2022-08-07, 19:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu skrev jag förvisso, OM cannabis ansågs hjälpa mot epileptiska tillstånd, dvs att det fanns vedertagen empirisk forskning, så skulle dottern få det utskrivet. Att det är "notoriskt svårt" har inget med det att göra.
Men det stämmer inte. Även OM det skulle hjälpa mot epilepsin så kommer hon antagligen INTE få det utskrivet.
Citera
2022-08-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men det stämmer inte. Även OM det skulle hjälpa mot epilepsin så kommer hon antagligen INTE få det utskrivet.

Nej, då det inte finns någon forskning... Nyckeln är FORSKNING och godkända läkemedel.
Citera
2022-08-07, 20:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej, då det inte finns någon forskning... Nyckeln är FORSKNING och godkända läkemedel.
Fel igen. Det finns forskning som visar på att cannabisläkemedel hjälper mot epilepsi samt att de är godkända.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2018/01/mer-stod-for-cannabislakemedel-vid-svar-epilepsi/
https://www.lakemedelsvarlden.se/medicinsk-cannabis-hjalpte-mot-barnepilepsi/
https://sverigesradio.se/artikel/7277866

Hur många fel ska du ha idag, lilla vännen?
Citera
2022-08-07, 20:09
Medlem
Citat:
Fel igen. Det finns forskning som visar på att cannabisläkemedel hjälper mot epilepsi samt att de är godkända.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2018/01/mer-stod-for-cannabislakemedel-vid-svar-epilepsi/
https://www.lakemedelsvarlden.se/medicinsk-cannabis-hjalpte-mot-barnepilepsi/
https://sverigesradio.se/artikel/7277866

Hur många fel ska du ha idag, lilla vännen?

Var har jag fel? Jag skrev OM det finns, jag skrev inte ATT det finns.

Men man undrar ju hur din egen förmåga är när man läser dina källor...

213 barn från spädbarnsåldern upp till 11 års ålder ingick där alla fick läkemedlet helt öppet och en jämförande placebogrupp saknades.

Forskarna tittade i första hand på förändringen av antalet så kallade »drop seizures« *– det vill säga anfall som gör att patienten faller, på grund av förlust av muskeltonus – per månad.

Ja, och så undrar man varför inte läkare skriver ut cannabis till barn...
Patienterna kan ha 5000 absenser och fokala anfall, men så fort de har ett enda toniskt-kloniskt anfal mindre än de 3 de har varje dag så är det hela lyckat med medicinering...
Senast redigerad av Methos 2022-08-07 kl. 20:15.
Citera
2022-08-07, 20:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Var har jag fel? Jag skrev OM det finns, jag skrev inte ATT det finns.

Men man undrar ju hur din egen förmåga är när man läser dina källor...
Du skrev: "det finns ingen forskning", vilket är felaktigt.
Citat:
213 barn från spädbarnsåldern upp till 11 års ålder ingick där alla fick läkemedlet helt öppet och en jämförande placebogrupp saknades.

Ja, och så undrar man varför inte läkare skriver ut cannabis till barn...
Placebogrupper är inte ett krav om läkemedlets effektivitet är hög, vilket den var i studien. Men ja, placebogrupper är antagligen att föredra i alla studier. Sedan ska varken du eller jag som lekmän dra slutsatser av en studie, utan det är forskarnas uppgift, och deras slutsats är att det FUNGERAR.
Citera
2022-08-07, 20:17
Medlem
Du får ha 0 st plantor hemma.
Citera
2022-08-07, 20:18
Medlem
Citat:
Du skrev: "det finns ingen forskning", vilket är felaktigt.

Placebogrupper är inte ett krav om läkemedlets effektivitet är hög, vilket den var i studien. Men ja, placebogrupper är antagligen att föredra i alla studier. Sedan ska varken du eller jag som lekmän dra slutsatser av en studie, utan det är forskarnas uppgift, och deras slutsats är att det FUNGERAR.

PÅ TONISKT-KLONISKA ANFALL!
Sedan är inte 213 barn en säker population, herre jävlar vad svårt det ska vara med vetenskaplig metodik.

Det rimmar illa när det är ett lyckat test när ungen har 100 fokala anfall per dag, men inga toniskt-kloniska...
Citera
2022-08-07, 20:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
PÅ TONISKT-KLONISKA ANFALL!
Sedan är inte 213 barn en säker population, herre jävlar vad svårt det ska vara med vetenskaplig metodik.

