Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-08, 20:35
  #1
Medlem
Planerar att inköpa en allaround laptop för typ 5k (ingen aning om specs än) men undrar om de duger till n64 emulators eller ps skit, eller är det krävande?
Citera
2022-08-08, 20:38
  #2
Medlem
Pusts avatar
N64 och PS1 kan man emulera på en dator med en CPU som är snabbare än en potatis.
Citera
2022-08-08, 20:42
  #3
Medlem
TheWires avatar
Installera Ubuntu eller Linux Mint på datorn. Sedan installerar du Retropie:

https://www.youtube.com/watch?v=94ZxfRs6UJ0
Citera
2022-08-08, 20:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
N64 och PS1 kan man emulera på en dator med en CPU som är snabbare än en potatis.

Antar super nintendo är okej då alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av TheWire
Installera Ubuntu eller Linux Mint på datorn. Sedan installerar du Retropie:

https://www.youtube.com/watch?v=94ZxfRs6UJ0

Aldrig haft linux eller unbuntu utan detta är en pc för när jag reser som jag måste ha till vardagligt skit, kmr ha windows 10 och då slog det mig att jag skulle kunna lira typ mario spelen, de gamla ifrån super nintendo och köpa en kontroll bara när jag har tråkigt eller dylika spel.
Citera
2022-08-08, 20:52
  #5
Medlem
BackToHegels avatar
Kolla in RetroArch. Finns till Windows också.
Citera
2022-08-08, 20:53
  #6
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Antar super nintendo är okej då alltså?

Super nintendo har man utan problem kunnat emulera på datorer sen typ 25 år tillbaka i tiden, så det lär nog vara ok.
Citera
2022-08-08, 20:54
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
N64 är fortfarande drygt att emulera, vissa spel kommer att fungera mycket bajsigt. PS1 fungerar bättre och en någorlunda modern dator bör nog klara av PS2 också.

Eller ja, nu är det väl något år sen jag testade men inte fan funkade Mario Kart 64 bra då.
Citera
2022-08-08, 20:58
  #8
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Romgames och det mesta i steam games kommer funka. Ot. Köp en switch annars om du ska vara mobil. Så jävla bra maskin.
Citera
2022-08-08, 21:59
  #9
Medlem
Lobbels avatar
Oh, ja definitivt. Fast det spelar ju stor roll vad för konsoler du försöker emulera.
Citera
2022-08-08, 22:01
  #10
Medlem
Vem0ths avatar
Typ alla datorer kan hantera emulatorer, visserligen har Gamecubes emulator fortfarande problem att flyta på bra även på moderna datorer.

Till skillnad från emulerade spel på Steam som inte fattar det här med skärmars uppdateringsfrekvenser utan pumpar ut 500 fps och allt går i ljusets hastighet därav man måste få Nvidia eller AMDs kontrollpaneler att upptäcka det och aktivera V-sync där.
Citera
2022-08-09, 10:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Kolla in RetroArch. Finns till Windows också.

Skall kikas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Super nintendo har man utan problem kunnat emulera på datorer sen typ 25 år tillbaka i tiden, så det lär nog vara ok.

Härligt att höra!

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
N64 är fortfarande drygt att emulera, vissa spel kommer att fungera mycket bajsigt. PS1 fungerar bättre och en någorlunda modern dator bör nog klara av PS2 också.

Eller ja, nu är det väl något år sen jag testade men inte fan funkade Mario Kart 64 bra då.

Tips på kontroll man skall köpa då? Som är lite allaround för olika emulators? Någon specifikt som typ passar de flesta spel lr nåt vore nice.

Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Romgames och det mesta i steam games kommer funka. Ot. Köp en switch annars om du ska vara mobil. Så jävla bra maskin.

Nja kan inte ha en switch då jag behöver en laptop ändå för lite jobb, och vill inte punga ut för båda då jag bara kommer använda den när jag reser.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobbel
Oh, ja definitivt. Fast det spelar ju stor roll vad för konsoler du försöker emulera.

Allt jag blir sugen på typ?! Iaf de äldre. men så länge super nintendo fungerar så blir jag glad.
Citera
2022-08-09, 10:31
  #12
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Jag har en sony vaio från 2011, det fungerar att spela N64 och självfallet snes/amiga, Samsung SSD Pro standardformat som systemdisk, har nu något mekaniskt skit blir det tuffare.

N64 hackar, väldigt lite i både ljud och grafik då och då om det blir överansträngt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback