Citat:
Ursprungligen postat av
FivePoundPeter
Det hade varit intressant att jämföra Piggelinpriset mot den genomsnittliga veckopengen. Min känsla är att barn idag har mer pengar att röra sig med jämfört med för 30-40 år sedan.
Utan att hitta nån vettig statistik så skulle jag säga att en 10-åring idag konsumerar mer än vad en 10-åring gjorde förr. En Piggelin kanske är billigare idag, relativt sett, än vad den någonsin har varit.
Hur mycket isglass äts idag jämfört med förr?
Hur ser fördelningen på ätstnet ut inom olika samhällsklasser? Var det kanske mer jämlikt förr, medan några få äter fler Piggelin (och den stora massan färre) idag? Eller är det tvärtom, dvs att Piggelin är en arbetarklassglass?
Intressant frågeställning. Jag kan bara svara för mig själv och när Piggelinglassen kom 1972 var jag sju år och hade jag 5 kronor i veckopeng och kunde således köpa 10 st.
När jag var tio år var min veckopeng dubblats till 10 kronor, och då hade Piggelin ökat till 75 öre, så jag fick 13 st (och en 25-öring i växel). Om jag nu hade köpt glass för hela veckopengen.
Jag vet inte vad en tioåring har i veckopeng idag men Piggelin kostar 10 kr så min veckopeng 1975 motsvarar 135 kr idag, enligt Piggelinindex.