2022-08-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
LIGO Livingston. 4km betong platt en pannkaka. Ena "änden" har en grävd vattenbassäng längs hela konstruktionen och nivån mellan vattnet och betongen skiljer sig mellan ändarna pga jorden krökning.

Tada! Jag kan fortsätta svara på alla önskemål i all evighet. Och du kan fortsätta gömma dig din lille fegis.

Okej, så mitt önskemål lyder:
Presentera mig en platt yta stor nog att avgöra om verkligheten omkring oss ser ut på ett annat sätt, än den här platta ytan som ni presenterar visar?

Ditt svar:
Det finns en 4km lång sträcka betong... Om vi tittar på vattnet på ena änden...

Jag tror jag avstår från dina svar i all evighet framåt. Tack ändå.
Citera
2022-08-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej, så mitt önskemål lyder:
Presentera mig en platt yta stor nog att avgöra om verkligheten omkring oss ser ut på ett annat sätt, än den här platta ytan som ni presenterar visar?

Ditt svar:
Det finns en 4km lång sträcka betong... Om vi tittar på vattnet på ena änden...

Jag tror jag avstår från dina svar i all evighet framåt. Tack ändå.

Du är visst dummare än jag trodde men det är ju intressant att få se in i din hjärna. Hur stor bör den här ytan vara för att ge dig dina svar?

edit: och ja den 4km långa vattenbassängen dödar flat earth. just saying.
Citera
2022-08-08, 23:07
Medlem
Citat:
Du är visst dummare än jag trodde men det är ju intressant att få se in i din hjärna. Hur stor bör den här ytan vara för att ge dig dina svar?

edit: och ja den 4km långa vattenbassängen dödar flat earth. just saying.
Han tror nog att han har kommit på något som han tycker är fruktansvärt smart och inser inte helt hur idiotiskt det är. När vi inte kan visa ett enormt plant område kan vi inte veta hur en sådan yta ser ut, och därmed kan vi inte veta om jorden är platt eller rund. Att det också finns tusen andra bevis är det säkrast att ignorera, och då går det att göra följande smarta påstående: Jorden är platt trots att den ser rund ut. Av alla saker som plattisarna kommer med är detta en av de mest bisarra.
Citera
2022-08-08, 23:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
En knepig grej med jordklotet som vi sägs leva på, är ju att det faktiskt inte är särskilt stort. Om en person av medellängd står vid vattenbrynet på en strand så finns den geometriska horisonten, "backkrönet", faktiskt bara några kilometer bort. Det är tanken i alla fall. Och här verkar det uppstå någon sorts krock med verkligheten, eftersom det verkar som att folk regelmässigt kan se betydligt längre än så.

Man kan se flera miljoner ljusår bort, Inga objekt på himlen en stjärnklar natt är nära.

Men över ett öppet hav kan du bara se någon kilometer innan jordens kurvatur skymmer, det är därför man bygger fyrar så höga, ju högre dom är från längre avstånd kan du se dom.
Citera
2022-08-08, 23:18
Medlem
Citat:
Det är vi båda som ska visa platta ytor. Om vi inte gör det, så vet vi inte hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig omkring oss.

.

Jag kan inte visa dig en platt yta av det enkla skälet att platt inte existerar.

Citat:
...Om vi inte gör det, så vet vi inte hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig omkring oss.

.

Så sant. Ingen vet hur platta ytor yttrar sig. Det går helt enkelt att studera eftersom platthet inte existerar. Men om du vill kan jag visa dig hur kurvor yttrar sig.

Kurvor yttrar sig bland annat genom att du inte har fri sikt, din siktlinje hindras av att marken skymmer. Tänk dig en hög byggnad eller ett berg som som ligger under din siktlinje till horisonten.
Citera
2022-08-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag kan inte visa dig en platt yta av det enkla skälet att platt inte existerar.

Så sant. Ingen vet hur platta ytor yttrar sig. Det går helt enkelt att studera eftersom platthet inte existerar. Men om du vill kan jag visa dig hur kurvor yttrar sig.

