2022-08-08, 06:40
Medlem
När piggelinen började säljas 1972 kostade den ynka 50 öre, vilket efter inflation har samma värde som dagens 4kr. Även om piggelinens inflationstakt har varit högre än övriga samhällets har jag under hela mitt liv haft piggelinen som referens för inflation, mest för att kunna känna hur snabbt det går. När jag var barn, kanske 2010 vill jag minnas att en piggelin gick för 6kr, och idag har jag sett chockpriser för 11kr eller mer.

Varför tror ni att just piggelinens inflationstakt är mycket högre än övriga samhällets? Och kan ni som är något äldre än jag komma ihåg fler priser från andra årtal än det jag angav.

Ps. Visste ni att piggelin egentligen ska smaka tutti frutti, inte päron som många tror.
Citera
2022-08-08, 07:06
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Om Piggelinen skulle kosta 6 kr skulle försäljningen av t ex Magnum för 30 kr minska.
En hel del föräldrar skulle köpa den billigare Piggelinen.

Tycker för övrigt att Piggelin har smak av guanabana.
Citera
2022-08-08, 07:09
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairforce
När piggelinen började säljas 1972 kostade den ynka 50 öre, vilket efter inflation har samma värde som dagens 4kr. Även om piggelinens inflationstakt har varit högre än övriga samhällets har jag under hela mitt liv haft piggelinen som referens för inflation, mest för att kunna känna hur snabbt det går. När jag var barn, kanske 2010 vill jag minnas att en piggelin gick för 6kr, och idag har jag sett chockpriser för 11kr eller mer.

Varför tror ni att just piggelinens inflationstakt är mycket högre än övriga samhällets? Och kan ni som är något äldre än jag komma ihåg fler priser från andra årtal än det jag angav.

Ps. Visste ni att piggelin egentligen ska smaka tutti frutti, inte päron som många tror.

2002 , pizza med dricka 39 kronor hos den lokala pizzerian. Idag ligger priserna på mer än det dubbla.
Citera
2022-08-08, 07:17
Medlem
Citat:

Piggelin kostade 1 kr när jag var liten. Man kunde även få andra glassar för typ 1,50 till upp till 3-4 kr. Idag har jag noterat att just Piggelin är den enda som är rejält billigare än alla andra - 10kr. Resterande glassar kostar främst mellan 25-30 kr. Min uppfattning är att glasspriserna började gå upp rejält för 5-7 år sedan, där det först passerade 20 kr för Magnum odyl. liknade sorter till typ 30 kr idag.
Citera
2022-08-08, 07:40
Medlem
TheJackets avatar
Sist jag köpte en Piggelin kostade den 6kr. Det var på Högstadiet nån gång.

Minns det tydligt då jag betalade med en tjuga men fick bara 4kr tillbaka av kärringen i kassan. Blev helt vansinnig och utslängd haha. 10kr var fan inget man skojade bort för en 13-åring på den tiden. Kärringjävel.

Inte köpt den sen dess. Bör ha varit 2002-2003.
Citera
2022-08-08, 07:58
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

1977 hade Piggelinpriset ökat med 100 procent mot 1972 års pris och den lilla isglassen kostade nu 1 krona.
Citera
2022-08-08, 08:20
Medlem
När jag var i Malaysia för 3 år sedan kodade en Magnum 4 kr, här i Sverige är de strax under 30 kr.

Har inget med ämnet att göra men man märker hur mycket GB lägger på för sina glassar. Liknande glas från Lidl som ser exakt ut som en Magnum men lite sämre vaniljsmak kostar 11 kr.
Citera
2022-08-08, 08:33
Medlem
Glöm inte också att Piggelin krympte för många år sedan, den var ett fyrkantigt block när jag var liten, sen smalnade de av den och höjde priset, dessutom öndrade de innehållet så att den inte längre gick att fastna med tunga på/samt att pappret nu lossnade lättare. Så det blir önnu mer inflation då.
Senast redigerad av geebird1 2022-08-08 kl. 08:33. Anledning: Felciterade
Citera
2022-08-08, 08:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Såg en bild på reddit igår där en piggelin någonstans i Sverige kostade 26 kronor.
Påstås vara på Östertulls kiosk i Visby.

Här var den.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/wic8uu/inflationens_största_offer_piggelin/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-08-08 kl. 08:54.
Citera
2022-08-08, 08:57
Medlem
Varför är Piggelin billigare än övriga glassarna?
Citera
2022-08-08, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwawaykonto18
Varför är Piggelin billigare än övriga glassarna?

Väldigt simpel, liten och mer is än gott?
Citera
2022-08-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Glöm inte också att Piggelin krympte för många år sedan, den var ett fyrkantigt block när jag var liten, sen smalnade de av den och höjde priset, dessutom öndrade de innehållet så att den inte längre gick att fastna med tunga på/samt att pappret nu lossnade lättare. Så det blir önnu mer inflation då.

Precis, piggelinglassen är även utsatt för krympinflation så det är svårt att jämföra priser mellan när man var barn och idag.

Man fick mycket mer för pengarna förr i tiden och det gäller ganska många produkter därför är det svårt att bara jämföra priset när även produkten har krympt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in