Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-08, 18:16
  #1
Medlem
seranoskinkans avatar
Hej mina små lurifaxer till öl konsumerare, har ett problem. (eller inte riktigt problem men aja). Vill börja brygga egen bira och skulle vilja veta vart jag ska börja. Konsumerar ungefär 8 öl i veckan och skulle gärna vilja vara självförsörjande till 50% (4 öl i veckan a.330ml).
Till frågan. vad är ett bra start kit? Vad ska jag satsa på? Goda recept(gillar mariestad och norrland, så ganska standard), liknandes dessa. Gå helst in på detaljer som ni personligen tycker är viktiga. Önskar ej länkar till Videoklipp, men gärna till butik som säljer eran rekommenderade vara.
Tack!!!!
Citera
2022-08-08, 18:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Hej mina små lurifaxer till öl konsumerare, har ett problem. (eller inte riktigt problem men aja). Vill börja brygga egen bira och skulle vilja veta vart jag ska börja. Konsumerar ungefär 8 öl i veckan och skulle gärna vilja vara självförsörjande till 50% (4 öl i veckan a.330ml).
Till frågan. vad är ett bra start kit? Vad ska jag satsa på? Goda recept(gillar mariestad och norrland, så ganska standard), liknandes dessa. Gå helst in på detaljer som ni personligen tycker är viktiga. Önskar ej länkar till Videoklipp, men gärna till butik som säljer eran rekommenderade vara.
Tack!!!!

Det viktiga är att man gillar ale när man börjar. Visst man kan brygga lager hemma, men det kräver överkursutrustning (dedikerad kyl) varför jag skulle rekommendera att man börjar med att brygga ale.
Citera
2022-08-08, 19:59
  #3
Medlem
Tog 2 sekunder på google:

https://www.koksbryggeriet.se
Citera
2022-08-08, 20:01
  #4
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Tog 2 sekunder på google:

https://www.koksbryggeriet.se
Tack men hemsidan gav egentligeen inga svar, fanns ju en massa att välja mellan, var inne där först men ville fråga FB om ni har någon insyn på saker och ting, brukar komma bra tips
Citera
2022-08-08, 20:02
  #5
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det viktiga är att man gillar ale när man börjar. Visst man kan brygga lager hemma, men det kräver överkursutrustning (dedikerad kyl) varför jag skulle rekommendera att man börjar med att brygga ale.
Ale är mumma. och ja, har lite gett upp hoppet på lager, såg ut som ett heltidssysselsättning
Citera
2022-08-08, 20:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Tack men hemsidan gav egentligeen inga svar, fanns ju en massa att välja mellan, var inne där först men ville fråga FB om ni har någon insyn på saker och ting, brukar komma bra tips
Vad i helvete menar du? Du köper en av deras kit, beroende på tycke och smak. Du får hem alla grejer som du behöver. Sen gör du som på videon. Är du normalbegåvad måste det vara ungefär lika enkelt som att koka ägg.
Citera
2022-08-08, 20:16
  #7
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Vad i helvete menar du? Du köper en av deras kit, beroende på tycke och smak. Du får hem alla grejer som du behöver. Sen gör du som på videon. Är du normalbegåvad måste det vara ungefär lika enkelt som att koka ägg.
men är det det BÄSTA kitet? En Opel tar dig från A-B men inte hade jag rekommenderat bilen till någon, oavsett hur mycket dem hade ta sig till hässleholm
Citera
2022-08-08, 20:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
men är det det BÄSTA kitet? En Opel tar dig från A-B men inte hade jag rekommenderat bilen till någon, oavsett hur mycket dem hade ta sig till hässleholm
Du har aldrig bryggt öl själv, vad jag förstår. Tror du seriöst att endast DET BÄSTA är gott nog för dig, din amatör?

Öl är inte komplicerat. Det är malt, jäst, humle, vatten som blandas. Sen får det stå och bli öl på egen hand. Det är i princip som att blanda saft med ett extra steg.
Citera
2022-08-08, 20:27
  #9
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
men är det det BÄSTA kitet? En Opel tar dig från A-B men inte hade jag rekommenderat bilen till någon, oavsett hur mycket dem hade ta sig till hässleholm


Du är själva sinnebilden av en Opelförare.
Mariestads..

