Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-08, 14:09
Medlem
Gunnar Wall gör ett inlägg på sin blogg om Lena Anderssons nya bok, Koryféerna.

"Koryfé är ett gammalt ord som kanske sett sitt bäst-före-datum, men jag tycker det är lite kul. Det betyder ungefär ledare eller tongivande person. Ofta används det avståndstagande så att innebörden är pamp eller högdjur.

Och koryféer är just vad boken handlar om, framför allt ledande personer inom socialdemokratin vid tiden för Palmemordet.

Lena Andersson har ambitionen att krypa under skinnet på dessa personer och gestalta vad de egentligen tänkte om mordet och vad som vägledde dem när de fattade beslut som hade betydelse för utredningen.

Den bild hon presenterar skiljer sig radikalt från den som socialdemokratiska ledare själva har förmedlat. Det hon skildrar är nämligen en grupp mörkläggare som beslutat sig för att sanningen om mordet är för känslig och därför inte får komma fram.

Inte minst i min egen första bok om Palmemordet – som just heter Mörkläggning – har jag redovisat omständigheter som pekar på att det var något sådant som ägde rum under åren närmast efter dådet.

Jag tillfogar dock reservationen att det inte finns något som bevisar att ledande socialdemokrater faktiskt visste vad som hade skett på Sveavägen. Deras agerande kan om man så vill förklaras enbart med vad de fruktade skulle kunna vara sanningen om mordet och de reaktioner från allmänheten som skulle kunna dyka upp ifall olika rimliga men känsliga hypoteser utreddes seriöst, vare sig de visade sig vara riktiga eller inte."

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/08/08/lena-andersson-i-ny-bok-om-varfor-olof-palme-ansags-vara-sa-farlig/
Citera
2022-08-08, 14:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Wall gör ett inlägg på sin blogg om Lena Anderssons nya bok, Koryféerna.

"Koryfé är ett gammalt ord som kanske sett sitt bäst-före-datum, men jag tycker det är lite kul. Det betyder ungefär ledare eller tongivande person. Ofta används det avståndstagande så att innebörden är pamp eller högdjur.

Och koryféer är just vad boken handlar om, framför allt ledande personer inom socialdemokratin vid tiden för Palmemordet.

Lena Andersson har ambitionen att krypa under skinnet på dessa personer och gestalta vad de egentligen tänkte om mordet och vad som vägledde dem när de fattade beslut som hade betydelse för utredningen.

Den bild hon presenterar skiljer sig radikalt från den som socialdemokratiska ledare själva har förmedlat. Det hon skildrar är nämligen en grupp mörkläggare som beslutat sig för att sanningen om mordet är för känslig och därför inte får komma fram.

Inte minst i min egen första bok om Palmemordet – som just heter Mörkläggning – har jag redovisat omständigheter som pekar på att det var något sådant som ägde rum under åren närmast efter dådet.

Jag tillfogar dock reservationen att det inte finns något som bevisar att ledande socialdemokrater faktiskt visste vad som hade skett på Sveavägen. Deras agerande kan om man så vill förklaras enbart med vad de fruktade skulle kunna vara sanningen om mordet och de reaktioner från allmänheten som skulle kunna dyka upp ifall olika rimliga men känsliga hypoteser utreddes seriöst, vare sig de visade sig vara riktiga eller inte."

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/08/08/lena-andersson-i-ny-bok-om-varfor-olof-palme-ansags-vara-sa-farlig/

I Anna Hages bok: 30 år av tystnad förekommer Lena Andersson i mindre smickrande formuleringar.

Enligt Anna Hage tog LA utländska (!) ((mitt utropstecken)) researcher kontakt oombedd på skärtorsdagen 2016.

Anna blir arg och efter en protest skriver LA ett meddelande, där hon förklarar att hon inte har något journalistiskt ändåmål med kontakten. Jo, kanske sen avlägset i framtiden skriver hon till slut. Anna blir tillräckligt arg för att ta med det i boken.
Citera
2022-08-08, 14:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
I Anna Hages bok: 30 år av tystnad förekommer Lena Andersson i mindre smickrande formuleringar.

Enligt Anna Hage tog LA utländska (!) ((mitt utropstecken)) researcher kontakt oombedd på skärtorsdagen 2016.

Anna blir arg och efter en protest skriver LA ett meddelande, där hon förklarar att hon inte har något journalistiskt ändåmål med kontakten. Jo, kanske sen avlägset i framtiden skriver hon till slut. Anna blir tillräckligt arg för att ta med det i boken.

Sen är det häpnadsväckande att läsa om grannen till Karin Johansson och hennes föräldrar.

Enligt Anna Hage uppmanar denne tjejerna på lördagen att ljuga om sina iakttagelser. Han ringer på hos Johanssons och insisterar på att de inte ska säga att de sett mördarens ansikte.
Sagt och gjort, de tackar ja till SVT och lämnar sitt ”vittnesmål”.

Grannen med det ovanliga namnet Inge(r)man Bengtsson var kriminalinspektör på Stockholmspolisens Kriminalavdelning. Vore spännande att belägga denna uppgift.
Citera
2022-08-08, 15:14
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Detta är väl den person, Robert Sterling Rose f. 1943, som 1980 bodde på Döbelnsgatan 42?!

Finns det fler?

Här foto och artikel på sedermera domaren Robert S Rose
Källa: Press and Sun-Bulletin 6. maj 1976, sida 29.

Denne person är född 11/9 1943 i staten New York till skillnad från vår Robert Sterling som är född 22/4 i staten Kalifornien samma år.
Citera
2022-08-08, 15:24
Medlem
Citat:
Sen är det häpnadsväckande att läsa om grannen till Karin Johansson och hennes föräldrar.

Enligt Anna Hage uppmanar denne tjejerna på lördagen att ljuga om sina iakttagelser. Han ringer på hos Johanssons och insisterar på att de inte ska säga att de sett mördarens ansikte.
Sagt och gjort, de tackar ja till SVT och lämnar sitt ”vittnesmål”.

Grannen med det ovanliga namnet Inge(r)man Bengtsson var kriminalinspektör på Stockholmspolisens Kriminalavdelning. Vore spännande att belägga denna uppgift.

Kan bero på att han vill värna om tjejerna , de visste inte vilken kapacitet GM hade med att tysta vittnen osv

Har en nära släkting som blev offer för Ursut och hans rymning från Kumla.Den berörde blev då informerad av polis ,om att inte uttala sig om Ursut överhuvudtaget , då media hakade på.
Citera
2022-08-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Du har rätt i sak, men Palme ligger på annat håll.

Vafalls som man sa för 70 år sen. Ligger han begravd nån annanstans tror du?
Citera
2022-08-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Matte är en skojare. Krantz-varning på den!

Ungefär så. Det är varning på alla möjliga sätt. Folk får en massa idéer nu när Matte försöker koppla ihop sina egna påstådda erfarenheter med Anti Avsan och så landar i stort sett nyreggade här för att få mer information om den saken. En person som pryder sina videos med "True fact" borde ha en varningsstämpel i pannan, men vissa går igång på det och jag gissar att det inte hjälper vad man säger.
Citera
2022-08-08, 16:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ungefär så. Det är varning på alla möjliga sätt. Folk får en massa idéer nu när Matte försöker koppla ihop sina egna påstådda erfarenheter med Anti Avsan och så landar i stort sett nyreggade här för att få mer information om den saken. En person som pryder sina videos med "True fact" borde ha en varningsstämpel i pannan, men vissa går igång på det och jag gissar att det inte hjälper vad man säger.

