2022-08-10, 20:26
  #198169
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ryssen inser ju att Ukraina får ständigt fina vapen levererade medan dom själv sinar på sina och nu börjar inse att sanktionerna inte stärker dom och har svårt att bygga nytt. Då är det ej så muntert i Kreml.

Inte omöjligt!

Efter att precis sett klippet på den uppblåsbara "hoppborg" till luftvärn som cirkulerar så börjar man faktiskt undra. Den måste väll dock bara vara fejk!? Åtminstone gammal intervju helt tagen ur sitt sammanhang eller från en renodlad rysk humorshow?

Det är faktiskt ren och skär lyteskomik annars. Bottenlös tragik. Även om jag undrar hur väl uppblåsbara attrapper lurar någon armé med modern tech idag så måste man väll no matter what för fan se till att befäl i snålblåsten inte intervjuvas framför dem
Citera
2022-08-10, 20:27
  #198170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Ingen liten krater, Kalibr eller Iskander?

https://t.me/intelslava/35259

🇷🇺🇺🇦 Consequences of arrival in the village of Kushugum (near the outskirts of Zaporozhye).

Rip den/de som fick ta emot missilen.
Mitt på åkern. Typisk rysk mål.
Citera
2022-08-10, 20:28
  #198171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Upplever en ganska - till och med väldigt - lågmäld retorik från Kreml medan Kiev låter självsäkrare än någonsin. Inte hört till vanligheterna sedan starten av denna invasion. Att Ukraina skulle sitta på nått "definitivt" konventionellt wunderwaffe (bland exempelvis senare leveranser) inte menat men nånting tycks åtminstone utåt sett glädja Kiev och bekymra Moskva än det motsatta i denna sekund.

Edit: Smällarna på flygbasen åsido. Det var trots allt blott "bara början" givet Kievs senaste retorik vilket tillsammans med Moskvas lågmäldhet ter sig lite intressant.

Jag tror snarare att de båda buspojkarna har fått lite smäll på fingrarna från en del kontrollorgan efter att de har lekt pang-pang 30 meter från sex aktiva kärnreaktorer. De skäms nog lite. Tänk på att dessa är öststatsreaktorer så de har inte en byggnad som klarar två boeng-747.
Citera
2022-08-10, 20:31
  #198172
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Mera lågt flygande Su-25. Rena flyguppvisningen.

https://twitter.com/DrazaM33/status/1557363271644110850

Det här är proffs. Man flyger så där lågt för att komma undan radar.

Su-25 är inte en av mina favoriter, Su-24 'är mycket finare.

Och förstås Mig 29 och Su-27. Och allt efter Mig 31,. Su-24, det är bara utvecklingar av Su-27/Mig-29 tror jag
Citera
2022-08-10, 20:31
  #198173
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Mitt på åkern. Typisk rysk mål.
Ja att offra en kalibr för att slå ut en gräsmatta i en ödeby på landet känns ju jävligt ryskt!

Så går det ju då vodkan flödar bland de ryska trupperna....
Citera
2022-08-10, 20:31
  #198174
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag såg denna film tidigare idag men jag trodde inte att den var sann. Men nu är det fler som verkar tro på att den verkligen visar uppblåsbart luftvärn made in Russia haha! På temat när man trodde att rysk korruption inte kunde bli värre!!

https://twitter.com/Darksniper911/status/1557419626732068865

En härlig ryzk uppvisning i korruption, teknologisk underlägsenhet och klantigt avslöjande.

Man bara häpnar över det faktum att ett så primitivt och tjuvaktigt folk ö.h. är släkt med oss vita européer.
Citera
2022-08-10, 20:34
  #198175
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag såg denna film tidigare idag men jag trodde inte att den var sann. Men nu är det fler som verkar tro på att den verkligen visar uppblåsbart luftvärn made in Russia haha! På temat när man trodde att rysk korruption inte kunde bli värre!!

https://twitter.com/Darksniper911/status/1557419626732068865

Det där är inget konstigt, under andra världskriget hade vi telefonstolpar som kanoner i Sverige, och kommer nog ha det i nästa krig också. Det frigör resurser och förvillar fienden
Citera
2022-08-10, 20:36
  #198176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Den tidigare wunderwaffen hos Ukrainarna Javelin var visst ganska undermålig, lite som HIMARS;

https://t.me/DonbassDevushka/18326

🇺🇸 US Javelins have proved ineffective in Ukraine.

