2022-08-08, 14:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Här är en bra artikel om Amnestys rapport.

https://www.svd.se/a/rEBmEe/per-bauhn-amnestys-kritik-ar-helt-verklighetsfranvand?fbclid=IwAR05GKiLk8Gh5rRNOA6KC GydeXTto-DCF44Ey pZe92tk-Yer9LkOOwPqAwQ

Står mycket bra men slutklämmen är värd ett eget citat:

"Även den som försvarar sitt land mot en aggressor förväntas slåss med ena handen bunden bakom ryggen om det är vad som krävs för att leva upp till regelverket. Detta må vara lag, men det är inte rättvisa. Det har redan påpekats att Amnesty genom sitt ställningstagande indirekt tjänar rysk propaganda och bidrar till att upplösa gränsen mellan offer och förövare."

Vad har en organisation för trovärdighet om den bara utreder och publicerar ena sidan civila överträdelser ??

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenska-amnesty-f%C3%B6rsvarar-kritiserad-rapport-1.78353288
Senast redigerad av Flugpappa 2022-08-08 kl. 14:22.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Du ville eller kunde inte svara på frågan?

"Framförallt ingen ingen debattör från Rysslandsidan har kunnat lägga fram ett konkret argument hur livet skulle vara bättre i en värld där Ryssland är den ledande stormakten."

Jag är inte pro-Ryssland. Men är det inte det en halmgubbe? Vem har sagt "jag håller på Ryssland i Ukrainakriget för då blir de den ledande stormakten"? Alternativt vittnar det om en konstig världsbild. Anta nu att Väst förhållit sig mer passiva och låtit Ukraina och Ryssland slåss själva. En rysk vinst hade inte gjort dem till den ledande stormakten. Det har väldigt lite med tråden att göra.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-08 kl. 14:26.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
För det första. Om Ukraina de facto har 500.000 man, kommer MINST över 50-70% vara underhåll/logistik/terräng/sjukvård/kommunikation/stab. Så låt säga mellan 150.000-250.000 man i stridande förband. Med vilka tunga vapensystem ska dessa stridande förband utrustas? Ukraina har erkänt att de förlorat 80% av sina tunga vapensystem.

Det tar mer än några månader att ersätta förlorade, utbildade och kompetenta underofficerare. Det tar mer än några månader att ge infanteri en duglig grundutbildning. Det tar mer än några månader att att utbilda soldater i att effektivt hantera ett tungt vapensystem. Lägg sedan till att alla understödjande förband ska tränas upp i underhåll, logistik m.m.

Siffror är bara siffror, ingen stampar upp en ny och fräsch försvarsmakt med ytterligare några 100.000 man på några månader.

Sedan hur stort värde rySSarnas förflyttade bataljonsgrupper kommer ha, det har jag ingen aning om. Men om Ukraina inte kan bedriva lyckade offensiver på bataljonsnivå mot 10-12 rySSka BTG:s i Kherson, kommer de knappast gå bättre mot ytterligare 30.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta påstående. Det är så exceptionellt att jag känner mig nödgad att be om någon slags källa, eller en beskrivning hur du kommit fram till denna slutsats?

HIMARS är på sin höjd ett irritationsmoment, det vapnet kommer inte på något sätt avgöra slaget om Kherson eller Donbas. Att rySSarnas logistik ska kollapsa har folk pratat om sedan 24:e februari. Exakt när kommer den kollapsa? Vilket data har du som påvisar att deras logistik håller på att kollapsa?

Självklart är en hel del logistik och tross men detsamma gäller ryssarna. Eller menar du att ryssarna har supersoldater som inte kräver logistik? Ukraina har enorm fördel av att spela på hemmaplan.

Du får acceptera det faktum att Ukraina skjuter ner större delen av ryssarna kryssningsrobotar. Dom är skjuts oftast från Ubåtar eller fartyg från Kaspiska havet. Dom är långsamma och ukraina har nu ett nätverk av radar som i god tid kan upptäcka dom.

Med tanke på att ryssarna har vunnit ungefär 0,1% mer territorium den senaste två månaderna med en kostnad på ca 10000soldater och ca 700stridsvagnar så dräneras resurserna katastrofalt.

Ryssarna saknar helt avancerade vapen. Dom har inte lyckats slå ut en enda Himars. Ukraina har flera fördelar, ett folk som är extremt motiverade dom kommer gå i döden för att befria landet (se Vietnam) Ryssarna har inga moderna vapen, Ukraina har ett stöd från väst där NATO medlemmar har garanterat att Ryssland inte får vinna. Sanktionerna. Ryssland panikbluffar att dom klarar sig bre med "bara ca 10% minskning medan verkligheten är att Ryssland förlorat 40% i BNP Oljepriserna störtdyker nu och om några månader är priserna nere på under 60USD per fat vilket innebär att Ryssland förlorar pengar på varje droppe dom säljer.

Sammantaget är det nattmörker för Ryssland, rejält nattmörker.

PS nu har Ukraina fått in ett robotsystem med 100km räckvidd som riktar sig mot radarmål vilket har medfört att dom nu kan slå ut rysk radar. Ta en kopp kaffe för du kan vara säker på att framöver kommer även 300km Himars på plats.

