Citat:
Ursprungligen postat av
Pojkrumsromantiker
För det första. Om Ukraina de facto har 500.000 man, kommer MINST över 50-70% vara underhåll/logistik/terräng/sjukvård/kommunikation/stab. Så låt säga mellan 150.000-250.000 man i stridande förband. Med vilka tunga vapensystem ska dessa stridande förband utrustas? Ukraina har erkänt att de förlorat 80% av sina tunga vapensystem.
Det tar mer än några månader att ersätta förlorade, utbildade och kompetenta underofficerare. Det tar mer än några månader att ge infanteri en duglig grundutbildning. Det tar mer än några månader att att utbilda soldater i att effektivt hantera ett tungt vapensystem. Lägg sedan till att alla understödjande förband ska tränas upp i underhåll, logistik m.m.
Siffror är bara siffror, ingen stampar upp en ny och fräsch försvarsmakt med ytterligare några 100.000 man på några månader.
Sedan hur stort värde rySSarnas förflyttade bataljonsgrupper kommer ha, det har jag ingen aning om. Men om Ukraina inte kan bedriva lyckade offensiver på bataljonsnivå mot 10-12 rySSka BTG:s i Kherson, kommer de knappast gå bättre mot ytterligare 30.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta påstående. Det är så exceptionellt att jag känner mig nödgad att be om någon slags källa, eller en beskrivning hur du kommit fram till denna slutsats?
HIMARS är på sin höjd ett irritationsmoment, det vapnet kommer inte på något sätt avgöra slaget om Kherson eller Donbas. Att rySSarnas logistik ska kollapsa har folk pratat om sedan 24:e februari. Exakt när kommer den kollapsa? Vilket data har du som påvisar att deras logistik håller på att kollapsa?
Självklart är en hel del logistik och tross men detsamma gäller ryssarna. Eller menar du att ryssarna har supersoldater som inte kräver logistik? Ukraina har enorm fördel av att spela på hemmaplan.
Du får acceptera det faktum att Ukraina skjuter ner större delen av ryssarna kryssningsrobotar. Dom är skjuts oftast från Ubåtar eller fartyg från Kaspiska havet. Dom är långsamma och ukraina har nu ett nätverk av radar som i god tid kan upptäcka dom.
Med tanke på att ryssarna har vunnit ungefär 0,1% mer territorium den senaste två månaderna med en kostnad på ca 10000soldater och ca 700stridsvagnar så dräneras resurserna katastrofalt.
Ryssarna saknar helt avancerade vapen. Dom har inte lyckats slå ut en enda Himars. Ukraina har flera fördelar, ett folk som är extremt motiverade dom kommer gå i döden för att befria landet (se Vietnam) Ryssarna har inga moderna vapen, Ukraina har ett stöd från väst där NATO medlemmar har garanterat att Ryssland inte får vinna. Sanktionerna. Ryssland panikbluffar att dom klarar sig bre med "bara ca 10% minskning medan verkligheten är att Ryssland förlorat 40% i BNP Oljepriserna störtdyker nu och om några månader är priserna nere på under 60USD per fat vilket innebär att Ryssland förlorar pengar på varje droppe dom säljer.
Sammantaget är det nattmörker för Ryssland, rejält nattmörker.
PS nu har Ukraina fått in ett robotsystem med 100km räckvidd som riktar sig mot radarmål vilket har medfört att dom nu kan slå ut rysk radar. Ta en kopp kaffe för du kan vara säker på att framöver kommer även 300km Himars på plats.
Det enda kortet Ryssland har är terrorkortet. Historiskt har det aldrig fungerat, (vietnam) varför skulle det plötsligt fungera nu?