Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Vilka industrier ska flytta för att orsaka denna massarbetslöshet som ingen annan spår?
Var ska de flytta?
Industrier kommer inte flytta någonstans. Det är viktigt att förstå att energikrisen är i mångt och mycket global och att allting är relativt. När man ser energikrisen med relativitet i åtanke så är det väldigt lätt att dra slutsatsen att Sverige, trots alla våra problem, ligger ganska bra till i förhållande till övriga Europa.
Med detta sagt dock så tror jag att bostadspriserna kommer fortsätta sjunka i framförallt Stockholm då de ligger helt enkelt på tok för högt. Jag tror dessutom att det kommer dyka upp en hel del lägenheter på marknaden inom en snar framtid då företag sett hur det fungerat hyfsat bra att rulla vidare verksamheten med remote arbete vilket innebär att det kanske inte är så attraktivt längre att betala hyra på ett stort kontor mitt i stan. Utöver detta så vill arbetskraften hellre jobba hemifrån, särskilt nu när pendlingskostnaderna har åkt upp, vilket leder mig att dra slutsatsen att motståndet mot remote arbete sjunkit avsevärt. Att en hyfsat stor andel av dessa kontorsplatser kommer konverteras till bostäder är jag helt övertygad om.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChimChim
Tror ni att priserna kommer gå ner mer eller är det ett bra köpläge nu ?
Min tes är att lägenheter i Göteborg/Malmö kommer hålla sig ganska bra men att lägenheterna i Stockholm kommer fortsätta dyka en bra bit till. Villa-marknaden tror jag det är framförallt Skåne som ligger risigt till men även Stockholmstrakten kan nog se en minskning. Göteborg tror jag klarar sig.