2022-08-07, 21:16
Medlem
Blev vakterna släppta eller häktade? Hittar inget i media efter förhören och anhållandet
Citera
2022-08-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
På vilket sätt menar du att ordningsvakter gör ett fantastiskt jobb för att hålla oss vanliga medborgare säkra? Personligen har jag aldrig någonsin råkat ut för hot eller våld inom kollektivtrafiken bortsett från just ordningsvakter, då är det något som är jävligt fel.
.
Ja precis! det där är min och många andras erfarenhet också. Många vakter initierar och trappar upp konflikter bara för att rättfärdiga sina dyrbara tjänster. Pratade om detta med en åklagare och han bara suckade och sade att när vakter är vid en station så är risken betydligt större för våldsamma incidenter än om vakterna inte är där! Då är något mycket fel. Men CSG oxh liknande företag tjänar ju bra med flis på att oskyldiga trakasseras, misshandlas och hånas…
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-08-07 kl. 21:23.
Citera
2022-08-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Sista stycket, det håller jag med om. Vårt dåliga rykte är väl (till viss del) befogat liksom. En video med skit väger tyngre än de tiotusentals ingripanden som går bra och ingen bryr sig om..
Fast har de tiotusentals ingripande verkligen gått bra och framförallt var de nödvändiga? Äkte en del tunnelbana i helgen oxh såg två helt onödiga ingripanden mot måttligt berusade personer som både hanterades bryskt och förödmjukande av vakterna, samtidigt som fler betydligt mer berusade personer var i närheten utan att vakterna reagerade på dom…
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-08-07 kl. 21:25.
Citera
2022-08-07, 21:27
Medlem
Randelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betteraves
Blev vakterna släppta eller häktade? Hittar inget i media efter förhören och anhållandet
Släppta, men fortfarande misstänkta.
Citera
2022-08-07, 21:34
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Sista stycket, det håller jag med om. Vårt dåliga rykte är väl (till viss del) befogat liksom. En video med skit väger tyngre än de tiotusentals ingripanden som går bra och ingen bryr sig om.

Och det är synd, blir nog många ordningsvakter, främst i tunnelbanan som får höra "ska du strypa mig eller?" framöver och i slutändan är det säkerheten för alla som blir lidande.
Det sista har du nog rätt i. Dessa inkompetenta OVn har nog förstört ryktet för en hel kår.
Citera
2022-08-07, 21:51
Avslutad
Vilka är ordningsvakterna?

Var BO en skötsam kille? Varför gick han omkring och "slog på folk? droger?
Citera
2022-08-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Vilka är ordningsvakterna?

Var BO en skötsam kille? Varför gick han omkring och "slog på folk? droger?

2 st runt 24år, en man en kvinna
BO Var inte skötsam enligt tråden vilket även du verkar ha läst dig till!
Förmodligen druckit för mkt alkohol, droger är inte något som är känt mer än gissningar
Citera
2022-08-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det sista har du nog rätt i. Dessa inkompetenta OVn har nog förstört ryktet för en hel kår.
Nja de hade ju uselt rykte även innan detta fall….
Citera
2022-08-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
På vilket sätt menar du att ordningsvakter gör ett fantastiskt jobb för att hålla oss vanliga medborgare säkra? Personligen har jag aldrig någonsin råkat ut för hot eller våld inom kollektivtrafiken bortsett från just ordningsvakter, då är det något som är jävligt fel.

Har ringt trygghetscentralen en gång då en som jag uppfattade psykotiskt medresenär satt och försökte jonglera med sina skor på tunnelbanan. Jag gick av på samma station som honom då jag kände att det kunde sluta riktigt illa då han var nära att falla ner på spåret ett flertal ggr. Detta var vid Globen.
Han hoppade sedan på tunnelbanan i motsatt riktning in mot stan och jag valde att följa efter då jag inte hade bråttom dit jag var på väg och vid slussen kom ordningsvakter och avisade honom från tunnelbanan. Jag tog för givet att de skulle lobba honom men icke… Först när jag frågade om de ansåg att de utfört sitt jobb korrekt efter att ha dumpat honom utanför stationen valde de att omhänderta honom. Kan säga att han var i sämre skick än det värsta fyllot och jag har sett ordningsvakter lob:a folk för betydligt mindre.

