Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Så du ger då Cannabis till ett barn? Om nu Cannabis skulle hjälpa mot epileptiska tillstånd skulle ni ganska omgående få det utskrivet av läkaren (ja, det kan man).
Svar på tråden: Den enda gången du kan odla Cannabis på laglig väg är om du har en åker, en traktor och sedan ansöker om tillstånd till Jordbruksverket. Men då måste din dotter äta plantorna hela, råa och med jord på.
Tyvärr inte så lätt att få det utskrivet.
Sativex är processat läkemedekscannabis, det är det du får utskrivet i Sverige och det är väldigt få som får godkänt att använda och köpa detta.
Det är även svårt att få tillstånd för industriell odling av hampa och väl vid tillstånd kan du vakna upp av att polisen hugger ner din odling av misstanke att det kan finnas THC-plantor - typ.
Jag är relativt skeptisk till generellt användande av gräs. För TS situation är jag förstås positiv.
Men det är fortfarande väldigt, väldigt svårt att gå den lagliga vägen. Sverige har en väldigt stor "underground" community med folk som självmedicinerar för att den lagliga vägen sällan ger framgång.
Lag och stigma väger ofta över lösning på problem. Läkare vill hålla sig till det som är "standard". Det väcks misstankar om en läkare börjar skriva ut braja till många patienter och jag tror många av den anledningen inte orkar skriva e.x. Sativex som alternativ.
Det är konplext, förstås. Allas situation är olika och lagar är knepiga att skriva om och se effekt av.