Fan gå till bolaget och testa att köpa lite bättre öl som inte smakar bulk öl som smakar trist
Citera
2022-08-08, 21:24
  #10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Hej mina små lurifaxer till öl konsumerare, har ett problem. (eller inte riktigt problem men aja). Vill börja brygga egen bira och skulle vilja veta vart jag ska börja. Konsumerar ungefär 8 öl i veckan och skulle gärna vilja vara självförsörjande till 50% (4 öl i veckan a.330ml).
Till frågan. vad är ett bra start kit? Vad ska jag satsa på? Goda recept(gillar mariestad och norrland, så ganska standard), liknandes dessa. Gå helst in på detaljer som ni personligen tycker är viktiga. Önskar ej länkar till Videoklipp, men gärna till butik som säljer eran rekommenderade vara.
Tack!!!!
Öl brygger man inte för att bli självförsörjande, det är en hobby och ett intresse. Av ditt inlägg at döma är du inte särskilt intresserad av ölbryggning, eftersom du inte vill ha länkar till hur man gör eller att läsa på hur ölbryggning funkar. Jag följer en hel del forum där "ölbryggare" av din typ ställer frågor som man undrar om den som ställt frågan har någon som helst aning om vad det innebär att brygga och hur man går tillväga.

Räkna definitivt inte med att det blir billigare än att köpa billig lager, som verkar vara det du tycker om. Vissa öltyper kan dock bli billigare än på bolaget, men vi pratar då om öl som ligger runt 40-60 kr flaskan som man som hembryggare kan göra för 20-30 kr.

Det jag skulle rekommendera i ditt fall är att köpa en sats typ Cooper https://www.olkompaniet.se/products/...-pilsner-1-7kg
en 25 L dunk och lite andra småsaker som jäsrör och hävert. Med detta tror jag att du kan nå det du önskar, halvtaskigt men billigt öl, utan större kunskap och arbetsinsats.
Citera
2022-08-08, 21:42
  #11
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Öl brygger man inte för att bli självförsörjande, det är en hobby och ett intresse. Av ditt inlägg at döma är du inte särskilt intresserad av ölbryggning, eftersom du inte vill ha länkar till hur man gör eller att läsa på hur ölbryggning funkar. Jag följer en hel del forum där "ölbryggare" av din typ ställer frågor som man undrar om den som ställt frågan har någon som helst aning om vad det innebär att brygga och hur man går tillväga.

Räkna definitivt inte med att det blir billigare än att köpa billig lager, som verkar vara det du tycker om. Vissa öltyper kan dock bli billigare än på bolaget, men vi pratar då om öl som ligger runt 40-60 kr flaskan som man som hembryggare kan göra för 20-30 kr.

Det jag skulle rekommendera i ditt fall är att köpa en sats typ Cooper https://www.olkompaniet.se/products/...-pilsner-1-7kg
en 25 L dunk och lite andra småsaker som jäsrör och hävert. Med detta tror jag att du kan nå det du önskar, halvtaskigt men billigt öl, utan större kunskap och arbetsinsats.
Tack för svar, men gud så mycket antaganden och påhopp, riktigt otrevlig stämmning så fort man frågar något (tråden överlag). Och nej jag är INTE insatt men hade velat bli insatt, inte ur ekonomiska skäl utan älskar att göra egna produkter. Har ett eget trädgårdsland där jag producerar mycket hemgjort, syltar, saftar och jagar också. Nu har jag kommit till stadiet där jag vill producera upp till 50% eget, för lever på 50% princip bara så enkelt. Började med FB för här svarar folk (eller på andra sidor av forumet) av egen erfarenhet, inte ur säljarens syn. ALLT på hembryggeriets hemsida är toppen enligt dom själva, såklart. Frågade om Länkar till bra produkter, och till tillagning och recept, men inte videor, för jag läser 10gånger så snabbt som en video går på.
Som sagt, är erfaren att producera "matvaror" själv, och har inte en akademisk utbildning innom jästeknik. Vet såklart grunden, men med den gör man inte så mycket, om man vill ha eftersökt öl, i mittfall norrlands.
Och vad är grejjen att man inte får gilla Norrlands? skäms verkligen inte? tycker den är god och står för det. Dricker det som är gott inte det som skall anses vara gott. Var inte så hårda på andras smaker det är väll ens personliga val att dricka vad man gillar.
Citera
2022-08-08, 21:48
  #12
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller

Öl är inte komplicerat. Det är malt, jäst, humle, vatten som blandas. Sen får det stå och bli öl på egen hand. Det är i princip som att blanda saft med ett extra steg.
Säg det till en öl-tillverkare så tror fan han blir kränkt. Och ja är en amatör obvs. om det sku vara en kränkning så "ojjneej vad kränkt jag är" grattis du lyckades identifiera en amatör, som FRÅGAR om just att BÖRJA brygga.
så då har vi det struket-
Grejjen är den att jag vill fortfarande ha bra grejjer. Din farsa ber dig om att hitta en ny mobil åt honom som skulle ge honom den bästa upplevelsen, säger du till han "jävla amatör" och slår en stationär mobil i väggen, eller rekommenderar du honom en smartphone? Vill fortfarande ha det bästa/mest prisvärda kittet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback