2022-08-09, 07:19
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairforce
Visst är den rund idag? Den måste varit fyrkantig för ett tag sedan för jag själv har nog aldrig sett en fyrkantig piggelin
Nu är den mer avrundad i toppen och längs kanterna och har tydligen varit så i drygt 20 år. Inget jag reflekterat över, det var länge sen jag åt en Piggelin.

Jag minns när Piggelin kom och då var den som en långsmal cylinder och några år senare blev den fyrkantig, ungefär som en tegelsten i formen.
Citera
2022-08-09, 08:51
Medlem
Det hade varit intressant att jämföra Piggelinpriset mot den genomsnittliga veckopengen. Min känsla är att barn idag har mer pengar att röra sig med jämfört med för 30-40 år sedan.

Utan att hitta nån vettig statistik så skulle jag säga att en 10-åring idag konsumerar mer än vad en 10-åring gjorde förr. En Piggelin kanske är billigare idag, relativt sett, än vad den någonsin har varit.

Hur mycket isglass äts idag jämfört med förr?

Hur ser fördelningen på ätstnet ut inom olika samhällsklasser? Var det kanske mer jämlikt förr, medan några få äter fler Piggelin (och den stora massan färre) idag? Eller är det tvärtom, dvs att Piggelin är en arbetarklassglass?
Citera
2022-08-09, 09:11
Avstängd
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
När jag var i Malaysia för 3 år sedan kodade en Magnum 4 kr, här i Sverige är de strax under 30 kr.

Har inget med ämnet att göra men man märker hur mycket GB lägger på för sina glassar. Liknande glas från Lidl som ser exakt ut som en Magnum men lite sämre vaniljsmak kostar 11 kr.

Sticker in med att det iallafall känns som storleken är densamma. Annat är det med Magnum, som kostar typ lika mycket som en middag ute, men har krympt till en liten dvärgglass?
Citera
2022-08-09, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairforce
När piggelinen började säljas 1972 kostade den ynka 50 öre, vilket efter inflation har samma värde som dagens 4kr. Även om piggelinens inflationstakt har varit högre än övriga samhällets har jag under hela mitt liv haft piggelinen som referens för inflation, mest för att kunna känna hur snabbt det går. När jag var barn, kanske 2010 vill jag minnas att en piggelin gick för 6kr, och idag har jag sett chockpriser för 11kr eller mer.

Varför tror ni att just piggelinens inflationstakt är mycket högre än övriga samhällets? Och kan ni som är något äldre än jag komma ihåg fler priser från andra årtal än det jag angav.

Ps. Visste ni att piggelin egentligen ska smaka tutti frutti, inte päron som många tror.

Minns när den kostade 4kr.
Citera
2022-08-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jo, det stämmer. 1977 var första året Piggelin kostade en krona. Dubbelt upp mot femtioöringen den kostade vid lanseringen fem år tidigare.

Glasskarta från '77 med priser:
https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/1690969/images/2010/1977_71302889.jpg

1982 var Piggelin uppe på 1,75 och året efter 2 kronor jämnt.

1976 var för övrigt året då Piggelin fick sitt nuvarande fyrkantiga utseende. Den var rund tidigare.
I stand corrected
Citera
2022-08-09, 21:34
Medlem
Köper enbart glass på Lidl numera sen en tid tillbaks. En Magnum kostar väl cirkus 4-5 kr/st där. Inte för jag har något emot GB och Sia men det känns som ren girighet och utnyttjande av kunderna. Nej tack till det.
Citera
2022-08-09, 21:51
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Det hade varit intressant att jämföra Piggelinpriset mot den genomsnittliga veckopengen. Min känsla är att barn idag har mer pengar att röra sig med jämfört med för 30-40 år sedan.

Utan att hitta nån vettig statistik så skulle jag säga att en 10-åring idag konsumerar mer än vad en 10-åring gjorde förr. En Piggelin kanske är billigare idag, relativt sett, än vad den någonsin har varit.

Hur mycket isglass äts idag jämfört med förr?

Hur ser fördelningen på ätstnet ut inom olika samhällsklasser? Var det kanske mer jämlikt förr, medan några få äter fler Piggelin (och den stora massan färre) idag? Eller är det tvärtom, dvs att Piggelin är en arbetarklassglass?
Intressant frågeställning. Jag kan bara svara för mig själv och när Piggelinglassen kom 1972 var jag sju år och hade jag 5 kronor i veckopeng och kunde således köpa 10 st.

När jag var tio år var min veckopeng dubblats till 10 kronor, och då hade Piggelin ökat till 75 öre, så jag fick 13 st (och en 25-öring i växel). Om jag nu hade köpt glass för hela veckopengen.

Jag vet inte vad en tioåring har i veckopeng idag men Piggelin kostar 10 kr så min veckopeng 1975 motsvarar 135 kr idag, enligt Piggelinindex.
Citera
2022-08-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Intressant frågeställning. Jag kan bara svara för mig själv och när Piggelinglassen kom 1972 var jag sju år och hade jag 5 kronor i veckopeng och kunde således köpa 10 st.

När jag var tio år var min veckopeng dubblats till 10 kronor, och då hade Piggelin ökat till 75 öre, så jag fick 13 st (och en 25-öring i växel). Om jag nu hade köpt glass för hela veckopengen.

Jag vet inte vad en tioåring har i veckopeng idag men Piggelin kostar 10 kr så min veckopeng 1975 motsvarar 135 kr idag, enligt Piggelinindex.

Det pekar ju på att Piggelinen blivit dyrare för en 10-åring. Vad jag kan se är den genomsnittliga veckopengen lägre än 135 kr.

Man får också ta i beaktande att barnen idag har fler sätt att köpa Piggelin. Förutom att försäljaren själv kan bestämma priset (inom en viss ram?) så finns ju Piggelin i storpack. 39,95 för 10 st, det är ju åttiotalspris per styck!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in