2022-08-06, 18:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är dessutom olagligt för privata intressen att sponsra NASA. Ted Turner ville skänka några miljarder. Det fick han inte. Vote det ok att sponsra NASA så vore det ok att sponsra CIA eller FBI så att de gjorde det man ville.

Nej precis. Privat finansiering av offentlig verksamhet är ju lite udda.

Men hackney påstår ju det finns ’ruskigt många privata finansiärer’ så han borde kunna nämna några få av de största. Eller så var det bara hittepå.
Citera
2022-08-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej jag syftar på att vatten inte har någon slags inneboende känsla för vad som är platt utan det kommer att sträva att ha så låg rörelseenergi som möjligt. Vilket är att följa jordens yta oavsett dess form.

Plattisar för ofta fram det felaktiga påståendet att vatten på något magiskt vis hittar sin egen platthet och att det är nästan alltid är platt. Det är ett direkt felaktigt påstående.

Nej! Det som plattisarna hävdar är att vatten alltid söker sig till den lägsta punkten och vatten som samlar sig måste ha en omslutande container.

Det är därför de säger att vatten aldrig kan kröka sig runt en boll som på en jordglob.
Citera
2022-08-06, 18:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Nej! Det som plattisarna hävdar är att vatten alltid söker sig till den lägsta punkten och vatten som samlar sig måste ha en omslutande container.

Det är därför de säger att vatten aldrig kan kröka sig runt en boll som på en jordglob.

Va? Ett av plattisarnas vanligaste argument är ju att ’water finds it’s level’.
Citera
2022-08-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Du kan kolla själv här är en video han har som bevisar detta. Och kolla på allt annat också kan jag rekommendera så kanske du förstår att vi lever på en LEVEL EARTH.

https://youtu.be/SoBtC9Sumgs

Varsågod
Haha. Jag såg den videon långt innan du tappade förståndet. Men jag förstod att det här bara var skitsnack, det gjorde du inte. I Ushuaia längst söder om Argentina den 23 december går solen upp kl 04:52, 135 grader sydost. Det stämmer inte med vad du påstår. Sedan drar den norrut, och kl 13.32 är den rakt norrut och är på högsta punkten. Det stämmer inte med din teori heller. Den rör sig sedan VÄST. Enligt din teori ska den då försvinna på motsatt sida av den platta jorden, men den gör den inte. Den går sakta men säkert ner, och kl 22.12 försvinner den under horisonten. 225 grader sydväst. Tycker du att det passar din teori?

Glöm inte att jag har följt plattjords-idiotin i flera år. Ursäkta mig, jag menar LEVEL EARTH. Hur kunde jag glömma det. Det er ju något helt annat.
Citera
2022-08-06, 18:45
Medlem
Citat:

Det du säger är inte begripligt.

Om jorden är en sfär så är vattnets lägsta punkt så nära sfärens centrum som möjligt. Följdaktligen krökt vatten

Citat:

Varför inte? Det saknas några steg i resonemanget. Om vattnet dras ned till sin lägsta punkt av "nedkraften" kommer det på en glob att krökas. Om det på en sfär inte är krökt kommer det inte ha sökt sig till dess lägsta nivå.
Citera
2022-08-06, 19:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
det var jag som stressa har typ 20 inlägg att svara på tänkte inte till.

Att du får en massa inlägg att svara på beror på att du försöker dribbla bort oss andra genom att hoppa kors och tvärs mellan densitet, lufttryck, solens skenbara rörelse osv. Ingen glömmer bort de galenskaper du påstår. Allt står på pränt, det är bara att gå tillbaka och läsa.
Att du inte tänker till har vi fått åtskilliga exempel på.

Har du kommit fram till hur man kan väga saker utan gravitation, för att få fram ett ämnes densitet. Jag är nyfiken på hur du förklarar detta. Bry dig inte om att försöka hitta något svar på youtube eller någon hemsida. Nog ska du väl kunna komma på någon fantastisk förklaring själv.
Citera
2022-08-06, 19:17
Medlem
Citat:
Det du säger är inte begripligt.

Om jorden är en sfär så är vattnets lägsta punkt så nära sfärens centrum som möjligt. Följdaktligen krökt vatten

Varför inte? Det saknas några steg i resonemanget. Om vattnet dras ned till sin lägsta punkt av "nedkraften" kommer det på en glob att krökas. Om det på en sfär inte är krökt kommer det inte ha sökt sig till dess lägsta nivå.

Plattisarna använder begreppet "level" lite annorlunda. Dels tror de ju inte gravitation, utan vattnet ligger på marken pga att det har högre densitet än luft (vilket det iof har, men det är inte därför det hamnar underst), men de menar ju att vattnet lägger sig platt, som det gör i ett dricksglas (för ögat åtminstone) även när det är ett helt hav, för om ytan var krökt skulle den sjunka ner tills det blev platt, dvs om man la en "boll" av vatten på platt yta så skulle den omedbart rinna ut och hitta sin "level"

Och det gör ju vatten, fast på en glob. Vattnet jämnar ut sig utefter hur tyngdkraften påverkar den, dvs den hittar sin "level".

Så se har rätt på ett sätt, men förstår inte hur tyngdkraften påverkar ytan.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-06 kl. 19:42.
Citera
2022-08-06, 20:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej det har jag inte och jag tror inte att det är möjligt heller då jag har vakumförpackat diverse saker under flera år. Inte en chans i h-vetet att man kan göra saker med raketer i en sådan miljö.

Jag tror på saker jag ser med egna ögon och utgår från saker jag provat själv här nere i verkligheten, inte på cartoon filmer från nasa eller TEORIER om diverse krafter som inte är bevisat nångång. Jag ser att vi lever på en LEVEL EARTH med EJ böjt vatten för det är omöjligt och jag VET att Elon Musks lilla bil som svävar runt i rymden är FAKE och det syns tydligt på nasa's värdelösa CGI bilder.

Men ni kanske tror på det också?

Du har vakuumförpackat ’diverse saker’? Och därigenom dragit slutsatser hur raketer fungerar? Vad har ens det ena med det andra att göra?

Om jag säger Newtons rörelselagar, i synnerhet den tredje - säger det dig något alls?
Citera
2022-08-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
.... men de menar ju att vattnet lägger sig platt, som det gör i ett dricksglas (för ögat åtminstone) även när det är ett helt hav, för om ytan var krökt skulle den sjunka ner tills det blev platt, .....

Det resonemanget bygger på att det finns en yttre kraft som drar av vattnet från jorden. Som att jorden befann sig i ett gravitationsfält med masscentrum typ under Antarktis?

Och det är ju inte riktigt så modellen som de försöker kritisera ser ut.
Citera
2022-08-06, 21:22
Medlem
Citat:
Vilken jävla tomte du är du vet ingenting jävla idiot. Nasa's budget per år är runt 20 BILJONER DOLLAR.... Fattar du? 2 0 B I L J O N E R /// DDDOOOLLLAAARRR

200 biljoner kr per år cirka

Sluta ljug jävla snorunge

Varför är Nasa centrum av denna konspiration???Obegripligt för tänkande individer

Om vi bortser från grekerna och en rad andra smarta gubbar, Tycho Brahes observationer och Keplers lagar satt ju spiken i kistan för den platta jorden för 500 år sedan. Vi har alltså en gubbe som spenderar en livstid att observera och skriva ned hur himlavalvet rör sig och en annan gubbe som skapar matematiska formler utifrån Brahes empiriskt rådata.

Det faller klockrent i flerfers mantra "observable, testable, repeatable" .

Det är ju rätt korkat att skylla på Nasa. Illuminati eller någon 10000-årig satanssekt känns rimligare.
Citera
2022-08-06, 21:32
Medlem
Citat:
Det resonemanget bygger på att det finns en yttre kraft som drar av vattnet från jorden. Som att jorden befann sig i ett gravitationsfält med masscentrum typ under Antarktis?

Och det är ju inte riktigt så modellen som de försöker kritisera ser ut.

Svårt att veta riktigt vad de tror, men jag tolkar det som att vatten ska lägga sig helt platt, oavsett hur stor yta vi pratar om.

Och det kan aldrig funka tillsammans med gravitation, bara i en värld med ett förutbestämt neråt, men ingen förklaring till hur det skulle fungera, och vad som definierar neråt.

Det stora problemet för plattjordarna att de inte förstår konceptet neråt, utan utgår ifrån sin egen upplevelse.

Det är även därför de inte köper att jorden roterar ch snurrar runt solen, för de känner inte farten...
Citera
2022-08-06, 21:37
Medlem
Citat:

Fast rent tekniskt är det också fel. Finns gott om fontäner som är en sfäriskt stenklot som roterar ett vattenbad. Stenen får en hinna av vatten som omsluter hela sfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in