2022-08-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Första 1/3 på månaden. Villor Riket
:

Ned 7,5 % från Juli (409 objekt).
Sedan 2013 har augustis slutpriser alltid stängt minst 10 % upp från juli samma år.

Självklart kan det vända men då måste det vända ganska kraftigt om det inte ska bli sämsta augusti sedan åtminstone 2013.

-7,5% på 10 dagar… Är du go eller?

Källa?
Citera
2022-08-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
-7,5% på 10 dagar… Är du go eller?

Källa?

Kika Husmask (samlar data från Booli).

Juli stängde på 24 997:-
Augusti hittills: 23 115:-

Det kommer naturligtvis röra på sig dagligen men måste upp nästan 20 % för att inte bli sämsta augusti på minst 10 år.
Citera
2022-08-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Vill köpa en etta i stan och märker att priserna och budgivningar är betydligt lägre. Tror ni det är ett bra köpläge nu eller skulle ni vänta ytterligare ?
Omöjligt att ge ett säkert svar, du kan ju börja lägga låga bud på osålda objekt redan nu, risken att den kommer sjunka i värde ytterligare är dock stor men ska du bo kvar spelar det ingen större roll.
Citera
2022-08-10, 12:18
Medlem
Tror ni att priserna kommer gå ner mer eller är det ett bra köpläge nu ?
Citera
2022-08-10, 12:21
Medlem
Citat:

Det kommer naturligtvis röra på sig dagligen men måste upp nästan 20 % för att inte bli sämsta augusti på minst 10 år.

Hela riket blir väldigt brusigt. Mer relevant att titta på storstäderna.
Citera
2022-08-10, 12:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Lågkonjuktur på gång. Ökar arbetslösheten i kombination med höjda räntor kan det bli rejäla fall. Så jag tror inte priserna fallit klart än.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ki
Citera
2022-08-10, 12:36
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-kaplansbacken-5,-5tr-18710696

Jahapp, favoriten tillbaka + 6 %! Letar efter utgångspris högre än ATH.
Citera
2022-08-10, 12:55
Medlem
DVikings avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-kaplansbacken-5,-5tr-18710696

Jahapp, favoriten tillbaka + 6 %! Letar efter utgångspris högre än ATH.

Vilket skämt. Kaplansbacken, inte Stockholms hetaste läge precis. 8m är ett mer korrekt pris, dvs 50% ned.
Citera
2022-08-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vilket skämt. Kaplansbacken, inte Stockholms hetaste läge precis. 8m är ett mer korrekt pris, dvs 50% ned.
Kaplansbacken ligger i ett attraktivt område med höga priser.
Citera
2022-08-10, 13:24
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Vill köpa en etta i stan och märker att priserna och budgivningar är betydligt lägre. Tror ni det är ett bra köpläge nu eller skulle ni vänta ytterligare ?

Alla indikationer pekar på att priserna kommer att fortsätta falla rejält.

Vi är långt ifrån målet om 2% styrräntan och alla indikationer pekar på att inflationen ökar snabbare än förväntat vilket kommer göra att vi tar oss dit snabbare och eventuellt även hamnar på en bra bit över 2% i styrränta. På det får du lägga ökade utgifter för hushållen och en förmodad recession.
Citera
2022-08-10, 13:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vilka industrier ska flytta för att orsaka denna massarbetslöshet som ingen annan spår?
Var ska de flytta?
Industrier kommer inte flytta någonstans. Det är viktigt att förstå att energikrisen är i mångt och mycket global och att allting är relativt. När man ser energikrisen med relativitet i åtanke så är det väldigt lätt att dra slutsatsen att Sverige, trots alla våra problem, ligger ganska bra till i förhållande till övriga Europa.

Med detta sagt dock så tror jag att bostadspriserna kommer fortsätta sjunka i framförallt Stockholm då de ligger helt enkelt på tok för högt. Jag tror dessutom att det kommer dyka upp en hel del lägenheter på marknaden inom en snar framtid då företag sett hur det fungerat hyfsat bra att rulla vidare verksamheten med remote arbete vilket innebär att det kanske inte är så attraktivt längre att betala hyra på ett stort kontor mitt i stan. Utöver detta så vill arbetskraften hellre jobba hemifrån, särskilt nu när pendlingskostnaderna har åkt upp, vilket leder mig att dra slutsatsen att motståndet mot remote arbete sjunkit avsevärt. Att en hyfsat stor andel av dessa kontorsplatser kommer konverteras till bostäder är jag helt övertygad om.

Citat:
Min tes är att lägenheter i Göteborg/Malmö kommer hålla sig ganska bra men att lägenheterna i Stockholm kommer fortsätta dyka en bra bit till. Villa-marknaden tror jag det är framförallt Skåne som ligger risigt till men även Stockholmstrakten kan nog se en minskning. Göteborg tror jag klarar sig.
Senast redigerad av Teu 2022-08-10 kl. 13:30.
Citera
2022-08-10, 13:43
Medlem
foxxis avatar
Citat:

Jag tror det kommer att gasa på nu. Folk är tillbaka från sin semester och orkar inte vänta mer när man kan fynda billiga lägenheter, särskilt i Stockholm city.
Jämfört med föregående år så såldes det -2000 kr/kvm2 I år på lgh.
Blir intressant att jämföra augusti och se den hittils dykande grafen för i år plana ut eller öka.

JM är kaxiga här i Gbg. Deras villaprojekt I Öjersjö har priser från 6,9 milj upp till 11,5 milj. 125-167 kvm.
Får se om de får sålt..
https://www.jm.se/vastra-gotaland-lan/partille-kommun/ojersjo/Gokegards-Hojd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in