2022-08-06, 20:40
Medlem
raskenss avatar
Nu är det bekräftat att tyskarnas smart finns på slagfältet och levererar utslagna ryska staber, ammoförråd och pansar:

https://twitter.com/TheBaseLeg/status/1555893479427182593?t=pN9S8zkdwS2_lrEONGKfDw&s=19

Den svenska Bonus kanske är svårare att hitta rester av.
Citera
2022-08-06, 20:40
Bannlyst
En rysk soldat är så glad över att han fått en medalj. Äntligen.

Att han offrat halva sitt ansikte?

Det gör honom bara lite "manligare" och mer eftertraktad på den ryska dejtingmarknaden...

https://twitter.com/antiputler_news/status/1555971463454367744
Citera
2022-08-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, vapenindustrin, inte minst den svenska kommer att få en rejäl skjuts. Men ekonomin som helhet kommer att bromsa in pga hög inflation, stigande räntor och minskad köpkraft hos hushållen. Dessutom tillkommer ev. nya covid-19 effekter och störningar i den internationella logistikkjedjan, samt chip-brist. Men ha hopp: Om några år så har allt fixat till sig och den ryska cancersvulsten är begravd på "historiens kyrkogår" för att parafrasa Lenin.🙂
Kanske lite utanför ämnet men jag lyssnda fr en stund sedan på ABBA-låten The visitor och genast kom bilden av lille Putin och dagens Ryssland på min näthinna. Visk visk. KGB knack knack.
Citera
2022-08-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Slulle vi ha minst 8 procent högre ränta än omvärlden, vilket RySSland alltså har, så skulle även den svenska kronan stiga i värde. Men det är ingenting vi önskar, då det skulle döda ekonomin. Och trots en mycket hög ränta så har den ryska cancersvulsten ändå hög inflation.
Det är så det blir när man hittar på ett värde på en valuta.
Rubeln är ingenting annat än Monopolpengar, så som den tyska riksmarken blev 1945.
Citera
2022-08-06, 20:44
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu är det bekräftat att tyskarnas smart finns på slagfältet och levererar utslagna ryska staber, ammoförråd och pansar:

https://twitter.com/TheBaseLeg/status/1555893479427182593?t=pN9S8zkdwS2_lrEONGKfDw&s=19

Den svenska Bonus kanske är svårare att hitta rester av.

Härligt!
Bra med smarta vapen som begränsar civila förluster.
Citera
2022-08-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Herregud vad du yrar. Moderna ryska stridsvagnar existerar knappt öht.

Sverige har valt att inte berätta vad den senaste transporten av materiel bestod av.
När var den senaste transporten då? För jag har läst rapporter från förra månadsskiftet, mer än en månad gamla. Och den var hyfsat detaljerad.
Citera
2022-08-06, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vilka länders olja ska ersätta rysk olja till EU? Förstår du inte läget i världen. Om Europa köper olja någon annanstans så måste den oljan ersättas med annan.

Så länge det inte sker en överproduktion i världen kommer det alltid att finnas marknad för rysk olja. Och det kommer OPEC+ länderna se till ska du se.

Är du så dum att du tror att efterfrågan är konstant? Att det handlar om ett nollsummespel? Men kan du ingenting alls om grundläggande ekonomi? Varför tror du att priset på olja har rasat 30-40 procent på ett par månader? För att det är samma efterfrågan nu som i maj? Varför tror du att all nuvarande gas- och oljekonsumtion inom EU måste ersättas med just - olja?

Fan, ni ryzz-bögar tar fan i mig priset. Ni är verkligen helt efterblivna.

Det är ryzzarna som har problem. De måste få avsättning för sin olja. Just nu så har de kickat igång en massiv kampanj och massiva aktiviteter för att få EU:s medlemsländer att bygga mer kärnkraft, att byta ut sina gas- och oljeberoende energisystem mot mer hållbara (läs: mindre ryzz-beroende) och det kommer vi att lyckas med. Inget snack om det.

Och när vi inte längre köper Rysk piss-gas eller Rysk piss-olja - lycka till med att kränga den hos resten av den underutvecklade världen.
Citera
2022-08-06, 20:49
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
En rysk soldat är så glad över att han fått en medalj. Äntligen.

Att han offrat halva sitt ansikte?

Det gör honom bara lite "manligare" och mer eftertraktad på den ryska dejtingmarknaden...

https://twitter.com/antiputler_news/status/1555971463454367744

Rekryt från "Dagestan".. Islamsk republik så varför offra sig för Putler?
Citera
2022-08-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jag kan inte rå för att dina enda källor är rysk statstv.

