Citat:
Instämmer i princip helt. Turkiet väger mycket tyngre än Sverige/Finland, både för Ryssland och för NATO - och det ger Erdogan ett ovanligt mått av leverage inom NATO, som han förstår att utnyttja.
Jag är f ö mer upprörd över det schaffsiga och antidemokratiska sätt våra politiker och media har hanterat NATO-frågan, strax före ett riksdagsval som ingen låtsas om, än på själva förslaget att få med oss i NATO. Förslaget skulle kunna diskuteras - men regeringens hantering av det innebär en serie förolämpningar mot svenska folket, och mot både demokrati och sunt förnuft.
Jag är f ö mer upprörd över det schaffsiga och antidemokratiska sätt våra politiker och media har hanterat NATO-frågan, strax före ett riksdagsval som ingen låtsas om, än på själva förslaget att få med oss i NATO. Förslaget skulle kunna diskuteras - men regeringens hantering av det innebär en serie förolämpningar mot svenska folket, och mot både demokrati och sunt förnuft.
Ja fast det var lika hafsigt hanterat även i Finland..
Tyvärr verkar det vara en bristande demokratisk anda sedan decennier. Formellt sett uppfyller man ändock den parlamentariska ordningen. EU medlemsskapet och EMU föregicks ändå av en förankringssprocess hos medborgarna men för övrigt har det varit tunt.
Ett förödande exempel på bristande förankring hos folkviljan var när man ändrade grundlagen 1975 och beslutade att Sverige skulle vara ett multikulturellt land (etniska svenskar äger därmed inget företräde i sitt eget land).
Folk i allmänhet tänker inte efter så mycket, följer strömmen, har bristande kunskaper och litar på staten. Ungefär som när man tar en extra reseförsäkring på utlandssemestern utan att läsa det finstilta. Och USAs styrka och goda vilja litar de flesta på, vem har inte sett på "Top Gun" osv ?
Utan USA som garant tror jag inte Sverige hade gått med i NATO.
De enda som är förödmjukade är väl folk som hade en bestämd åsikt innan eller som är intellektuellt lagda.