Citat:

Ursprungligen postat av 
Dharmabum

Har Tony verkligen mörkat sitt medlemsskap i partiet? Det handlar i så fall om vad man själv lägger in in i ord som oberoende och politiska kopplingar. Frågan om sin egen politiska övertygelse har han ju fått gång på gång de senaste månderna, och kommenterat med att det är en privatsak. Som inte har något att göra med uppgiften att skriva vitboken. Utifrån det som är publicerat så tyder ju allt på att han fått fria händer av SD och utför uppgiften med den integritet som krävs här.

Vadå, tycker du att han har varit tydlig med sitt medlemskap? Tycker du att han har svarat klart och tydligt på frågor om var han står politiskt? Det man sökte till uppdraget var enligt Martin Kinnunen "en oberoende person som inte varit engagerad i partiet och som inte varit politiskt engagerad överhuvudtaget". Om man uppenbart inte uppfyller de kriterierna bör man rimligtvis nämna det för uppdragsgivarna innan man tar på sig jobbet. (Enligt Expressen-artikeln har han varit i kontakt med "tongivande partiföreträdare" om sitt medlemskap. Vilka dessa är skulle man ju vilja veta. Antingen blåljuger Kinnunen om att han ingenting visste, eller så blev han, som är högsta ansvarig för hela vitboksprojektet och rimligtvis måste ha varit involverad i anställningsintervjun, förd bakom ljuset både av Gustafsson och av "tongivande partiföreträdare". Ingetdera är vidare smickrande för någon av de inblandade. Jag kan knappast tänka mig att TG inte fick frågan innan han blev anlitad.)
Märk väl: jag säger inte att inte Gustafsson kan ha utfört uppgiften med tillbörlig integritet. Men just det faktum att alla som känt till hans medlemskap har hållit käft om det, trots att man utåt hävdade att man sökte specifikt efter någon som inte varit engagerad i partiet (eller något annat parti), skjuter ju trovärdigheten i sank. Om man inte tyckte att det var något som behövde döljas, varför kunde man inte redovisa det öppet? Varför valde man att smyga med det? Man kan absolut ha en SD-are som granskar SD, men då ska det fanimig framgå av innehållsförteckningen. Extra ironiskt att det handlar om en vitbok, som ju per definition ska lägga alla papper på bordet – och så underlåter både uppdragsgivarna och uppdragstagaren att göra just det.