Det enda kortet Ryssland har är terrorkortet. Historiskt har det aldrig fungerat, (vietnam) varför skulle det plötsligt fungera nu?
Citera
2022-08-08, 14:28
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte pro-Ryssland. Men är det inte det en halmgubbe? Eller i alla fall vittnar om en konstig världsbild. Anta nu att Väst förhållit sig mer passiva och låtit Ukraina och Ryssland slåss själva. En rysk vinst hade inte gjort dem till den ledande stormakten. Det har väldigt lite med tråden att göra.

På tal om halmgubbar, vem tror att putler hade stoppat där?
Citera
2022-08-08, 14:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Nja, man arrangerade en kupp 2014, Maidan, om du hört talas om den. Därefter började man att etniskt rensa Ukraina på, främst den rysktalande delen av befolkningen. Har du missat det förstår jag och förlåter din dumhet.

https://rumble.com/vxdun0-the-maidan-sniper-massacre-revealing-ukraine.html

Euromaidan uppstod för Ukrainarna ville ha demokrati och komma bort från korruptionen och det skadliga ryska inflytande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Euromaidan
Citera
2022-08-08, 14:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Kriget går extremt långsamt. De dödar varandra men ingen sida lyckas erövra territorium. Sedan Ryssland lämnade norra Ukraina i april har nästan ingenting förändrats. några kilometer hit och hit bara men i stort sätt har de inte flyttat sig utan skjuter på varandra från samma positioner. Jag tror kriget kommer avgöras inrikespolitiskt i Ryssland i vid fronterna i Ukraina. Ett utnötningskrig utan några lyckade offensiver från någon sida kommer att fortsätta så längre Putin, ryska armén och ryska allmänheten vill fortsätta.
Citera
2022-08-08, 14:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Bra där med caps lock, så man fattar du menar allvar.

Nu är ju Amnesty International en NGO med viss kompetens, och i övrigt brist på kompetens. Ibland hoppar de i galen tunna.

I fallet med aktuell rapport har den fått massiv kritik från åtskilliga håll och får anses vara ett misstag.

Återstår att se om de återkallar den.

Amnesty målar upp en objektiv rapport som stämmer oavsett sida. De kan ju inte strunta i att rapportera ena sidan om de skall vara trovärdiga. Problemet är att det inte rimmar i den ädla David mot goliat kamp som vill målas upp.

Såhär säger min ukrainska vän i kharkiv.

” Ahaha, finally someone start saying truth. And watch now what Europe saying about Amnesty”
Citera
2022-08-08, 14:35
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
FN fördömer beskjutningen av kärnkraftverket men Ukraina kommer väl inte sluta för det? Försöker de verkligen skapa ett till Tjernobyl? Är Zelensky så galen?

UN chief says any attack on a nuclear plant is “suicidal”
"Any attack to a nuclear plant is a suicidal thing. I hope that those attacks will end, and at the same time I hope that the IAEA will be able to access the plant," Guterres said.
https://www.france24.com/en/europe/20220808-live-un-chief-says-risk-of-nuclear-confrontation-has-returned-after-decades

Innan du sprider mer dynga Shimoda så kan du ju svara på frågan var IAEA fördömer Ukraina.

Vi väntar fortfarande på att du ska avsluta det du påbörjade.
Sen kan vi kolla på vad FN verkligen sa.
Citera
2022-08-08, 14:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad har en organisation för trovärdighet om den bara utreder och publicerar ena sidan civila överträdelser ??

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenska-amnesty-f%C3%B6rsvarar-kritiserad-rapport-1.78353288
Ja, det är väl inte riktigt det som författaren påstår utan att båda sidor kan inte dömas utifrån samma måttstock. Exempelvis har du som privatperson rätt till självförsvar om exempelvis jag angriper dig fysiskt. Amnesty försöker applicera någon slags regelbok när det är Ukrainska städer som attackeras.
Citera
2022-08-08, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Om du påstår dig inte veta att rubeln just nu inte handlas likt andra valutor i världen så ljuger du. Eller så har du utvecklat ett ryskt filter mot kunskap som skulle kunna besudla bilden av Ryssland som macho-mäktigt och välmående.
Jag tror styrräntan är en bättre indikator faktiskt.

Och en hög rubelkurs är inte riktigt det mest optimala tror jag.
Citera
2022-08-08, 14:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Amnesty målar upp en objektiv rapport som stämmer oavsett sida. De kan ju inte strunta i att rapportera ena sidan om de skall vara trovärdiga. Problemet är att det inte rimmar i den ädla David mot goliat kamp som vill målas upp.

Såhär säger min ukrainska vän i kharkiv.

” Ahaha, finally someone start saying truth. And watch now what Europe saying about Amnesty”

'Min ukrainske vän.'

Amnesty kan inte vara objektiva, de är ju endast en part. Ukraina är tvingat att försvara sig där Ryssland anfaller - inte i en skog några kilometer bort.

Och att det befinner sig civila i området är inte i sig ett folkrättsbrott.
Citera
2022-08-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Var det ingen som noterade i klippet från CNN att de flesta hade som slutmål att återvända till Ukraina efter att de hämtat släktingar i ryskockuperade delarna?
Jo, det var därför jag undrade i mitt tidigare inlägg om användaren som la upp inlägget verkligen hade lyssnat och fått med sig vad reportern verkligen sa i klippet. Även att broarna var bortsprängda så detta var den enda vägen att ta sig fram på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in