Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 15:00
  #37
Medlem
Helt åt helvete som så mycket annat i detta sjunkande skepp.
Citera
2022-08-01, 16:39
  #38
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Medan han är på flykt undan svensk rättvisa, därför att han är misstänkt för mord, så beviljas han svenskt medborgarskap.

Vad säger Flashback om detta?

Blir inte ens upprörd och förvånad längre...
Sverige styrs av idioter.
Citera
2022-08-01, 16:43
  #39
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Du kan rösta men när alla partier är likadana så är det ju skitsamma vem du röstar på.

Bullshit. Alla partier är inte likadana.
Citera
2022-08-01, 17:41
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbanii
Du vet inte vart man kan hitta register på alla som jobbat på migrationsverket dom senaste 10 åren?
Bra att ha till framtiden.

Nej, men rimligtvis så borde man kunna hitta dokumentation på vilka beslut som tagits genom åren och kunna ställa beslutsfattarna inför rätta. Tänker då mest på regelverket som arbetarna på migrationsverket har att arbeta och följa.

Cheferna har såvitt jag förstår försummat att sätta upp regler som missgynnar kriminella och de har gjort det fullt medvetet.
Citera
2022-08-01, 18:23
  #41
Medlem
Folk är upprörda för att han inte blir nekad medborgarskap pga tidigare brottslighet.

Stora frågan är varför han överhuvudtaget befinner sig i Sverige. Arbetskraftsinvandrade föräldrar?
Citera
2022-08-01, 18:26
  #42
Medlem
Jag har alltid undrat hur det går till på Migrationsverket när de godkänner en person. På stan ser man ofta personer som helt enkelt inte borde vara här. Jag ser framför mig en scen ur tjuren Ferdinand; ja, honom ska vi ha!
Underförstått att den person är ett klipp och kommer bidra till Sveriges framtid. Idioter!
Citera
2022-08-01, 18:37
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det är väl så här slapphänt så länge Morgan vägrar lämna. Jag tror fan Socialdemokraterna skulle kunna lyfta mätbart om Maggan lovade att varken Morgan + några till inte representerar partiet längre.

Hur hon nu skulle lösa det. Historiskt så har vissa mutats ut från partiet med miljonbelopp. Kanske något hon bör tänka på för det är ju om något klassisk gammal sosse.



Va? Vilka är det du syftar på?
Nu tycker jag att Morgan är fullständigt inkompetent och en idiot, men det är inte han som delar ut medborgarskap. Det är migrationsverket, det är där stjärnorna sitter. Beslutet torde vara allmän handling så beställ beslutet då får du namn på ansvarig tjänsteman
Citera
2022-08-01, 18:55
  #44
Medlem
Juristen08s avatar
Som utlänning i Sverige kan man bete sig precis hur som helst och belönas för det. Som etnisk svensk behandlas man som skit. Måtte alla ansvariga drabbas av olycka hela livet. Det måste finnas karma för dem.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 2022-08-01 kl. 18:59.
Citera
2022-08-07, 11:52
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ring-misstankt

Vad säger ni på Flashback? En 16-åring är misstänkt för mord (på en etniskt svensk ordningsvakt för övrigt) och flyr till Armenien för att komma undan svensk rättvisa. Medan han är på flykt undan svensk rättvisa, därför att han är misstänkt för mord, så beviljas han svenskt medborgarskap.

Vad säger Flashback om detta?

Jag tycker verkligen inte detta känns bra. Men förklaringarna till "hur detta är möjligt" är tyvärr ganska självklara. För bortsett från misstanken om Mord, så har ju 16-åringen onekligen nått upp till kraven för att kunna bli svensk medborgare....

1. Denna personen är endast misstänkt för brott. I Sverige har vi en oskuldspresumtion, där man anses oskyldig tills motsatsen bevisats och en lagakraftvunnen dom finns. En misstanke om brott skall heller inte påverka ett parallellt migrationsärende om svenskt medborgarskap.

2. Att fly eller hålla sig undan är inte brottsligt. Att göra en sådan sak är snarare en rättighet, och skall inte påverka hans parallella migrationsärende om svenskt medborgarskap.

3. Troligen så har inte ens Migrationsverket vetat om misstanken mot 16-åringen, pga sekretessen som finns mellan myndigheter. Mig veterligen så får Migrationsverket bara använda sig av misstankeregistret när det handlar om brott som kan vara en fara för rikets säkerhet.

4. Nu har jag ingen aning om hur länge 16-åringen varit i Sverige och när han ansökte om svenskt medborgarskap. Men även Migrationsverket har ju lagstadgade tidsfrister när det gäller ansökningar om medborgarskap. Det kan därför vara så att Migrationsverket inte kunnat skjuta upp detta längre, och därför inte kan invänta rättsprocessen om Mord.

5. Vidare kan också vederbörandes unga ålder spela in. Viss restriktivitet finns ju när det gäller utvisning av en enskild person, som är under 18 år. Det är heller inte ens säkert att en åklagare skulle yrka på utvisning i en kommande rättegång. Det är också möjligt att det skulle kunna finnas svårigheter att utvisa en person till Armenien. Vet att det tidigare funnits fall i Sverige där en utvisning till Armenien skulle innebära att den dömde skulle dödas.
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2022-08-07 kl. 12:02.
Citera
2022-08-07, 12:09
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Som utlänning i Sverige kan man bete sig precis hur som helst och belönas för det. Som etnisk svensk behandlas man som skit. Måtte alla ansvariga drabbas av olycka hela livet. Det måste finnas karma för dem.

Du gör verkligen inte skäl för ditt nickname...

Detta handlar ju inte "vad han gjort" och "hur han betett sig" för i Sverige har vi en oskuldspresumtion, där man anses oskyldig tills motsatsen bevisats och en lagakraftvunnen dom finns. En misstanke om brott skall heller inte påverka en persons parallella migrationsärende om svenskt medborgarskap (så till vida det inte handlar om brott mot rikets säkerhet)
Citera
2022-08-08, 00:31
  #47
Medlem
Men han hade en annan dom mot sig tidigare, innan detta, borde inte den spelat in i bedömningen?

Sedan är ju frågan varför man får asyl när man kommer från Armenien? Och, i vanlig ordning, kom personen i fråga direkt hit från Armenien eller han han smugglats genom hela Europa?

Finns det ingen kontroll alls på var asylsökande befinner sig under ansökningsprocessen? Att åka tillbaka till de land man "flytt" från borde automatiskt ge avslag. (Och efter man fått medborgarskap så borde en resa till landet man "flytt" från automatiskt ge indraget medborgarskap).
Citera
2022-08-13, 12:12
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Men han hade en annan dom mot sig tidigare, innan detta, borde inte den spelat in i bedömningen?

Sedan är ju frågan varför man får asyl när man kommer från Armenien? Och, i vanlig ordning, kom personen i fråga direkt hit från Armenien eller han han smugglats genom hela Europa?

Finns det ingen kontroll alls på var asylsökande befinner sig under ansökningsprocessen? Att åka tillbaka till de land man "flytt" från borde automatiskt ge avslag. (Och efter man fått medborgarskap så borde en resa till landet man "flytt" från automatiskt ge indraget medborgarskap).

Om han har en tidigare dom på sig vet jag faktiskt inte. Men enda gången en sådan dom är intressant är ju om den di facto lett till utvisning - Vilket så inte varit fallet.
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2022-08-13 kl. 12:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback