2022-08-07, 23:21
Medlem
På 1 vecka har det uppstått 381 sidor i tråden, vilket visar tydligt vilket tunnelseende en del människor har på Ordningsvakter!
Citera
2022-08-08, 00:10
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast har de tiotusentals ingripande verkligen gått bra och framförallt var de nödvändiga? Äkte en del tunnelbana i helgen oxh såg två helt onödiga ingripanden mot måttligt berusade personer som både hanterades bryskt och förödmjukande av vakterna, samtidigt som fler betydligt mer berusade personer var i närheten utan att vakterna reagerade på dom…

Fetade: ja.
Edit: Se två inlägg upp.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2022-08-08 kl. 00:14.
Citera
2022-08-08, 01:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Inte heller lär antalet besök på Mrkoll vara bevisföring...
Vem har sagt det?
Men det är också så att det framkommit i tråden och ingen har heller dementerat att det inte är dessa två.
Man kan ju faktiskt se dessa OV i filmen om du nu inte vet det?
Men tro du vad vill!
Jag bryr mig inte längre.
Senast redigerad av rubin22 2022-08-08 kl. 01:47.
Citera
2022-08-08, 02:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Enligt deras Fack Transport så gjordes år 2019;
64 400 avvisningar (Avlägsnanden kanske ingår där), 7000 omhändertaganden, 8200 Brotts avvärjningar, och 7500 gripanden. Alltså minst 22700 fysiska ingripanden, jämtemot hur många konkreta felaktiga ingripanden fanns det i massmedia det året? Det var endast några få, 227 stycken är 1%, så problemet är mindre än 1%. Dessutom när ordningsvakter har använt en tvångs, eller våldsåtgärd så har dom rapporteringsskyldighet till polisen, som kommer till platsen, polisen förhör naturligtvis den frihetsberövade, som säkerligen kommer att klaga på vilka svin vakterna är. Polisen är inte bara deras förman, dom är även förordnande, och tillsynsmyndighet för ordningsvakter, vad är det du känner till men inte Tillsynsmyndigheten gör?
https://www.transportarbetaren.se/kraftig-okning-av-ingripanden-fran-ordningsvakter/
Det hjälper föga om du kommer med statistik och ett envetet dåraktigt försvar för att släta över. Du har mer framstått som rabiat och desperat och never ever kommer nå framgång, snarare tvärtom.

Vad du uppenbart inte begriper är att det här är av allvarlig karaktär och att ordningsvakter tyvärr har dåligt rykte.

Varav det då möjligen handlar om inkompetens (för låg utb) och rötägg (rangera ut, anställ inte, ge repressalier) - och/eller att en macho attityd främjas, att det sitter i väggarna, är en tillåtande attityd, negativ kåranda - systemfel som inte åtgärdas.

Jag nämnde konkret farlig greppteknik vilket det här berör. Hur det finns en tillåtande attityd om att strypa ut folk. Varav du kör nån komplett BS om att det är så försvinnande lite.

Håll dig i sak om du ska citera mig.
Citera
2022-08-08, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
oavsett hur många ni är som är "bra" så är det rötäggen som hörs och syns mest och det är dom som sabbar förtroendet för allmänheten vilket i sin tur gör ert jobb svårare.
Det enda sättet att motverka detta är att reagera ännu hårdare och säga ifrån ännu mer till de som drar erat namn i smutsen, inte tycka synd om er pga orättvist dömande ifrån allmänheten.
Exakt. 👍

Att återställa förtroende med att trivialisera, att inte sätta ner foten mot det som är värre än värst - för det finns sååå många fina ingripanden - är imo att vara totalt dum i huvudet när det kommer till rötägg, destruktiva attityder eller som värst: en loj attityd mot farliga tekniker och i värsta fall dödsfall som det här de facto gäller.

Code of silence
"The world is a dangerous place to live. Not because of the people who are evil; but because of the people who don’t do anything about it."
– Albert Einstein
Citera
2022-08-08, 03:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Håller med i helhet. Vad man holistiskt borde göra vet jag inte, för min egna del lägger jag nog mest fokus på att folk kan komma att använda detta för att påverka mina beslut, men det är också "bara" ytterligare en av alla saker de kastar mot en liksom.

Annars nej, är inte i närheten av Stockholm. Har någon gammal bekant inom Tunnelbanan men inte bemödat mig att ta kontakt med honom. Snacket i mina krokar är mer i nivå "wtf håller dem på med!?!"..
Det c e n t r a l a problemet är fortfarande dina kollegor inom kategori ordningsvakter som utfört ett fatalt och letalt ingripande.

De har gett allmänheten vatten på kvarnen.
En hel ocean närmare bestämt.

Huvudproblemet är inte vad folk kommer kunna använda emot dig, det är inte ens en faktor såtillvida man inte intar en slags offerroll.
Senast redigerad av develi 2022-08-08 kl. 03:15.
Citera
2022-08-08, 03:16
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det c e n t r a l a problemet är fortfarande dina kollegor inom kategori ordningsvakter som utfört ett fatalt och letalt ingripande.

De har gett allmänheten vatten på kvarnen.
En hel ocean närmare bestämt.

Huvudproblemet är inte vad folk kommer kunna använda emot dig, det är inte ens en faktor såtillvida man inte intar en slags offerroll.

