2022-08-06, 13:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Priserna har ökat mer på villor de senaste åren, även de finaste våningarna på Östermalm. Ändå står sig villorna mycket starkare

Man lämnar ogärna en villa. Det är ofta sista bostaden man köper. Br är lättare att handla med och byta.
Citera
2022-08-06, 13:20
Medlem
Citat:
De mäklarna jag pratar med kommet fortsätta sälja lika många objekt. Kanske gör 3 msek istället för 4 om året I denna marknad.

Småungarna får säkert problem i en vikande marknad. Men de duktiga mäklarna kommer fortsätta skära smör med guldkniv.
ja och de bästa kommer jobba åt staden. 'Vad ska vi göra åt katastrofen med köpcentrumet, det är ju förfärligt' .

Ja men ni ville ju sälja ut det till högstbjudande.

'Jo men vi visste ju inte att det skulle bli så så här' 'Kan inte kommunen köpa tillbaka det hela och ordna bibliotek åt ungdomarna eller nåt'.

Ha Ha
Citera
2022-08-06, 13:24
Medlem
Citat:
Finns massor av asfula 80-tals hus på Östermalm. Har du någonsin varit där? Fältöversten är ett tips tex
Jag har varit inne i Fältöversten massor av gånger och fascinerats över hur vidrigt det är.

Ringen i Skanstull vill ju ändå ha kunder

Fältöversten är märkligt
Citera
2022-08-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kan mycket väl bli så. I en vikande marknad är det bäst att välja en erfaren och duktig mäklare, medans i en tokhet marknad kan man ta vilken lirare som helst och få bra betalt.

Dock lär dina polare ändå få jobba betydligt mer. Fler visningar, långsam budgivning, både köpare och söljare som drar sig ur. Timlönen kanske blir något bättre än McD.

Även om de jobbar 80 timmar i veckan motsvarar det 1.5 msek per år för 40 timmar. Synd att de måste sitta i sådana skitjobb..

Tänk om man måste stå ut med 3-4 visningar för att få sina 200ksek.

Ingen av dessa är några vänner till mig
Senast redigerad av flanders 2022-08-06 kl. 13:28.
Citera
2022-08-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man lämnar ogärna en villa. Det är ofta sista bostaden man köper. Br är lättare att handla med och byta.

Men i juli sjönk alla villor utanför Sthlm markant medan Stockholm gick emot strömmen och ökade. Stockholmarna verkar väldigt ränteokänsliga åtminstone de i villa
Citera
2022-08-06, 13:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag pratar med de mäklare som säljer mest där jag vill bo. När det gäller villor är det Sveriges 2 dyraste områden. Vad tror du mäklarna som kränger överlägset med hus för 15-30 msek tjänar?

Vad Lisa 26 som säljer BR I Vällingby tjänar har jag ingen aning om.
Jag råkade på namnen på 2 mäklare som var i topp i Stockholm i en viss stor mäklarkedja.
Och kollade deras inkomster då jag var lite nyfiken. Var inget märkvärdigt. Strax över medel.
Citera
2022-08-06, 13:31
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Så vad var syftet med uppställning ifall du inte försökte koppla pris på objekt med bolåneräntan? Du presenterade det som en analys och jag påpekade bara att den var extremt felaktig då det samband du presenterade bara håller ifall man antar flera saker som inte är verklighetsförankrade alls.

Om du läser vad jag skrev så var syftet att räkna ut ett pris givet ränta som ger samma totala månadskostnad, allt annat lika.

Det är ett känsligt ämne, uppenbarligen. Jag har en granne som köpte nytt i samma område innan hon sålt. Hon hade visning förra helgen men har inte fått ett enda bud, inte ett. Hon är rätt stressad.
Citera
2022-08-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag råkade på namnen på 2 mäklare som var i topp i Stockholm i en viss stor mäklarkedja.
Och kollade deras inkomster då jag var lite nyfiken. Var inget märkvärdigt. Strax över medel.

Många av dessa driver eget och har omsättning uppemot 10 msek.
Citera
2022-08-06, 13:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Även om de jobbar 80 timmar i veckan motsvarar det 1.5 msek per år för 40 timmar. Synd att de måste sitta i sådana skitjobb..

Ingen av dessa är några vänner till mig

Vore intressant att se hur de drar in 3m plus arbetsgivaravgift, moms, tjänstepension, osv.

De kanske har en provision på 3m på 20-30 försäljningar, men det ger inte en lön på 250k/mån.

Sen kan det knappast vara en stor mängd mecklare som säljer en massa villor i dessa områden då det inte omsätts speciellt många. Snackar vi fina delen av Bromma plus Lidingö så handlar det väl om ett par hundra om året, max.

Vad drar de in på en 20m villa försäljning?
Citera
2022-08-06, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men i juli sjönk alla villor utanför Sthlm markant medan Stockholm gick emot strömmen och ökade. Stockholmarna verkar väldigt ränteokänsliga åtminstone de i villa

Det måste man vara för att överhuvudtaget få köpa en med lån.

Bankerna är mycket tuffa som jag förstått det.
Citera
2022-08-06, 13:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Och villor I Stockholm ökade 0.3% I juli. Verkar inte som villaköparna är så räntekänsliga direkt
Småhusägare betalar i snitt 15% av disponibel inkomst för boendet.

En övervägande majoritet av dessa lär vara tämligen okänsliga för ränta.

Motsvarande siffra för BR är 20%.

Och HR 30%.

Folk som bor i HR själva kan nog utgå från sig själv och få för sig att andra är mer räntekänsliga.

---------------------
Den stora frågan är väl mer vad folk kommer göra med alla ränteinkomster
Citera
2022-08-06, 13:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Eftersom det är monopol på livsmedel som allting annat så dröjer det inte alls, Prisökningen är påtaglig redan, är du blind?
Har KF monopol?
Varför kostar ett kg Lavazzabönor 184 kr hos dom men bara 140 kr hos ICA då?

Du har något att förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Tror du Biden åkte runt i hela mellanöstern och tjatade? Han träffade en snubbe 15 minuter i Saudiarabien och nu är oljan billigare. Hur kommer det sig? Fria marknaden? Du är så jävla efter.
Lite lägre oljepris beror på CB's räntehöjningar.
Var tydligt igår när arbetsmarknadsstatistiken kom och den indikerade högre kommande räntor, varvid spotpris på olja rasade genast.

Du släpar runt på på tok för mycket konspiratoriska fantasier (som går ut på att "Högsta Sovjet" bestämmer allt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in