcoinskuldsedlar i pappersformat i framtiden, för dem som föredrar den enkelhet och ökade anonymitet som kontanter innebär vid lokala transaktioner.

Hur funkar dessa sedlar? Är varje sedel kopplad till faktiska bitcoins? Hur förhindrar du att någon använder samma sedel flera gånger?
Citera
2022-08-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, för kriminella.

Och för alla som gillar att ha ett privatliv eller vill ha ett samhälle med smidigt fungerande handel, även mellan privatpersoner.

Kriminella hittar alltid vägar, de bara anpassar sin verksamhet efter eller korrumperar de regler som gäller.
Citera
2022-08-08, 19:23
Medlem
Citat:
Hur funkar dessa sedlar? Är varje sedel kopplad till faktiska bitcoins? Hur förhindrar du att någon använder samma sedel flera gånger?

Det går för långt ifrån ämnet. Du får tänka ut själv hur man skulle kunna lägga upp det.
Citera
2022-08-08, 19:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Du är ju uppenbarligen sällan i sveriges inland eller på resor i Kanada eller Usa utanför storstadsområden. Vid min stuga funkar internet knappt alls, så om jag vill köpa älgkött eller bensin av grannen så är kontanter effektivt.

Sen har jag ofta gått förbi en lång arg kö kontantlösa människor i matbutiker när nätverk ligger nere.
Ok, ett ganska snävt use case, men fine jag orkar inte dra det use caset i långbänk för det var ändå inte ett motargument för något. Snävt var det iaf.
Citera
2022-08-08, 19:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det går för långt ifrån ämnet. Du får tänka ut själv hur man skulle kunna lägga upp det.

Du har inget svar eftersom det var en extremt korkad idé.
Citera
2022-08-08, 20:10
Medlem
Citat:

Ja, efter en global kris där dollarn har kollapsat så kommer många nog tycka det är en jävligt bra idé att Riksbanken måste ha 100%ig kapitaltäckning på alla pengar som skapas, dvs att de måste ha motsvarande tillgångar i Bitcoin eller guld för att få skapa mer SEK.
Citera
2022-08-09, 12:16
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Du har inget svar eftersom det var en extremt korkad idé.

Driver du eller? En femåring kan luska ut ett enkelt sett.
Citera
2022-08-09, 13:01
Medlem
350 000 ETH longs har i princip sålts av med 50% vinst. Högst sannolikt kommer priserna gå ner.
BTC longs säljer inget vilket talar för mer uppsida längre fram

Troligtvis får vi en korrektion nu. Kanske 50% från från botten. Runt 21 000 i BTC eller lägre. Om ETH longs börjar köpa in sig kraftigt igen är det bara följa efter.
Citera
2022-08-10, 10:26
Bannlyst
Inflationssiffror från USA ikväll, dyker Bitcoin så det vankas köpläge? Lugnet före stormen..
Mycket aktivitet på Cardano nu, största plattformen sett till antalet användare. Det måste väl ändå betyda nåt för framtiden jämfört med Bitcoin som bara ”finns”!?
Citera
2022-08-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Inflationssiffror från USA ikväll, dyker Bitcoin så det vankas köpläge? Lugnet före stormen..
Mycket aktivitet på Cardano nu, största plattformen sett till antalet användare. Det måste väl ändå betyda nåt för framtiden jämfört med Bitcoin som bara ”finns”!?

Det är väl alltid köpläge i eran religion? "Have fun staying poor" skrevs till höger och vänster när folk inte ville köpa btc ponzi tokens för 65 000 dollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in