2022-08-05, 15:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja och nu får dom nog flytta till Rättvik för nu är det nästan lika tråkigt där året om.

Jag kan tänka mig att många saknar Power Big Meets storhetstid.

Och det är också en förklaring till att trycket på Rättvik ökat.

Intresset för större bilträffar har säkert pendlat lite genom historien precis som intresset för hårdrock. Men nu tror jag att en ny storhetstid är på väg tillbaka. 70- och 80-talisterna har blivit rika och börjat köpa fina veteranare medan ungdomarna kör balla epor som aldrig förr. Går själv i tankarna på att köpa nåt fint till nästa år men så länge får jag nöja mig med mitt renoveringsobjekt i vinter.
Citera
2022-08-05, 16:12
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Absolut men där får man också titta på antalet narkomaner i riket och jämföra dom siffrorna mot antalet raggare som är narkomaner, för att kunna peka ut gruppen raggare som en grupp där "droger flödar"
Jovisst, det blir ju en sorts antydan där. Så som jag har förstått raggare så är det inget annat än alkohol, cigg å snus som gäller.

Mvh
Citera
2022-08-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Jovisst, det blir ju en sorts antydan där. Så som jag har förstått raggare så är det inget annat än alkohol, cigg å snus som gäller.

Mvh

Helt klart! Knarkare och sexualbrottslingar har man alltid tagit minst lika stort avstånd från som övriga samhället gjort. Så upplever jag nog att det är fortfarande fast med den skillnaden att acceptansen för droger ökat överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Intresset för större bilträffar har säkert pendlat lite genom historien precis som intresset för hårdrock. Men nu tror jag att en ny storhetstid är på väg tillbaka. 70- och 80-talisterna har blivit rika och börjat köpa fina veteranare medan ungdomarna kör balla epor som aldrig förr. Går själv i tankarna på att köpa nåt fint till nästa år men så länge får jag nöja mig med mitt renoveringsobjekt i vinter.

Exakt. Precis som du säger har lättnaderna i regelverket för A-traktorer och att fordonet fått högre status dragit till sig allt mer ungdomar och sen blir det en naturlig följd att behålla motorintresset när man går över till bil.

Sen tror jag också att det allt mer slätstrukna globaliserade och kommersialiserade övriga andefattiga kulturutbudet gör sitt till.

Vår Svenska motorkultur är ganska världsunik på många plan och släpper man alla fördomar och ser krasst på saken är det så klart jävligt roligt för en 16åring att i princip kunna köra runt i en egen bil.

För att inte prata om att åka raggarbil. Som att ha en svinkul hemmafest med sina roligaste kompisar, med den musik man vill lyssna på och med den stora fördelen att festen är försedd med hjul och går att flytta precis dit man vill, när man vill. För att se lite folkliv, ändra vyerna eller möta upp andra rullande hemmafester. Det hade ju naturligtvis akademikerna och andra som gnäller också tyckt var skitkul om dom kunde slappna av lite och inte var helt uppslukade av att göra det som anses rätt enligt deras inbillade regelverk av sociala normer som begränsar deras liv.

https://m.youtube.com/watch?v=1v6uVmGOMNQ

Men det dröjer väl tyvärr 30 år till, tills dom får nån att hålla i handen och kan läsa om det i DN-kultur och gå på moderna museet eller Fotografiska och titta på foton från cruisingar etc innan dom förstår att det här också är kultur. Det brukar ju alltid finnas en förskjutning innan den ängsligaste samhällsklassen hoppar på tåget. Hoppas bara att dom i kommunhuset i Rättvik etc inte hinner sätta stopp för en del av vår kulturhistoria innan dess.

Finns mycket spännande bland dom där inhoppade taken, slitna jeansjackorna och fyllorna att rota i om man anlägger ett annat perspektiv och inte bara fnyser bort allt som svineri. I alla fall helt klart i nivå med menskonst etc som den urbana medelklassen producerar.

Jag vet inte hur engagerade Rättvik är i det här men i Västerås vet jag att politiken är öppna för att ge mer stöd till det evenemanget för att få allt att fungera efter att den nya arrangören hotat med att det inte blir något mer.

Och det är naturligtvis så man borde göra i Rättvik också, kommun, polis och arrangör löser det här i stället för att ge ungdomar som bara vill ha lite roligt och utöva sin hobby och sitt intresse all skuld och allt ansvar.

Analysera, lär av misstagen, lyssna på alla inblandade parter, ungdomarna och på ortsbefolkningen, styr upp, vänd utvecklingen som varit negativ till något positivt, dra nytta och sätt Rättvik än mer på världskartan.

Se det som en unik chans som många städer och kommuner gärna skulle ta och gör vad ni ska och får lön för i kommunhuset. Det är ungarna som kommer bära det här kulturarvet vidare och då kan man inte enbart lyssna på gamla gubbar och folk som inte är insatta och förstår det här.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-05 kl. 18:02.
Citera
2022-08-05, 22:11
Medlem
Ccw är svinigt. Passarade där en tidig morgon under raggarveckan en gång med min familj och stannade för att få lite frukostfika på macken,, när vi satt där, bla med barn i 6års åldern med frukost fralla i godan ro så glider en skrotig stor van och ställer sig framför oss och vrider upp volymen på musik på högsta volymen med värsta obscena musiken, där man sjöng (på svenska) om k*k o f*tta och annat och ur bilen kom någon pundarliknande varelse som troligen hållit igång hela natten ut och gick in på macken, medan vi skyndsamt ville lämna platsen.
Citera
2022-08-05, 22:40
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:

Ja det är klart det blir mindre och mindre raggarbilar på träffarna när massa ica-handlare som inte är genuint intresserade av bilkulturen drivit upp priserna och sen parkerat dom under ett täcke i sin övriga bilsamlingsamling och dragit på tennisveckan i Bålsta eller var dom nu är och leker stekare och resten av vagnsparken ägs av +70 gubbar som går och lägger sig 20.00.

Då får nya generationens raggare göra som raggarna alltid gjort, hålla till godo med det som går att komma över till en billig peng. På exakt samma sätt som när ursprungsraggarna köpte upp alla gamla jänkare som ingen ville ha och den tidens finare folk spottade efter och förfasade sig över.

Sen får dom precis som tidigare generationer utstå spott och spe i 20år tills det åter igen blir fint nog för sådana som dig och cykelpumpen och era avkommor att gå runt och beundra alla klassiska gamla fina v70 som är bevarade tack vare att den här gruppen håller liv i allt tills det duger åt den välartade medelklassen att återigen förära med ett besök.

Det mest motbjudande utav allt är att ni som resonerar som du och cykelpumpen får för er att ni på något sätt bidrar mer till bevarandet av den här delen av svensk motorkultur än huvudpersonerna som gör hela jobbet.

Personer som resonerar som er och sprätter omkring som smakdomare och blänger brukar i regel inte ha dragit i en enda skruv i en bil i syfte att bevara och hålla liv i gamla fordon.

Att du inte har någon som helst koll på den Svenska bilkulturen och vilka värderingar som råder inom den är ju helt uppenbart men du borde väl i alla fall ha koll på forumet du själv är en del av.

Om du inte har det i minnet är det bara du går in på resp inläggs skribent och titta på övriga inlägg så ser du att det i 19 fall av 20 alltid är samma svans av konservativ höger som dyker upp och skriver sitt gamla vanliga idisslande om slödder, drägg, wt etc så fort folk har lite roligt på ett sätt dom själva aldrig fått chansen till.

Och i sak vart har du fått i från att narkomaner skulle vara mer benägna att våldta?

Vad har den här delen av bilkulturen för gemensamma beröringspunkter med våldtäkter?

Förutom att knarkare och folk som var elaka mot tjejer ursprungligen var minst välkomna i just dom här kretsarna.

Vad har du överhuvudtaget för belägg för att lägre samhällsklasser, det du kallar drägg, har en skevare kvinnosyn och är mer benägna att begå våldtäkt?

Enligt BRÅ finns tex inget som helst samband mellan utbildningsnivå och benägenhet att begå sexualbrott.

Och igen, titta på Patrik Sjöbergs och Dumpens filmer, inte en narkoman, jag har inte sett något som påminner om raggare, däremot jävligt mycket etablerad medelklass som ser ut som akademiker.

Är ju ganska uppenbart att du enbart sitter och runkar åt dina egna inlägg. Hade du varit insatt i raggarkulturen, så hade du aldrig skrivit nå så dumt som du nyss gjorde.

Du vet ju inte ett piss om vad en raggare är, och vad raggarkulturen innebär.

Raggarkulturen består först och främst av arbetarklass. Inte socialfall som mattsvartgänget.
Att jobba och tjäna ihop till egen bil, är en grundstolpe inom raggarkulturen. Hade du varit insatt på det minsta vis, hade du vetat det.

Nästa grej, blir som en följd av att jobba ihop till sin egen bil, man är rädd om den. Riktiga raggare har alltid varit rädda om sina bilar. Till skillnad från socialfall, så betyder pengar något för arbetarklassen. Dsv den klass raggarkulturen är sprungen ur. För socialfall som köper bilar för andras pengar, betyder pengar ingenting. Och då ej heller hur man tar hand om sånt man köpt.

Ända sedan 50-talet, när det hela började, så har riktiga raggare jobbat ihop till sina bilar.
Allt annat är dina pojkrumsrunkfantasier.

Sen är det även ganska uppenbart, att du inte har en enda blekaste aning om vad Classic Car Week är för något.
Citera
2022-08-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Ccw är svinigt. Passarade där en tidig morgon under raggarveckan en gång med min familj och stannade för att få lite frukostfika på macken,, när vi satt där, bla med barn i 6års åldern med frukost fralla i godan ro så glider en skrotig stor van och ställer sig framför oss och vrider upp volymen på musik på högsta volymen med värsta obscena musiken, där man sjöng (på svenska) om k*k o f*tta och annat och ur bilen kom någon pundarliknande varelse som troligen hållit igång hela natten ut och gick in på macken, medan vi skyndsamt ville lämna platsen.

Håller helt med dig, och då är jag raggare. Grejen är, att dom i vanen inte är det.
Citera
2022-08-05, 22:53
Medlem
Citat:
Helt klart! Knarkare och sexualbrottslingar har man alltid tagit minst lika stort avstånd från som övriga samhället gjort. Så upplever jag nog att det är fortfarande fast med den skillnaden att acceptansen för droger ökat överallt.

Exakt. Precis som du säger har lättnaderna i regelverket för A-traktorer och att fordonet fått högre status dragit till sig allt mer ungdomar och sen blir det en naturlig följd att behålla motorintresset när man går över till bil.

Sen tror jag också att det allt mer slätstrukna globaliserade och kommersialiserade övriga andefattiga kulturutbudet gör sitt till.

Vår Svenska motorkultur är ganska världsunik på många plan och släpper man alla fördomar och ser krasst på saken är det så klart jävligt roligt för en 16åring att i princip kunna köra runt i en egen bil.

För att inte prata om att åka raggarbil. Som att ha en svinkul hemmafest med sina roligaste kompisar, med den musik man vill lyssna på och med den stora fördelen att festen är försedd med hjul och går att flytta precis dit man vill, när man vill. För att se lite folkliv, ändra vyerna eller möta upp andra rullande hemmafester. Det hade ju naturligtvis akademikerna och andra som gnäller också tyckt var skitkul om dom kunde slappna av lite och inte var helt uppslukade av att göra det som anses rätt enligt deras inbillade regelverk av sociala normer som begränsar deras liv.

https://m.youtube.com/watch?v=1v6uVmGOMNQ

Men det dröjer väl tyvärr 30 år till, tills dom får nån att hålla i handen och kan läsa om det i DN-kultur och gå på moderna museet eller Fotografiska och titta på foton från cruisingar etc innan dom förstår att det här också är kultur. Det brukar ju alltid finnas en förskjutning innan den ängsligaste samhällsklassen hoppar på tåget. Hoppas bara att dom i kommunhuset i Rättvik etc inte hinner sätta stopp för en del av vår kulturhistoria innan dess.

Finns mycket spännande bland dom där inhoppade taken, slitna jeansjackorna och fyllorna att rota i om man anlägger ett annat perspektiv och inte bara fnyser bort allt som svineri. I alla fall helt klart i nivå med menskonst etc som den urbana medelklassen producerar.

Jag vet inte hur engagerade Rättvik är i det här men i Västerås vet jag att politiken är öppna för att ge mer stöd till det evenemanget för att få allt att fungera efter att den nya arrangören hotat med att det inte blir något mer.

Och det är naturligtvis så man borde göra i Rättvik också, kommun, polis och arrangör löser det här i stället för att ge ungdomar som bara vill ha lite roligt och utöva sin hobby och sitt intresse all skuld och allt ansvar.

Analysera, lär av misstagen, lyssna på alla inblandade parter, ungdomarna och på ortsbefolkningen, styr upp, vänd utvecklingen som varit negativ till något positivt, dra nytta och sätt Rättvik än mer på världskartan.

Se det som en unik chans som många städer och kommuner gärna skulle ta och gör vad ni ska och får lön för i kommunhuset. Det är ungarna som kommer bära det här kulturarvet vidare och då kan man inte enbart lyssna på gamla gubbar och folk som inte är insatta och förstår det här.

Fetade det som var intressant i ditt svammelinlägg.
Att du skrev just så, bevisar att du inte har en blekaste aning vad som pågår. Helt otroligt korkat skrivet. Men bevisar iof, att du bara sitter på pojkrummet och fantiserar.

All kritik som riktas mot socialfallen inom mattsvartrörelsen, är ju att det går ju inte att spela någon egen musik. Varken i en bil, eller en bostad, när mattsvart är i närheten.

Sätt dig in i det du skriver om, så slipper du framstå som en idiot.
Citera
2022-08-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Är ju ganska uppenbart att du enbart sitter och runkar åt dina egna inlägg. Hade du varit insatt i raggarkulturen, så hade du aldrig skrivit nå så dumt som du nyss gjorde.

Du vet ju inte ett piss om vad en raggare är, och vad raggarkulturen innebär.

Raggarkulturen består först och främst av arbetarklass. Inte socialfall som mattsvartgänget.
Att jobba och tjäna ihop till egen bil, är en grundstolpe inom raggarkulturen. Hade du varit insatt på det minsta vis, hade du vetat det.

Nästa grej, blir som en följd av att jobba ihop till sin egen bil, man är rädd om den. Riktiga raggare har alltid varit rädda om sina bilar. Till skillnad från socialfall, så betyder pengar något för arbetarklassen. Dsv den klass raggarkulturen är sprungen ur. För socialfall som köper bilar för andras pengar, betyder pengar ingenting. Och då ej heller hur man tar hand om sånt man köpt.

Ända sedan 50-talet, när det hela började, så har riktiga raggare jobbat ihop till sina bilar.
Allt annat är dina pojkrumsrunkfantasier.

Sen är det även ganska uppenbart, att du inte har en enda blekaste aning om vad Classic Car Week är för något.

Ja du verkar ju i alla fall vara full som ett svin, eftersom du läser saker jag inte skrivit och yrar om grejer jag aldrig hävdat, så där levererar du ju en riktig ragger-jackpot.

Jag har inte nämt ett ljud om dina socialfall. Mig veterligen får man inte ens äga en bil överhuvudtaget om man får socialbidrag.

Det jag sa var att att ungarna får börja med det som är överkomligt i pris just för att dom/vi i arbetarklassen knegar ihop våra pengar för egen maskin.

Och om du inte vet så basal fakta som att många jänkare vare den tidens billiga bilar som ingen ville ha, när det begav sig, är det nog snarare du som ska somna om i pojkrummet.

Att du tror att genomsnittliga 18åringar från arbetarklassen i dag har råd att kasta upp mer än vad pilsnerbilarna ligger på i pris för en sommarbil förstärker att det enbart är i dina fantasier du är raggarkingen.
Citera
2022-08-05, 23:44
Medlem
Citat:
Fetade det som var intressant i ditt svammelinlägg.
Att du skrev just så, bevisar att du inte har en blekaste aning vad som pågår. Helt otroligt korkat skrivet. Men bevisar iof, att du bara sitter på pojkrummet och fantiserar.

All kritik som riktas mot socialfallen inom mattsvartrörelsen, är ju att det går ju inte att spela någon egen musik. Varken i en bil, eller en bostad, när mattsvart är i närheten.

Sätt dig in i det du skriver om, så slipper du framstå som en idiot.

Det handlade om bilkulturen generellt och inte specifikt CCW. Om du inte var dyngrak hade du förstått det OCH läst att vi redan är överens om att ljudet är för högt på sina håll men om du har tinnitus eller måste gå och lägga dig 22.00 är du på fel plats, för det ska inte vara tyst som i graven på en cruisin, sen får du tycka att du är hur mycket raggar-kung du vill men det definierar inte du. Och hade du vetat en bråkdel av vad du ger sken av och hur mycket du blåser upp dig hade du vetat att det dagens ungar håller på med är en västanvind mot hur det gick till när det var som värst bakåt i tiden, när polisbilar vältes, raggare körde ner staket till folkparker osv osv.

Blöjraggare.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-05 kl. 23:47.
Citera
2022-08-05, 23:50
Medlem
Citat:
Håller helt med dig, och då är jag raggare. Grejen är, att dom i vanen inte är det.

Grejen är att det har du ingen aning om.
Citera
2022-08-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
Jag har varit på bilveckan i Rättvik en gång, och aldrig mer. Jag har sett mycket, men inget svinigare än bilveckan i Rättvik. Barn har ingenting där att göra.

Ja va där för 15 år sen då iaf va de hur trevligt som helst! Alla va glada o fulla! Kändes väldigt tryggt ändå!
Citera
2022-08-06, 01:15
Medlem
heggeness avatar
Det är bra att polisen går ut med denna varning. Drängfulla svenskar är den absolut största källan till sexuellt våld, så överrepresenterade så det finns inte.

Jag gratulerar och firar vår Svenska fantastiska polis som håller koll överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in