I den fria världen får vi hela tiden uppdateringar av hur beroende vi är av import av ex. olja och gas från piss-ryzzland.

50% ner på 4-5 månader Tyskland. Redan. Utan några begränsningar i konsumtionsledet.

USA och Norge tjänar naturligtvis på det. Men det är väl ok, så länge vi slipper piss-ryzzarna.

Kommer att krävas att vi får igång mer kärnkraft än det finnarna drog i gång i somras, och det får man väl ge Putin. Att kärnkraftsdebatten i Sverige är totalt stendöd. Begravd.

Att du och de andra ryss-runkarna i tråden har svårt att ta in det här, det köper jag. Men att ni inte sätter er ner och räknar på det, det fattar jag inte. Det måste vara skitenkelt.

Forecasta lite.

Hur mycket olja och gas kommer EU att vara tvungen att köpa av Piss-Putin i januari eller första kvartalet 2023?

Enligt dig. Eller er. Bästa eller sämsta utfall. "Om det nu går så jääääävla dåååååligt!"

Det kan väl inte vara svårt att svara på? All fakta finns ju där.

Det minskade behovet av rysk gas handlar inte bara om att man kommer importera annan gas utan mycket med effektiviserat och smart användande att göra.

Mercedes (hela bolaget)tex har sagt att man kommer kunna halvera användning av gas enbart genom smart användning ==mindre slösaktigt användande.

Tydligen gör stora tyska bostadsbolag detsamma. Minns inte siffrorna men det var en väldigt stor besparing att sänka inomhustemperaturen från 20 till 17 grader.. Nattetid!!

Putler driver på mängder av stora energieffektiviseringar! Inom ett par år så kommer Europa inte behöva ett uns av ryska fossila bränslen.

Gasen får brinna i facklan precis som utanför Finland efter att Ryssland slutade leverera ditt. Dom kan inte sälja gasen till någon annan.
Citera
2022-08-06, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Haha du är ju bara för korkad. 😂

Du som tar allt aftonbladet skriver som en absolut sanning valde alltså att ignorera denna artikel? 😉

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k625Pa/energipanik-i-europa-efter-putins-gasstopp

Som jag skrev förut, stick nu..

Vem är det som länkar till Aftonbladet, sa du?

Läs artikeln en gång till:

Citat:
Samtidigt funderar Macrons regering i Frankrike på att förstatliga energiföretaget EDF. Detta för att kunna ta flera nedlagda kärnkraftverk i drift igen.

Precis så.

Så kan vi ersätta dyr, miljöfarlig blodsgas och blodsolja med ren kärnkraftsel istället.

Menar du att det skulle vara nåt "fel" med det? Eftersom du länkar till aftonbladet?

Själv tycker jag att det skulle vara skitbra.
Citera
2022-08-06, 20:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Förr drev krig onekligen fram uppfinningar som sedan förändrade även vardagen, t ex penicillin, jetflygplan, bättre radioteknik, bättre kirurgi osv. Förändringstrycket drev på. Numera är jag inte säker på att det fungerar längre, utöver ren vapenteknik.

Det beror väl på att den civila industrin blivit så avancerad.

Och vad gäller RySSland så spelar det ingen roll hur mycket vapenteknik som forskas fram, eller stjäls ifrån väst. För det krävs västerlänsk teknik för att bygga avancerade vapen. Så hur många "Satan 2" missiler, hypersonic missiles, och "flygande Tjernobyl" tror du den ryska cancersvulsten kommer att kunna producera?

Vad gäller lastbilsindustrin så kan man, nu, bara producera 60-tals modeller. Och vänta ingen hjälp ifrån Kina. De må vara sura på USA nu, men kommer inte att riskera allt pga de sanktioner väst kan rikta emot dem. Och kom ihåg: 2/3 av de mest avancerade chipen produceras i Taiwan. Ett gott skäl för Kina att inte invadera ön eller att bråka med väst.

Och RySSland och chip? Tja den enda chip-fabriken producerar underlägsna chip. Vad som sedan händer med deras produktionsmaskiner när det behövs reservdelar ifrån väst, kan du själv räkna ut!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-08-06 kl. 20:58.
Citera
2022-08-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
När var den senaste transporten då? För jag har läst rapporter från förra månadsskiftet, mer än en månad gamla. Och den var hyfsat detaljerad.

Ingen aning? Det är väl det som är grejen gissar jag..

Visa gärna dom rapporterna tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in