2022-08-08, 18:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag påvisade Bitcoins egenskaper som ger den ett värde. Jag personligen behöver inte kunna kvantifiera värdet exakt för att kunna påvisa att Bitcoin har ett värde.

Fick svenska kronor plötsligt ett mångdubbelt högre värde när internetbanker och swish dök upp?

Ditt resonemang är fullständigt uppåt väggarna fel.
Citera
2022-08-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Du missar att poängtera att anledningen till att överföringar utomlands med fiat tar tid är inte fiats eller teknologins fel. Anledningen ligger i lagar om penningtvätt, skattesmiteri, anti-terror lagstiftningar, kriget mot droger osv osv...

Bit-con sekten tror bit-con är snabbare av teknologiska skäl.

Teknologin är förstås snabbare och effektivare än den 1800-talsteknologi som ligger bakom internationella banktransaktioner. Men en viktig fördel med bitcoin är just att den typen av lagar inte kommer att ha någon verkan längre, eftersom transaktionerna är peer-to-peer och bitcoinen inte behöver någon bank eller dylikt för att förvaras. Du lär ana värdet av detta när du blir avstängd från din bank för att de inte är nöjda med svaren på deras enfaldiga frågor, om inte förr.

Om du inte har någon självrespekt är det kanske svårt att se vikten av detta, men det kommer också att innebära enorma effektiviseringar av handel och dylikt när vi blir av med det grus i maskineriet som det kostsamma och numera meningslösa banksystemet utgör och det tyranni som det möjliggör.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-08 kl. 18:40.
Citera
2022-08-08, 18:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Teknologin är förstås snabbare och effektivare än den 1800-talsteknologi som ligger bakom internationella banktransaktioner. Men en viktig fördel med bitcoin är just att den typen av lagar inte kommer att ha någon verkan längre, eftersom transaktionerna är peer-to-peer och bitcoinen inte behöver någon bank eller dylikt för att förvaras. Du lär ana värdet av detta när du blir avstängd från din bank för att de inte är nöjda med svaren på deras enfaldiga frågor, om inte förr.

Om du inte har någon självrespekt är det kanske svårt att se värdet i detta, men det kommer också att innebära enorma effektiviseringar av handel och dylikt när vi blir av med det grus i maskineriet som det kostsamma och numera meningslösa banksystemet utgör och det tyranni som det möjliggör.

Vad blir det för sorts samhälle där staten (inkl polisen eller dylik ordningsmakt) inte kan ha någon insyn alls i några penningtransaktioner, eller för den delen inbetalning av skatt?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-08-08 kl. 18:41.
Citera
2022-08-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad blir det för sorts samhälle där staten inte kan ha någon insyn alls i några penningtransaktioner, eller för den delen inbetalning av skatt?

Ett friare samhälle. Något som var en självklarhet för inte så länge sedan, när kontanta transaktioner var normen.
Citera
2022-08-08, 18:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ett friare samhälle. Något som var en självklarhet för inte så länge sedan, när kontanta transaktioner var normen.

Ah, okej. Ja, om man är 100% anarkist så visst. Men om man nu inte tror att vi kommer leva i Mad Max i framtiden så låter det ju som att värdet av bitcoin går snarare mot 0.
Citera
2022-08-08, 18:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad blir det för sorts samhälle där staten inte kan ha någon insyn alls i några penningtransaktioner, eller för den delen inbetalning av skatt?
Varför skulle staten inte ha någon insyn i penningtransaktioner bara för att betalningarna går över Bitcoinnätverket menar du?

Företag har skyldigheter för att få bedriva företagsverksamhet. Dessa skyldigheter gäller oavsett om man tar betalt i SEK, USD, Guld, Fastigheter, Frimärken eller Bitcoin.
Citera
2022-08-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ah, okej. Ja, om man är 100% anarkist så visst. Men om man nu inte tror att vi kommer leva i Mad Max i framtiden så låter det ju som att värdet av bitcoin går snarare mot 0.

Med den utveckling vi ser nu, med allt hårdare kontroll av banktransaktioner och försvårande av kontanthantering, blir bitcoin snarare närmast ovärderlig ur individens synvinkel.
Citera
2022-08-08, 18:46
Medlem
Citat:
Nej, utan en uppkoppling så fungerar det inte. Men det är ju inte ett motargument, då det gäller VISA, MasterCard, Amex och alla kassasystemen också.

