2022-08-06, 21:30
Medlem
Blev ett snabbt avslut när någon kom in och kallade henne manipulativ ikväll.
Men herregud vad hon sitter och tycker synd om sig själv och söker medömkan.
Citera
2022-08-08, 10:42
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekropp
Tycker Issys skratt är svingulligt!

Hon ska flytta hemifrån när hon blir 19, för då får hon söka aktivitetsersättning. Det har Jewels på klart.

Rätta mig om jag har fel nu.
När Issy är 19 går hon fortfarande sin gymnasielinje?
Dvs då får hon studiebidrag från CSN och får hon från CSN så får hon ingen aktivitetsersättning?
Aktivitetsersättning betalar försäkringskassan eller Alfakassan ut om man är arbetssökande.
Har man inte arbetat något får man den lägsta ersättningen typ 3 till 4000 kr/i månaden.
Har du arbetat och varit med i a-kassan får du större ersättning.
Och för att få denna ersättning ska du inte bara vara arbetssökande utan även delta i något slags program. Ska hon göra detta samtidigt som hon pluggar?
Ska hon då klara hyra, mat medmera på 3 - 4000 kr i månaden?
Det blir svårt.
Och det hon får från CSN.. Täcker väl bara lösfransarna typ

Sålänge Issy går i skolan har Jewels försörjningsplikt tills hon fyllt 21.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2022-08-08 kl. 11:04.
Citera
2022-08-08, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Rätta mig om jag har fel nu.
När Issy är 19 går hon fortfarande sin gymnasielinje?
Dvs då får hon studiebidrag från CSN och får hon från CSN så får hon ingen aktivitetsersättning?
Aktivitetsersättning betalar försäkringskassan eller Alfakassan ut om man är arbetssökande.
Har man inte arbetat något får man den lägsta ersättningen typ 3 till 4000 kr/i månaden.
Har du arbetat och varit med i a-kassan får du större ersättning.
Och för att få denna ersättning ska du inte bara vara arbetssökande utan även delta i något slags program. Ska hon göra detta samtidigt som hon pluggar?
Ska hon då klara hyra, mat medmera på 3 - 4000 kr i månaden?
Det blir svårt.
Och det hon får från CSN.. Täcker väl bara lösfransarna typ

Sålänge Issy går i skolan har Jewels försörjningsplikt tills hon fyllt 21.

Aktivitetsersättning får man om man är sjukskriven och inte kan jobba. Om man är under 30 år
Citera
2022-08-08, 11:40
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raisuame
Aktivitetsersättning får man om man är sjukskriven och inte kan jobba. Om man är under 30 år

Så Issy är sjukskriven? Kan inte Issy jobba? Din sjukersättning beräknas på din genomsnittliga inkomst du haft.
Issy har ingen inkomst än?
Sjukpenning kan hon få om hon uppfyller kraven för a kassa. Hon måste delta i ngt program via arbetsfm.
Man kan inte bara vara sjuk och sedan få pengar. Det Måste beräknas på något.
Citera
2022-08-08, 11:55
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Ska hon efter skolan bli akut sjuk och inte kunna arbeta och sedan få 8000 kr i månaden bara sådär? Det funkar inte så.
Då ska läkaren göra den bedömningen att hon är så sjuk så hon inte kan söka jobb.
Är det så kanske Samhall har något att erbjuda henne.
Kanske funkade så för 20 år sedan? Inte idag. Dom är stenhårda. Men visst.. Vill hon gå i sin Morsans fotspår... Så lycka till då men det lär bli svårt.

Min son har samma diagnos som Issy. Han blev satt på Samhall. Arbetade ett år och skötte sig jättebra. Så bra så han platsar inte längre hos Samhall. Nu är han arbetssökande och satt i ett program som alla andra. Fast det är klart. Han har inte klippkort på vc heller.
🤔
Senast redigerad av Tarmstuvning 2022-08-08 kl. 12:13.
Citera
2022-08-08, 12:56
Avslutad
Citat:
Så Issy är sjukskriven? Kan inte Issy jobba? Din sjukersättning beräknas på din genomsnittliga inkomst du haft.
Sjukpenning kan hon få om hon uppfyller kraven för a kassa. Hon måste delta i ngt program via arbetsfm.

Jag hade aktivitetsersättning tills jag fyllde 30.hade inte jobbat innan.
Citera
2022-08-08, 13:11
Medlem
Citat:

Issy är inte sjukskriven vad jag vet. Hon ska ju börja en riktig gymnasielinje nu till hösten och jag tror att hon läst upp sina betyg ifrån högstadiet nu innan. Så hon har ingen annan inkomst än studiebidraget just nu.
Citera
2022-08-08, 13:16
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raisuame
Jag hade aktivitetsersättning tills jag fyllde 30.hade inte jobbat innan.

Ja Aktivitetsersättning får man om man deltar i något program via arbetsfm. Idag får du ingen ersättning på att göra ingenting. Även för att få socialbidrag krävs viss form av insats. Iaf att man aktivt söker jobb och deltar i något program
Sjukersättningen baseras på vad du tidigare tjänat genom arbete.
Citera
2022-08-08, 13:20
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superpotato
Issy är inte sjukskriven vad jag vet. Hon ska ju börja en riktig gymnasielinje nu till hösten och jag tror att hon läst upp sina betyg ifrån högstadiet nu innan. Så hon har ingen annan inkomst än studiebidraget just nu.

Precis hon har det hon Får från CSN.
När hon e klar med det får hon skriva in sig hos arbetsfm Och dom lär sätta henne i något program eller in på Samhall om hon inte klarar av Ett vanligt jobb. Väljer hon att studera vidare får hon ersättning från CSN. Är hon arbetssökande får hon Aktivitetsersättning.
Citera
2022-08-08, 13:39
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Aktivitetsersättning innebär att du är, ska vara aktiv i någon form. Tex praktikplats. Inte bara ligga i sängen.
Citera
2022-08-08, 16:12
Medlem
Acevixens avatar
Citat:

Pluggar Issy kommer hon inte få aktivitetsersättning. Jag går på det just nu och jag är sjukskriven 100% och deltar i behandlingar på psykiatrin samtidigt som jag får hjälp med det fysiska.
Skulle jag välja att plugga efter sjukskriven så får jag aktivitetsersättning i 6 månader och sen tas det ifrån mig alltså nej Issy kommer inte ha rätten till aktivitetsersättning eller bostadstillägg så nej hon kommer inte ha råd. Får väl ta CSN lån och flytta till studentboende isåfall. Dom har inte koll på dehär med aktivitetsersättning så kommer bli en till sak att klaga och gnälla om när dom får avslag efter avslag
Jag har rätten till min ersättning men fick avslag flera gånger innan jag fick godkänt så inte något som ges ut lätt heller
Citera
2022-08-08, 17:37
Medlem
Stopp och hepp. Kanske det är jag som blandar ihop bidragsbegreppen. Det hon ska få när hon blir 19 är något som man får om man, pga av sjukdom/funktionsnedsättning inte blir klar med grundskola/gymnasium inom utsatt tid. Hon kommer alltså att få det för att hon går i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in