Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Jovisst, det blir ju en sorts antydan där. Så som jag har förstått raggare så är det inget annat än alkohol, cigg å snus som gäller.
Mvh
Helt klart! Knarkare och sexualbrottslingar har man alltid tagit minst lika stort avstånd från som övriga samhället gjort. Så upplever jag nog att det är fortfarande fast med den skillnaden att acceptansen för droger ökat överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Intresset för större bilträffar har säkert pendlat lite genom historien precis som intresset för hårdrock. Men nu tror jag att en ny storhetstid är på väg tillbaka. 70- och 80-talisterna har blivit rika och börjat köpa fina veteranare medan ungdomarna kör balla epor som aldrig förr. Går själv i tankarna på att köpa nåt fint till nästa år men så länge får jag nöja mig med mitt renoveringsobjekt i vinter.
Exakt. Precis som du säger har lättnaderna i regelverket för A-traktorer och att fordonet fått högre status dragit till sig allt mer ungdomar och sen blir det en naturlig följd att behålla motorintresset när man går över till bil.
Sen tror jag också att det allt mer slätstrukna globaliserade och kommersialiserade övriga andefattiga kulturutbudet gör sitt till.
Vår Svenska motorkultur är ganska världsunik på många plan och släpper man alla fördomar och ser krasst på saken är det så klart jävligt roligt för en 16åring att i princip kunna köra runt i en egen bil.
För att inte prata om att åka raggarbil. Som att ha en svinkul hemmafest med sina roligaste kompisar, med den musik man vill lyssna på och med den stora fördelen att festen är försedd med hjul och går att flytta precis dit man vill, när man vill. För att se lite folkliv, ändra vyerna eller möta upp andra rullande hemmafester. Det hade ju naturligtvis akademikerna och andra som gnäller också tyckt var skitkul om dom kunde slappna av lite och inte var helt uppslukade av att göra det som anses rätt enligt deras inbillade regelverk av sociala normer som begränsar deras liv.
https://m.youtube.com/watch?v=1v6uVmGOMNQ
Men det dröjer väl tyvärr 30 år till, tills dom får nån att hålla i handen och kan läsa om det i DN-kultur och gå på moderna museet eller Fotografiska och titta på foton från cruisingar etc innan dom förstår att det här också är kultur. Det brukar ju alltid finnas en förskjutning innan den ängsligaste samhällsklassen hoppar på tåget. Hoppas bara att dom i kommunhuset i Rättvik etc inte hinner sätta stopp för en del av vår kulturhistoria innan dess.
Finns mycket spännande bland dom där inhoppade taken, slitna jeansjackorna och fyllorna att rota i om man anlägger ett annat perspektiv och inte bara fnyser bort allt som svineri. I alla fall helt klart i nivå med menskonst etc som den urbana medelklassen producerar.
Jag vet inte hur engagerade Rättvik är i det här men i Västerås vet jag att politiken är öppna för att ge mer stöd till det evenemanget för att få allt att fungera efter att den nya arrangören hotat med att det inte blir något mer.
Och det är naturligtvis så man borde göra i Rättvik också, kommun, polis och arrangör löser det här i stället för att ge ungdomar som bara vill ha lite roligt och utöva sin hobby och sitt intresse all skuld och allt ansvar.
Analysera, lär av misstagen, lyssna på alla inblandade parter, ungdomarna och på ortsbefolkningen, styr upp, vänd utvecklingen som varit negativ till något positivt, dra nytta och sätt Rättvik än mer på världskartan.
Se det som en unik chans som många städer och kommuner gärna skulle ta och gör vad ni ska och får lön för i kommunhuset. Det är ungarna som kommer bära det här kulturarvet vidare och då kan man inte enbart lyssna på gamla gubbar och folk som inte är insatta och förstår det här.