2022-08-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var finns artikeln i Financial Times du refererar till?

Du har väl hittat den själv om du visste att min text kom från Financial Times? 🧐
Citera
2022-08-06, 12:07
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Precis. De var i samma läge 1941och i början på 16-,17- och 1800-talet. Men den här gången funkar det säkert. Annars får man ju sätta in enhörningsarmen (för den tror du väl på?)
Nej det var ett helt annat läge då!

Enhörningarmen? Vad är det? Nått som du drömt eller hittat på?
Citera
2022-08-06, 12:08
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Ryssarna kommer vinna en dag, det är jag övertygad om. Tråkigt men troligt. Men deras seger bli en Phyrrus-seger. Då landet för decennier framöver kommer vara befäst med stinkande fattigdom och utanförskap. Naturligtvis kommer väst drabbas av försämringar även vi, då handel är viktigt för oss alla. Frågan är om ryssarna kommer ha råd att rusta upp. För det kommer de vara tvingade att göra.

Terrorbombningar i Moskva inom något/några år är garanterat.
Tycker du att det låter som en vinst?😂😂
Citera
2022-08-06, 12:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Men det går bra för Ryssland då? Sanktioner utav bara helvete. Man har inte lyckats ta över särskilt mycket i Ukraina. Varför offensiv mot Kiev om man bara tänker vända och åka hem? Varför får man soppatorsk i hela konvojen om det går bra? Alla företag slutar göra business med Ryssland. Alla oligarker blir av med sina tillgångar. Putin och favoriten Lavrov vågar knappt visa sig längre men stod gärna i rampljuset i februari.

Vilken framgångssaga. Verkligen.
Ja om man tycker detta är bra för,Ryssland, har man nog en riktigt skev uppfattning om vad som är lyckat…
Citera
2022-08-06, 12:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Du har väl hittat den själv om du visste att min text kom från Financial Times? 🧐

Nej, och jag har letat.

Uppgiften att en ’anonym tjänsteman’ sagt detta till FT förekommer endast på ryska internetkonton, bl a Telegram. Inget på FT.

Jag tycker allt tyder på att det är en falsk nyhet.

Men du sitter väl på en länk till Financial Times och kan lösa detta, eftersom du påstår att Ukraina ’gått ut’ med uppgiften?
Citera
2022-08-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tycker du att det låter som en vinst?😂😂

En Pyrrhus-seger :-) Ryssarna kommer bli hatade som aldrig förr. Bara hoppas att den som tar över efter Putin inte tillhör samma pack av kriminella. Risken är väl dessvärre att det blir samma bödlar som fortsätter.
Citera
2022-08-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var? Kan du länka till en verifierad säker ukrainsk källa med ett datum och klockslag på videona som är äldre än de ryska?

Jag har bara sett sådana här videos på ryska sajter/kanaler. Ukrainare brukar i regel förneka att videona är äkta.
Herregud, du förstår alltså inte? Det är klart att pro-ukrainare förnekar att videos där ukrainska soldater ger upp och kritiserar Zelensky inte skulle vara äkta (som du gör nu)!

Det här ingen nyhet heller att flera ukrainska soldater ger upp, det har rapporterats senaste tiden.
Cases of desertion are growing among Ukrainian forces suffering significant losses in Russia's artillery onslaught, report says
The report, says Kim Sengupta of The Independent, describes the spike in deaths as having "a seriously demoralizing effect on Ukrainian forces as well as a very real material effect; cases of desertion are growing every week."
https://www.businessinsider.com/ukraine-troops-deserting-russias-artillery-onslaught-takes-toll-report-says-2022-6?r=US&IR=T

"Fabricerat av FSB" eller vad sa du nu?
Citera
2022-08-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt, har du länk till att Financial Times verkligen påstått detta?
Du kan inte googla själv? Ska jag behöva berätta var citatet finns på sidan också kanske?

Military Briefing: Himars fuel Ukraine hopes of ‘limited’ counter-offensive
https://www.ft.com/content/0d41cd08-eab3-44e0-a16e-1aa22bb6beb3
Citera
2022-08-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Nja, jag tror nog inte det är så att väst minskar på sitt stöd för det modigt kämpande Ukraina, jag läser mig till att det tvärtom nu- eller inom mycket snart, som biståndet från väst bli än större, faktiskt utomordentligt massivt med tanke på det lend/lease-avtal som träder i kraft och börjar gälla här under hösten. Först då börjar Ukraina bli rustat för krig- än så länge har de endast fått gåvor från väst, fina och dyrbara sådana absolut men vad som sker i höst blir en helt annan grej...
När väst slutar skicka vad som kan undvaras så måste materiel beställas och beställningar av militär utrustning brukar ha flera år som leveranstid.
Redan nu har många leveranstider av beställd utrustning skjutits på framtiden pga materiel som skickats till Ukraina och frågan är om de som väntar på beställd utrustning har lust att få utrustningen uppskjuten i ytterligare några år?
De som beställer ny utrustning byter oftast ut befintlig och det finns ett visst tidsspann som den befintliga kan förlängas innan den måste ersättas.
Med lend-lease avtal så lär vi börja se leveranstider på flera år på lagda beställningar som order från Tyskland redan visar.
Jag har svårt att se att världens beställare och tillverkare av militärutrustning lägger all planering åt sidan och ger Ukraina ett snabbspår, när Ukraina måste beställa så kommer de omfattas av normala leveranstider, de flest tillverkare har redan orderblocken fulla för många år framöver.
Citera
2022-08-06, 12:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det här är signifikant:

TV4 Nyheterna rapporterar att det finns delade meningar om vad som händer vid kärnkraftverket i Zaporizjzja. Man håller sig alltså inte endast till Kievs version. Dessutom rapporteras det om Amnestys rapport om Kievs krigsbrott. Är det den första TV-kanal att göra det?

Intressant!

Alltså, jag har inte särskilt stort förtroende för Amnesty måste jag säga och man kan hävda att krig är krig och det finns inga där civila inte kommer i kläm. Men även om Amnesty nu nämner att ryssarna kan ha bombat civila utan urskillning så handlar rapporten om att man har placerat militära resurser och personal i eller nära civila strukturer även om uppenbara alternativ har funnits. Och att det är ett mönster. Det framkommer också att det bara är ukrainska armén som är skyldig till detta beteendet.

Det är hårda ord från en organisation som är ökänd för sin russofobi och Putinkritik.

Varför kommer detta nu? Här i NYT slänger man in detta i en artikel om Pelosis besök i Taiwan:
/.../The timing could not be worse. Dear reader: The Ukraine war is not over. And privately, U.S. officials are a lot more concerned about Ukraine’s leadership than they are letting on. There is deep mistrust between the White House and President Volodymyr Zelensky of Ukraine — considerably more than has been reported.
https://www.nytimes.com/2022/08/01/opinion/nancy-pelosi-taiwan-china.html

Nu har FN blivit inkopplade på bombningen av fängelset med POW:s i Olenivka. Jag tror faktiskt att man kommer att fastställa att Ukraina är den skyldiga parten.

Sammantaget, jag tror att Zelenskys dagar är räknade och att han snart kommer att avlägsnas från presidentämbetet. Inte nog med det! Jag tror att han kommer att bli utsedd som syndabock och ensamt ansvarig för misslyckandet i Ukraina. Allt kommer att läggas på honom.

Det är därför vi ser saker som Amnestys rapport och ändrat tonläge i media.

Dock tror jag inte att han kommer att undanröjas. Han är fortfarande värd mer levande både för USA och Ryssland. Han bör dock hålla sig borta från kvarvarande Azov-medlemmar. Rykten går att de har börjat betvivla presidentens ord kring fängelseattacken.
Du har då fått med det mesta i detta inlägg. Exemplariskt.

Det är onekligen anmärkningsvärt att rapporteringen om kriget varit så ensidig hos oss, om man jämför med t.ex. det senaste kriget på europeisk mark: det på Balkan på 90-talet (jag räknar kriget i Kosovo 1999 som ett fortsättningskrig). Visst, Serbien fick bära hundhuvudet som skurkstat, och allt det där, men det var också tydligt att det rörde sig om en komplex situation med mycket gammalt groll i botten. Den etniska dimensionen; den som lyser med sin frånvaro i kriget i Ukraina.

Hur som helst. Den där passagen från NYT. Att det kan finnas sprickor har antytts vid några tillfällen tidigare, eller att stödet vacklar, men då har man letat efter förklaringar i sådant som det annalkande mellanårsvalet i USA. Efter det tog det utökades det amerikanska stödet till Ukraina, så jag vet inte riktigt (... vad som är populärt där borta och ses som potentiella valvinnare — det handlar alltså om ännu ett krig långt, långt bort).

Ändå uppenbart att ett stort ansvar vilar på Zelensky och att förväntningarna på honom är skyhöga från många olika håll. Jag tror inte heller att det är omöjligt att man offrar honom, eller att han ryker, om han anses ha misslyckats. Min käpphäst i sammanhanget är de ukrainska ultranationalister som inte nöjer sig med mindre än att Ryssland åker ut med huvudet före.
Citera
2022-08-06, 12:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Du kan inte googla själv? Ska jag behöva berätta var citatet finns på sidan också kanske?

Military Briefing: Himars fuel Ukraine hopes of ‘limited’ counter-offensive
https://www.ft.com/content/0d41cd08-eab3-44e0-a16e-1aa22bb6beb3

Tack. Hittade själv. Som väntat handlar den om något annat än vad som påståtts i denna tråd.

Det är ju verkligen inte om att Ukraina ’gått ut’ med att de måste vänta till efter nyår med sin offensiv.

Tycker artikeln andas optimism för Ukrainas del.
Citera
2022-08-06, 12:21
Medlem
Fast angående att dom börjar få tomt på ammo låter väl ändå det helt rimligt? Jag tror gott den artikeln kan stämma. Får du en pjäs och 1000 skott skjuter du på bra första tiden, kan uppvisa fina resultat och skillnad på fältet men när du skjutit 30 salvor om dagen i en månad står du plötsligt där med bara 10% kvar. Då måste varje raket /granat träffa och gudarna vet att artilleri är inte gjort för precision. Inte utan gps eller typ bonus med värmesök.

Det ligger en inbyggd spridning i det. Vore ju annars värdelöst om man skjuter 10 granater och dom hamnar i samma krater mer eller mindre. Minns jag rätt pratade vi om ett område på 200×500 meter som vi skjuter av med dom svenska 77orna med zonrör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in