Kurvor yttrar sig bland annat genom att du inte har fri sikt, din siktlinje hindras av att marken skymmer. Tänk dig en hög byggnad eller ett berg som som ligger under din siktlinje till horisonten.

nja, inte sant. Vi vet hur ett gigantiskt platt plan skulle se ut i verkligheten eftersom alla variabler är kända så det går att simulera.

Här är en simulering på plattisarna "black swan" som visar att denna "världsberömda" observstionen är omöjlig på en platt jord.

http://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Strong+Refraction+Simulation+and+Re ality+for+2+Oil+Platforms
Citera
2022-08-09, 17:56
Medlem
Citat:
nja, inte sant. Vi vet hur ett gigantiskt platt plan skulle se ut i verkligheten eftersom alla variabler är kända så det går att simulera.

Här är en simulering på plattisarna "black swan" som visar att denna "världsberömda" observstionen är omöjlig på en platt jord.

http://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Strong+Refraction+Simulation+and+Re ality+for+2+Oil+Platforms

Tror inte sillen syftade på simuleringar utan hen vill ha en reell och verklig platt yta som dessutom ska vara "stor nog" för att bevisa det hen vill bevisa.

Hans argument är att det typ behövs en platt jord för att kunna bevisa att jorden inte är platt.

Citat:
... Presentera mig en platt yta stor nog att avgöra om verkligheten omkring oss ser ut på ett annat sätt...

Hur ska man kunna prestera en platt yta om jorden är en boll?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-09 kl. 17:58.
Citera
2022-08-09, 20:09
Medlem
Citat:
Tror inte sillen syftade på simuleringar utan hen vill ha en reell och verklig platt yta som dessutom ska vara "stor nog" för att bevisa det hen vill bevisa.

Hans argument är att det typ behövs en platt jord för att kunna bevisa att jorden inte är platt.

Hur ska man kunna prestera en platt yta om jorden är en boll?

Det är en trollteknik att avkräva något bevis som inte går att genomföra av praktiska skäl. Dess utom kräver ju sillen att få se saker bara när det passar. Han är ju ointresserad av obestridliga bevis för jordens form, eg mätningar, bilder osv.

edit: sen gav jag honom en stor platt yta som är tillräckligt stor, LIGO. 4km platt betong utan horisont, med 4km vattenbassäng där vattnet funnit sin 'level' bredvid betongen. vattnet i bassängen har horisont.

men sillmjölken ville inte diskutera mer med mig eftersom jag har rätt. måste vara jobbigt att vara sill här.
Senast redigerad av Scientific-method 2022-08-09 kl. 20:21.
Citera
2022-08-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och härav kan vi förstå att jorden har vilken form? Rund?

Rund såklart!
Citera
2022-08-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det gäller all materia, även sten. Som jorden är gjord av. Har du en sten högt upp på en kulle så vill den falla ner till en lägre nivå. Ta nu en stor, platt sten med jordens massa. Längst ute i kanterna så får den berg med en höjd på 6000 km. Vad vill all sten på det berget göra? Falla nedåt mot gravitationscentrum såklart (din "princip" beskriver gravitation). Så det är vad som skulle hända med din platta jord; all materia skulle röra sig mot gravitationscentrum tills plattan var rund.

Så varför skulle inte detta funka på en platt yta?
Citera
2022-08-13, 17:40
Medlem
Citat:
Hur fungerar det utan gravitation? Vad är det som får massan att accelerera nedåt? Och hur vet massan vad som är nedåt?

Hur uppstår vikt/tyngd utan gravitation? Varför töjs en spiralfjäder ut när man hänger en tyngd i den?

Du förutsätter att gravitation finns utan minsta bevis! Varför?
Citera
2022-08-13, 18:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Du förutsätter att gravitation finns utan minsta bevis! Varför?
Gravitation är bevisat sedan århundranden tillbaka och det bevisas dagligen genom Cavendish på universitet runt om i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in