Det rimmar illa när det är ett lyckat test när ungen har 100 fokala anfall per dag, men inga toniskt-kloniska...
Haha, herregud. En lekman som aldrig studerat på universitet ska på Flashback dra slutsatser om en studies urvalsgrupp. Jag skiter i dina slutsatser, jag lyssnar på forskarnas slutsatser. Förstått?
Citera
2022-08-07, 20:35
Medlem
Citat:
Haha, herregud. En lekman som aldrig studerat på universitet ska på Flashback dra slutsatser om en studies urvalsgrupp. Jag skiter i dina slutsatser, jag lyssnar på forskarnas slutsatser. Förstått?

Gör så du, så lyssnar jag på lite bättre forskning.

Tycker detta expertråd är alldeles utmärkt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9311726/

Tänk nu på att det enbart är några diagnoser inom EP-spektrat som är lämpliga för behandling med CDB. Dvs, man kan inte göra som du och tro att alla med EP kan få hasch och Cannabis till frukost.
Citera
2022-08-07, 20:41
Medlem
Medicate mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Tror inte epilepsi är med som godkänd diagnos för utskrivning av sativex (munhålesprej med cannabisextrakt). Läkare är extremt bakbundna när det kommer till sånt här. Tragiskt att man måste bryta lagen för att kunna ge sin dotter en fungerande vård.

Det är inget nytt att cannabis hjälper mot epilepsi, om det är forskat på vet jag dock inte. Men många som har epilepsi röker också cannabis.

Man lär komma ihåg att epilepsi inte är någon snäll sjukdom, under kramperna kan det uppstå hjärnskador, har man då upprepade kramper så blir det såklart värre och värre.

Så jag förstår TS fullt ut, och då är jag inte ens brukare själv..
Numera kan man även få växtdelar eller cannabisolja utskrivet, alla läkare kan söka licens men det är definitivt inte många som är villiga till det tyvärr. Man kan dra till Danmark också för att få det på recept.
Jag hoppas personligen på en förändring men det lär dröja så jag förstår också att han gör detta, för jävla synd dock att det ska behövas.
Citera
2022-08-07, 21:27
Medlem
Citat:
Så du ger då Cannabis till ett barn? Om nu Cannabis skulle hjälpa mot epileptiska tillstånd skulle ni ganska omgående få det utskrivet av läkaren (ja, det kan man).

Svar på tråden: Den enda gången du kan odla Cannabis på laglig väg är om du har en åker, en traktor och sedan ansöker om tillstånd till Jordbruksverket. Men då måste din dotter äta plantorna hela, råa och med jord på.

Tyvärr inte så lätt att få det utskrivet.

Sativex är processat läkemedekscannabis, det är det du får utskrivet i Sverige och det är väldigt få som får godkänt att använda och köpa detta.

Det är även svårt att få tillstånd för industriell odling av hampa och väl vid tillstånd kan du vakna upp av att polisen hugger ner din odling av misstanke att det kan finnas THC-plantor - typ.

Jag är relativt skeptisk till generellt användande av gräs. För TS situation är jag förstås positiv.

Men det är fortfarande väldigt, väldigt svårt att gå den lagliga vägen. Sverige har en väldigt stor "underground" community med folk som självmedicinerar för att den lagliga vägen sällan ger framgång.

Lag och stigma väger ofta över lösning på problem. Läkare vill hålla sig till det som är "standard". Det väcks misstankar om en läkare börjar skriva ut braja till många patienter och jag tror många av den anledningen inte orkar skriva e.x. Sativex som alternativ.

Det är konplext, förstås. Allas situation är olika och lagar är knepiga att skriva om och se effekt av.
Citera
2022-08-07, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Tyvärr inte så lätt att få det utskrivet.

Sativex är processat läkemedekscannabis, det är det du får utskrivet i Sverige och det är väldigt få som får godkänt att använda och köpa detta.

Det är även svårt att få tillstånd för industriell odling av hampa och väl vid tillstånd kan du vakna upp av att polisen hugger ner din odling av misstanke att det kan finnas THC-plantor - typ.

Jag är relativt skeptisk till generellt användande av gräs. För TS situation är jag förstås positiv.

Men det är fortfarande väldigt, väldigt svårt att gå den lagliga vägen. Sverige har en väldigt stor "underground" community med folk som självmedicinerar för att den lagliga vägen sällan ger framgång.

Lag och stigma väger ofta över lösning på problem. Läkare vill hålla sig till det som är "standard". Det väcks misstankar om en läkare börjar skriva ut braja till många patienter och jag tror många av den anledningen inte orkar skriva e.x. Sativex som alternativ.

Det är konplext, förstås. Allas situation är olika och lagar är knepiga att skriva om och se effekt av.
Här är en som fått det utskrivet, feta buds.
https://youtu.be/U-Uyy208Bw0

Hitta denna med nu, intressant.
https://youtu.be/EriFD1CFn9Y
Senast redigerad av Jeff567 2022-08-07 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in