Numera är det väl mest troligt att jag kommer ringa 112 om jag bevittnar en liknande händelse igen. Bland annat för att jag då vet att samtalet spelas in ifall det värsta skulle hända oavsett om larmoperatören väljer att skicka polis eller ordningsvakter. Nu är väl sannolikheten inte så stor att jag skulle bevittna något liknande igen då detta var första gången på 40år.

Det är i och för sig inget anmärkningsvärt att dom inte Lobar någon som lämnar Tunnelbanan frivilligt, för det är inte olagligt att vara berusad på allmän plats, det är dom berusade som försöker ta sig in i Tunnelbanan, och inte hörsammar avvisningen som kan bli omhändertagen. Deras förman polisen kommer ju till platsen, och gör en förmansprövning om Omhändertagandet ska bestå, eller inte, om omhändertagandet består, och polisen tar med personen till fyllecellen, då måste ju polisen bedömt att tjänsteåtgärden var rätt!
Citera
2022-08-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja precis! det där är min och många andras erfarenhet också. Många vakter initierar och trappar upp konflikter bara för att rättfärdiga sina dyrbara tjänster. Pratade om detta med en åklagare och han bara suckade och sade att när vakter är vid en station så är risken betydligt större för våldsamma incidenter än om vakterna inte är där! Då är något mycket fel. Men CSG oxh liknande företag tjänar ju bra med flis på att oskyldiga trakasseras, misshandlas och hånas…

Källa på det?
Citera
2022-08-07, 22:53
Medlem
Det är så mycket text skrivet i tråden till ingen nytta, allt är bara antaganden. Det är just det som gör mig än mer ledsen. Jag tror faktiskt att detta som hände är en ren katastrof. Varför har ingen utsatt människa visat sig och skrivit vad för hemskt han gjorde. Tror helt enkelt någon bara tillkallade vakterna bara för att de också var på dåligt humör och så blev allt ett misstag. Tänk så hemskt!! Folk har blivit mördade av fel anledning förr. Tror killen pratade med folk och visade något typ av irritation, slog till någon, varför?? vi vet väldigt lite, eftersom brottsoffer inte trätt fram. När sen vakterna kom försvarade han sig än mer vilket vakterna inte tålde!!
Sen tycker jag det är dåligt av media att sätta ut inte så smickrande bild på honom. För att väcka ev avsky och ta ov i försvar. Tycker mig se att det döljs ganska mket runt detta.
Det enda jag vill nu är att Juha kommer tillbaka och att ov får största möjliga straff. Detta ska inte kunna hända.
Senast redigerad av hostan20 2022-08-07 kl. 23:14.
Citera
2022-08-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ett stort och återkommande problem om det här beteendet och resonemanget inte åtgärdas. Själva synen på tillvaron föregår nämligen insatser.

Om det sitter i väggarna i systemet och man trivialiserar övervåld och det tex ju är lite ok att "strypa ut" människor bara man vad vad man sysslar med som kampsportare.

Om det sen kommer en gröngöling som ser beteendet vid ingripande eller hör det macho resonemanget så kan vederbörande inbilla sig att göra det samma. Eller ta chokehold och tappa bedömningsförmåga och tidsbegrepp pga stress och adrenalinpåslag.

Trots förbjudet för att det är extremt farligt med både chokehold och sleeper och speciellt om personen är påverkad eller sjuk.
Det finns även risk att skapa embolisering om man gnussar runt på carotis om nu inte vederbörande kvävs rakt av via tilltäppta luftvägar eller blodkärl.

Enligt deras Fack Transport så gjordes år 2019;
64 400 avvisningar (Avlägsnanden kanske ingår där), 7000 omhändertaganden, 8200 Brotts avvärjningar, och 7500 gripanden. Alltså minst 22700 fysiska ingripanden, jämtemot hur många konkreta felaktiga ingripanden fanns det i massmedia det året? Det var endast några få, 227 stycken är 1%, så problemet är mindre än 1%. Dessutom när ordningsvakter har använt en tvångs, eller våldsåtgärd så har dom rapporteringsskyldighet till polisen, som kommer till platsen, polisen förhör naturligtvis den frihetsberövade, som säkerligen kommer att klaga på vilka svin vakterna är. Polisen är inte bara deras förman, dom är även förordnande, och tillsynsmyndighet för ordningsvakter, vad är det du känner till men inte Tillsynsmyndigheten gör?
https://www.transportarbetaren.se/kraftig-okning-av-ingripanden-fran-ordningsvakter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in