Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-06, 17:25
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Du har aldrig upplevt krig, enbart en mentalt efterbliven person resonerar som du. Krig är ett helvete för alla inblandade och det är främst du och jag som offras, inte oligarkerna så tänk lite innan du yttra dig.

Det är inget jävla tv-spel!

Men stackarn då......

Nej jag föredrar krig och världskrig än att vika mig mot t ex Putin.

Sen att det finns sådana som du som viker ned sig direkt är lite trist.

Men, men bra att sådana som du finns och är någons bitch på kåken.
Citera
2022-08-06, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej det är bara politisk teater. Turkarna kommer ge med sig precis som inför Madridmötet. Välkommen till NATO kamrat🙂
Vi får väl se hur det blir till slut kamrat 4%? 🤣
Citera
2022-08-06, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Givetvis, de flesta Natoländerna har betydligt större intresse av att ha med norden hellre än Turkiet med i Nato. Erdogan lär inte hjälpa baltstaterna särskilt mycket vid ett eventuellt krig.
Nog är Norden viktig för NATO men vi har ju redan halva inne sas sedan länge.
Det är väl känt att Erlander på 1960 talet ville ha kärnvapenprogram men fick säkerhetsgarantier av USA mot att slopa kärnvapenprogrammet.
Vi har värdlandsavtal och samövar med NATO och USA på alla sätt och vis.
Av detta skäl tycker jag vi lika gärna har kunnat gå.med för länge sedan. Vi står i alla politiska frågor på USAs sida. Jag är inte emot NATO för Sveriges del, eftersom vi är i praktiken redan med. Det vet Putin men han spelar teater.
Därför förändrar egentligen inte medlemskapet det säkerhetspolitiska läget i norr.
Turkiet däremot är osäkert kort trots medlemsskap så jag tror att USA inte har råd att förlora Erdogans stöd. USA konspirerade mot Erdogan 2016 genom Gulen som nu har asyl i US.
Oss andra har USA säkert i sin hand.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-06 kl. 18:44.
Citera
2022-08-06, 18:56
Medlem
Erdogan och Putin möttes igår i Sotji, och vi vet att de diskuterade "kurdfrågan", Turkiets snart kommande offensiv in i norra Syrien och utökat ekonomiskt och politiskt samarbete. Det är fullt tänkbart att Putin gav Erdogan klartecken för sin offensiv mot kurderna i Syrien (det behöver han pga ryssarnas närvaro i landet) mot att Erdogan gick med på att fortsätta blockera Sverige/Finland från Nato.
Citera
2022-08-06, 19:11
Medlem
Jag tror att om Turkiet vore det enda landet att blockera Sveriges och Finlands Natoansökningar, så skulle Turkiet efter en viss tid bli utslängt ur Nato.

Och ja jag vet att det inte finns någon plan för hur man ska slänga ut ett medlemsland. Men allt går att fixa om viljan finns. Man kan ändra i Natos regelverk o.s.v.

Det är riktigt dumt att tro att Turkiet skulle för evigt kunna blockera våra ansökningar.
Det roliga är att Turkiet själva sa att de kan blockera ansökningarna i upp till ett år.
Citera
2022-08-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Erdogan och Putin möttes igår i Sotji, och vi vet att de diskuterade "kurdfrågan", Turkiets snart kommande offensiv in i norra Syrien och utökat ekonomiskt och politiskt samarbete. Det är fullt tänkbart att Putin gav Erdogan klartecken för sin offensiv mot kurderna i Syrien (det behöver han pga ryssarnas närvaro i landet) mot att Erdogan gick med på att fortsätta blockera Sverige/Finland från Nato.

Det är nog snarare önsketänkande från er ryssar och serber. Möjligen kommer Erdogan förhala det hela men Turkiet kommer att skriva på till slut. Det är lika bra du tuggar i dig detta redan nu, ditt USA-hat till trots.
Citera
2022-08-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Jag tror att om Turkiet vore det enda landet att blockera Sveriges och Finlands Natoansökningar, så skulle Turkiet efter en viss tid bli utslängt ur Nato.

Och ja jag vet att det inte finns någon plan för hur man ska slänga ut ett medlemsland. Men allt går att fixa om viljan finns. Man kan ändra i Natos regelverk o.s.v.

Det är riktigt dumt att tro att Turkiet skulle för evigt kunna blockera våra ansökningar.
Det roliga är att Turkiet själva sa att de kan blockera ansökningarna i upp till ett år.
De kan bara ändra i själva regelverket med total enhällighet, det är precis som med EU-fördrag. Orsaken till det är förstås att ingen ska riskera att bli utslängd när de har blivit inblandade i en egen konflikt med något icke-NATO-land.

"Upp till ett år" är för att det är val i Turkiet nästa år. De som kommer att utmana Erdogan om makten är ännu mer hårdföra än han själv, de är öppna islamister. Blir Erdogan besegrad av dem så är det definitivt goodbye NATO för Sveriges del.
Citera
2022-08-06, 19:39
Avstängd
Citat:

Något slags utbyte lär det bli - men vad?
Jag är inte säker på att Natoutvidgningen Sverige/Finland har avgörande betydelse för Putin, vi är ju redan i högsta grad allierade med USA och EU. Han har tom tagit upp det i något tal .. minns ej när.
Det är mer en prestigefråga och irritationsmoment givetvis - knappast mer. Han kommer definitivt inte att invadera varken Sverige eller Finland pga något formellt medlemsskap.
Varför går då Putin all-in i Ukraina när det var på tal med NATO osv?
Skillnaden är enorm jämfört med Norden. Svarta Havet är för det första det enda varma hav, strategiskt placerad, där Ryssland kan ha hamnar för export och militärbaser. Odessa och Krim var strategiska redan på Tsarrysslands tid och självklart under bolsjevikerna. Därför är också Turkiet med kontrollen över Bosporen en viktig spelare för Putin.
Han skulle nog lätt kunna byta bort hela Norden mot att istället få Turkiet som allierad.
Samma gäller säkert även USAs relation till Turkiet, faller Odessa till Putin så kommer Biden att fjäska extra för Erdogan.
Citera
2022-08-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Något slags utbyte lär det bli - men vad?
Jag är inte säker på att Natoutvidgningen Sverige/Finland har avgörande betydelse för Putin, vi är ju redan i högsta grad allierade med USA och EU. Han har tom tagit upp det i något tal .. minns ej när.
Det är mer en prestigefråga och irritationsmoment givetvis - knappast mer. Han kommer definitivt inte att invadera varken Sverige eller Finland pga något formellt medlemsskap.
Varför går då Putin all-in i Ukraina när det var på tal med NATO osv?
Skillnaden är enorm jämfört med Norden. Svarta Havet är för det första det enda varma hav, strategiskt placerad, där Ryssland kan ha hamnar för export och militärbaser. Odessa och Krim var strategiska redan på Tsarrysslands tid och självklart under bolsjevikerna. Därför är också Turkiet med kontrollen över Bosporen en viktig spelare för Putin.
Han skulle nog lätt kunna byta bort hela Norden mot att istället få Turkiet som allierad.
Samma gäller säkert även USAs relation till Turkiet, faller Odessa till Putin så kommer Biden att fjäska extra för Erdogan.
Instämmer i princip helt. Turkiet väger mycket tyngre än Sverige/Finland, både för Ryssland och för NATO - och det ger Erdogan ett ovanligt mått av leverage inom NATO, som han förstår att utnyttja.

Jag är f ö mer upprörd över det schaffsiga och antidemokratiska sätt våra politiker och media har hanterat NATO-frågan, strax före ett riksdagsval som ingen låtsas om, än på själva förslaget att få med oss i NATO. Förslaget skulle kunna diskuteras - men regeringens hantering av det innebär en serie förolämpningar mot svenska folket, och mot både demokrati och sunt förnuft.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-08-06 kl. 19:53.
Citera
2022-08-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej det är bara politisk teater. Turkarna kommer ge med sig precis som inför Madridmötet. Välkommen till NATO kamrat🙂
Ja det är ju inte om utan när vi blir fullvärdiga medlemmar i Nato. Erdogan kan och vill bara förhala det hela. Turkiet är trots all ett Natoland och Sverige liksom Finland kommer tillföra försvarsalliansen oerhört mycket kompetens som ju även gynnar Turkiet.
Citera
2022-08-06, 20:12
Medlem
Citat:
Instämmer i princip helt. Turkiet väger mycket tyngre än Sverige/Finland, både för Ryssland och för NATO - och det ger Erdogan ett ovanligt mått av leverage inom NATO, som han förstår att utnyttja.

Jag är f ö mer upprörd över det schaffsiga och antidemokratiska sätt våra politiker och media har hanterat NATO-frågan, strax före ett riksdagsval som ingen låtsas om, än på själva förslaget att få med oss i NATO. Förslaget skulle kunna diskuteras - men regeringens hantering av det innebär en serie förolämpningar mot svenska folket, och mot både demokrati och sunt förnuft.

Hur vet du att Turkiet väger tyngre? Du verkar spekulera friskt som vanligt Med Sverige och Finland som medlemmar är det mycket svårt att attackera Europa via Östersjön t.ex.

Och antidemokratiskt har det inte varit. En tydlig majoritet av våra folkvalda politiker är för NATO. Även opinionsundersökningar pekar i den riktningen. Vi har diskuterat frågan sedan 1949 så ytterligare diskussion är det bara ryssar, serber och vänsterfolk som vill ha.
Citera
2022-08-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja det är ju inte om utan när vi blir fullvärdiga medlemmar i Nato. Erdogan kan och vill bara förhala det hela. Turkiet är trots all ett Natoland och Sverige liksom Finland kommer tillföra försvarsalliansen oerhört mycket kompetens som ju även gynnar Turkiet.

Ja precis! Det kommer ta lite tid men Turkiet säger ja till slut. Det är redan nu 23 länder som ratificerat så trycket växer dagligen på Turkiet att göra detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in