Upptiden på internet och Bitcoin är iaf högre än upptiden på VISA och Mastercard som ligger nere i parti och minut.
Det är därför våran riksbank lär oss snällt att bära lite kontanter, otroligt effektivt vid internet problematik. Sen stämmer det inte, du kan godkänna offlineköp med Visa och Mastercard.

Citat:
Glassbilen (och massa andra köppunkter) hos oss tar inte cash. Så det argumentet faller rätt platt.

Ett problem unikt för Sverige som riksbanken är påväg att lösa, vi kommer nog få lagstiftning snart. Glassbilarna i min stad tar kontanter dock.

Citat:
Finns det en bankomat runt hörnet? Annars blir det svårt. Inte ens mina föräldrar går omkring och släpar på cash nu förtiden.

Du är ju bara korkad om du ska resa till en plats utan internet och inte tar med kontanter. Man behöver ju inte släpa på cash, en femhundring väger ingenting i din ficka.
Citera
2022-08-08, 18:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Med den utveckling vi ser nu, med allt hårdare kontroll av banktransaktioner och försvårande av kontanthantering, blir bitcoin snarare närmast ovärderlig ur individens synvinkel.

Det är liksom det här som händer varje gång man ställer lite frågor. Det slutar i någon svepande formulering som låter närmast som en religiös vision av framtiden, utan logik.
Citera
2022-08-08, 18:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är därför våran riksbank lär oss snällt att bära lite kontanter, otroligt effektivt vid internet problematik. Sen stämmer det inte, du kan godkänna offlineköp med Visa och Mastercard.
Jag har inte gått till en bankomat på säkert 15 år, minst och ingen jag känner gör det heller. Har aldrig hamnat i en situation där jag behövt ha massa cash på mig. Men det kanske händer oftare för dig.
Däremot har jag flera gånger varje år hört på nyheterna att VISA och Mastercard systemen legat HELT nere. Även Swish har varit drabbade.

Citat:
Ett problem unikt för Sverige som riksbanken är påväg att lösa, vi kommer nog få lagstiftning snart. Glassbilarna i min stad tar kontanter dock.
Njut, för snart kommer det även försvinna i din lilla stad. Cash hantering är helt enkelt för dyrt att hantera, så det försvinner (med all rätta) allt mer och mer.

Citat:
Du är ju bara korkad om du ska resa till en plats utan internet och inte tar med kontanter. Man behöver ju inte släpa på cash, en femhundring väger ingenting i din ficka.
Jag har rest till massa platser utan internet. Aldrig någonsin har jag behövt en femhundring i min ficka.
Citera
2022-08-08, 18:53
Medlem
Citat:
Det är liksom det här som händer varje gång man ställer lite frågor. Det slutar i någon svepande formulering som låter närmast som en religiös vision av framtiden, utan logik.

Förtydligande: Om banktransaktioner hårdkontrolleras (inklusive swishtransaktioner), kontanthantering försvåras, banksekretessen har avvecklats, då blir det desto mer värdefullt att kunna utföra transaktioner som går helt utanför detta kontrollsystem, särskilt för individen men även för samhället som helhet.
Citera
2022-08-08, 18:58
Medlem
Citat:
Jag har inte gått till en bankomat på säkert 15 år, minst och ingen jag känner gör det heller. Har aldrig hamnat i en situation där jag behövt ha massa cash på mig. Men det kanske händer oftare för dig.
Däremot har jag flera gånger varje år hört på nyheterna att VISA och Mastercard systemen legat HELT nere. Även Swish har varit drabbade.

Njut, för snart kommer det även försvinna i din lilla stad. Cash hantering är helt enkelt för dyrt att hantera, så det försvinner (med all rätta) allt mer och mer.

Jag har rest till massa platser utan internet. Aldrig någonsin har jag behövt en femhundring i min ficka.

Du är ju uppenbarligen sällan i sveriges inland eller på resor i Kanada eller Usa utanför storstadsområden. Vid min stuga funkar internet knappt alls, så om jag vill köpa älgkött eller bensin av grannen så är kontanter effektivt.

Sen har jag ofta gått förbi en lång arg kö kontantlösa människor i matbutiker när nätverk ligger nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in