Han är en riktig idiot. Visar att det finns en möjlighet att en andra skytt kan gömma sig bakom pelaren (om han nu trollar sig därifrån). Senare i samma avsnitt menar han att detta slår fast att det finns en andra skytt. Finns en viss lucka han själv inte ser, eller ljuger bort.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-08-08 kl. 17:29.
Citera
2022-08-08, 16:54
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Kan bero på att han vill värna om tjejerna , de visste inte vilken kapacitet GM hade med att tysta vittnen osv

Har en nära släkting som blev offer för Ursut och hans rymning från Kumla.Den berörde blev då informerad av polis ,om att inte uttala sig om Ursut överhuvudtaget , då media hakade på.

Så kan det vara. Jag skulle vilja ha storyn belagd först.

A. Skydd, för att de fruktade/visste kapaciteten på mördare/na?

B. Skydd, bara för säkerhets skull?

C. För att sätta en bild tjejerna inte kunde backa från?
Citera
2022-08-08, 17:06
Medlem
Palme och vapenaffärerna.

"De dubbla budskap som Åberg varnar för kan man finna i rikt mått på området export av högteknologi och vapen, ett område som han ansvarade för som statssekreterare 1982-89 och som han nu ger avslöjande inblickar i. Det för Sverige farligaste fallet var Datasaab-affären, då ett svenskt företag smugglade ut topphemliga USA-tillverkade kretskort för ett flygledningssystem till Sovjetunionen.

Den socialdemokratiska regeringen hade berett vägen 1975 och regeringen Fälldin lät det ske, kanske medvetet - Åberg antyder att leveransen skedde med svensk UD-kurirpost. Inte underligt att USA reagerade – första gången detta flygledningssystem användes var vid Sovjets angrepp på Afghanistan 1979

Särskilt markant blir Olof Palmes dubbelspel.
Åberg ger häpnadsväckande exempel på hur intensivt Palme agerade för vapenexport. Allra värst är Indienaffären, försäljningen av 410 Boforshaubitsar till ett värde av över åtta miljarder kronor, som Palme aktivt stödde från december 1982 till sin död.
Han träffade Indiens ledare Indira och Rajiv Gandhi flera gånger, ordnade generösa kreditgarantier och löften om följdleveranser även vid krig. Beskedet att Bofors fått ordern lämnade Gandhi dock först i samband med Palmes begravning i mars 1986.

Affären blev än mer dubiös genom att Bofors avslöjades ha betalat över 300 miljoner i mutor. Dock har ingen ännu kunnat visa till vem.

Trots att den munvige utrikesministern Sten Andersson lovade att Boforsbyken skulle "tvättas ordentligt och offentligt" såg han till att det blev tvärtom.
Viktig bankinformation hemligstämplades, även för den indiska regeringen som var ytterst missnöjd.

Källa: Olof Kleberg i Sundsvalls Tidning 2006-06-12"
https://www.internetional.se/aberg.htm
Citera
2022-08-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han är en riktig idiot. Visar att det finns en möjlighet att en andra skytt kan gömma sig bakom pelaren (om han nu trollar sig därifrån). Senare i samma skytt menar han att detta skär fast att det finns en andra skytt. Finns en viss lucka han själv inte ser, eller ljuger bort.

Det är ingen ände på tokigheterna. För den eventuella lösningen av mop är Matte så ointressant någon kan bli och om det inte var så att han försöker få uppmärksamhet och framför allt tjäna pengar på sina fantasier skulle jag lämna hela cirkusen därhän.
Synd att Otto tillåtit sig att blivit indragen. Han är väl rädd att missa något kanske, men det kommer han inte att göra även om han hoppar av det samarbetet.
Senast redigerad av cherryfive 2022-08-08 kl. 17:27.
Citera
2022-08-08, 17:46
Medlem
Citat:
Här foto och artikel på sedermera domaren Robert S Rose
Källa: Press and Sun-Bulletin 6. maj 1976, sida 29.

Denne person är född 11/9 1943 i staten New York till skillnad från vår Robert Sterling som är född 22/4 i staten Kalifornien samma år.

Bra där! Vad står S:et för i domarens namn? Jag har inte lyckats få fram detta. Jag har försökt i Census 1950 men blev utmattad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in