Läs vad jag svarade på, läs vad jag skrev.
Gärna bägge delarna två gånger..
Citera
2022-08-08, 03:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Läs vad jag svarade på, läs vad jag skrev.
Gärna bägge delarna två gånger..
Läs gärna sensmoralen i sin helhet av mina inlägg oavsett om du också hänvisar till positiv statistik och att även du tycks tro att det skulle gynna ett yrke med lågt förtroende, dåligt rykte.

Man höjer inte status via att försöka släcka brasor med bensin eller ge intryck om att det är allmänheten som är ett problem och att det är synd om OV.
Citat:
för min egna del lägger jag nog mest fokus på att folk kan komma att använda detta för att påverka mina beslut, men det är också "bara" ytterligare en av alla saker de kastar mot en liksom.
Senast redigerad av develi 2022-08-08 kl. 03:27.
Citera
2022-08-08, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
På vilket sätt menar du att ordningsvakter gör ett fantastiskt jobb för att hålla oss vanliga medborgare säkra? Personligen har jag aldrig någonsin råkat ut för hot eller våld inom kollektivtrafiken bortsett från just ordningsvakter, då är det något som är jävligt fel.

Har ringt trygghetscentralen en gång då en som jag uppfattade psykotiskt medresenär satt och försökte jonglera med sina skor på tunnelbanan. Jag gick av på samma station som honom då jag kände att det kunde sluta riktigt illa då han var nära att falla ner på spåret ett flertal ggr. Detta var vid Globen.
Han hoppade sedan på tunnelbanan i motsatt riktning in mot stan och jag valde att följa efter då jag inte hade bråttom dit jag var på väg och vid slussen kom ordningsvakter och avisade honom från tunnelbanan. Jag tog för givet att de skulle lobba honom men icke… Först när jag frågade om de ansåg att de utfört sitt jobb korrekt efter att ha dumpat honom utanför stationen valde de att omhänderta honom. Kan säga att han var i sämre skick än det värsta fyllot och jag har sett ordningsvakter lob:a folk för betydligt mindre.

Numera är det väl mest troligt att jag kommer ringa 112 om jag bevittnar en liknande händelse igen. Bland annat för att jag då vet att samtalet spelas in ifall det värsta skulle hända oavsett om larmoperatören väljer att skicka polis eller ordningsvakter. Nu är väl sannolikheten inte så stor att jag skulle bevittna något liknande igen då detta var första gången på 40år.
För det första finns det kriterier som måste uppfyllas för att bli omhändertagen.
För det andra är det inte konstigt alls att ordningsvakterna gjorde en annan bedömning. Mannen kunde ju uppenbarligen gå och stå själv, och visste troligen också vart han var någonstans och vart han var påväg. Då finns det ingen anledning att omhänderta enligt lob. Sen kan det ha funnits direktiv från förman (polisen) om att inte omhänderta folk, vilket händer när dom har fullt upp med annat. Då är det bättre att ringa ambulans när det verkligen behövs.
Citera
2022-08-08, 05:12
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej det duger inte, visa på att OV våldtar anhöriga psykiskt som du hävdar?

Men snälla nån. Hur är det med läsförståelsen när det kommer till sarkasm och ironi?
Citera
2022-08-08, 06:16
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det sista har du nog rätt i. Dessa inkompetenta OVn har nog förstört ryktet för en hel kår.

Det jävliga är att sanningen är att det inte är ett fåtal ordningsvakter som förstör ryktet för kåren, tvärtom kan man tyvärr säga att samtliga ordningsvakter bär ansvar för det med den så kallade "kårandan". De som faktiskt gör ett bra jobb slutar då de mobbas ut av sina idioter till kollegor. Femmans "Tunnelbanan" i all ära där idioterna bjuder uteliggare och fyllon på kaffe och smörgåsar är inte i närheten av sanningen. Kolla bara på Bella eller vad det stolpskottet nu hette, gullig och vänlig i tv-rutan... Vad torskade hon för? Skyddande av brottsling? Är det någon som inbillar sig att hon skötte sitt jobb okej när kamerorna inte var med?

Ge dom en basker istället för kepsar så törs jag lova att våldet kommer öka ytterligare... Nej, låt dom ha uniformer som signalerar deras verkliga uppgift. Sen ligger väl det största ansvaret på SL som låter dom hållas. Jämför med ordningsvakter på krogen, skulle de bete sig som SL:s ordningsvakter skulle krögarna sparka dom omgående då de knappast är intresserade av ordningsvakter som skrämmer bort deras kunder. Ta bara dumjäveln som lekte "luften är fri" med mig förra veckan. Det var många som såg incidenten från början och jag tror knappast de tyckte den ordningsvakten betedde sig det minsta proffesionellt, tvärtom...
Citera
2022-08-08, 06:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är i och för sig inget anmärkningsvärt att dom inte Lobar någon som lämnar Tunnelbanan frivilligt, för det är inte olagligt att vara berusad på allmän plats, det är dom berusade som försöker ta sig in i Tunnelbanan, och inte hörsammar avvisningen som kan bli omhändertagen. Deras förman polisen kommer ju till platsen, och gör en förmansprövning om Omhändertagandet ska bestå, eller inte, om omhändertagandet består, och polisen tar med personen till fyllecellen, då måste ju polisen bedömt att tjänsteåtgärden var rätt!

De ska omhänderta personer som utgör en fara för sig själv eller andra oavsett om de lämnar tunnelbanan frivilligt eller ej. Det var dessutom längesedan rutinerna avseende fyllecell ändrades, i första hand ska omhändertagna fyllon köras till beroendeakuten för vård och inte låsas in för enbart förvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in