In total, Washington supplied more than 7,000 Javelin complexes to Ukraine. ATGM stocks in the United States themselves are on the verge of depletion. The cost of one complex with six missiles is $600,000.

Internal Raytheon documents indicate that the effectiveness of the Javelin "differs from the declared one". Thus, out of 11 test launches, only three hit a stationary target (see first graph).

According to public records, the range of the missile can be up to 5km. But internal documents say it is half as long (see second graph).

A Raytheon questionnaire completed by the past US military in Iraq and Afghanistan states that a third of the attempts to fire the Javelin "were accompanied by problems".

It is noted that even in the US Army "there is no understanding of the distance of fire contact." Simply put, American soldiers don't fully understand how far a Javelin is guaranteed to hit a target.

haha, totalt ägd av en fjortis i trollskogen ser jag...

här finns lite fakta med källor (det är sånt man ska titta efter i trollskogen, och fråga sig varför de inte finns....)

https://en.wikipedia.org/wiki/FGM-148_Javelin#Combat_history
Citera
2022-08-10, 20:39
  #198177
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Den tidigare wunderwaffen hos Ukrainarna Javelin var visst ganska undermålig, lite som HIMARS;

https://t.me/DonbassDevushka/18326

🇺🇸 US Javelins have proved ineffective in Ukraine.

In total, Washington supplied more than 7,000 Javelin complexes to Ukraine. ATGM stocks in the United States themselves are on the verge of depletion. The cost of one complex with six missiles is $600,000.

Internal Raytheon documents indicate that the effectiveness of the Javelin "differs from the declared one". Thus, out of 11 test launches, only three hit a stationary target (see first graph).

According to public records, the range of the missile can be up to 5km. But internal documents say it is half as long (see second graph).

A Raytheon questionnaire completed by the past US military in Iraq and Afghanistan states that a third of the attempts to fire the Javelin "were accompanied by problems".

It is noted that even in the US Army "there is no understanding of the distance of fire contact." Simply put, American soldiers don't fully understand how far a Javelin is guaranteed to hit a target.

jag har proat javelein och jag måste säga att det är unikt för sin typ av vapen. Oerhört lätt att lära sig, och överlägsen svenska pansarskott (som i sig är väldigt bra). Däremot att man ska använda det på 5 km, nä det tycker inte jag.
Citera
2022-08-10, 20:41
  #198178
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det skulle behövas några till träffar mitt i vägbanan, men det kommer väl!

Slava Ukraini!


https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/wl2dz6/russian_media_showed_the_aftermath_of_precise/
Citat:
Russian media showed the aftermath of precise Ukrainian HIMARS strikes on the Kakhovka Dam, #Kherson Oblast - and accidentally revealed destroyed Russian military equipment placed there, including a valuable R-439-MD2 satcom vehicle and 5 KAMAZ-based vehicles.

Sidoeffekterna blev större än skadorna på bron.
Citera
2022-08-10, 20:44
  #198179
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
haha, totalt ägd av en fjortis i trollskogen ser jag...

här finns lite fakta med källor (det är sånt man ska titta efter i trollskogen, och fråga sig varför de inte finns....)

https://en.wikipedia.org/wiki/FGM-148_Javelin#Combat_history

Man krigar inte mot bergsaraber och getherdar längre.. Ryssarna byggde burar på sina torn för 50 kr i material så vart miljonsystemet Javelin obrukbart
Citera
2022-08-10, 20:45
  #198180
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Den tidigare wunderwaffen hos Ukrainarna Javelin var visst ganska undermålig, lite som HIMARS.

Javelin är bra och ukrainarna är nöjda med dem. Så nöjda att de begärt fler:

Citat:
$1 Billion in Additional Security Assistance for Ukraine (AUG. 8, 2022)
Citat:
- 1,000 Javelin and hundreds of AT4 anti-armor systems

https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3120059/1-billion-in-additional-security-assistance-for-ukraine/

Och HIMARS älskar ukrainarna. Den gör fullständigt kaos av våldtäktsmongolerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in