Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2022-02-02, 13:55
  #97
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Problemet är att man blir utnyttjad på arbetsmarknaden om man saknar ambitioner. Ska man få ett bra arbetsliv behöver man vara rustad för det.
Så ska det ju inte vara. Inte någonstans. Och det är precis vad som motiverat denna underskattade (r)evolution på arbetsplatserna.

Istället för att bara stå där som ett våp och stillatigande acceptera alla försämringar så börjar man ställa sig frågan vad som är själva syftet med att arbeta.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Alternativet för den som saknat ambitioner och blir utnyttjad på arbetsmarknaden är att börja jobba hårt men för sig själv (om vederbörande nu inte vill gå på bidrag). Men om tanken är att man inte ska arbeta och inte ha några ambitioner blir det väldigt svårt att skapa något eget. Så i stort skulle jag i så fall säga att det är en destruktiv och passiviserande livsinställning. Men det är möjligt att jag missuppfattat vad de tänker att man ska göra istället?
Tror du missförstår litegrann. För de flesta verkar tycka det är ok att jobba. Bara inte efter orimliga premisser. Att man därefter skärskådar en bevisat ohållbar arbetslivsfilosofi i sömmarna kan i alla fall inte jag se som något destruktivt. Det är för mig snarare ett sundhetstecken. Uppoffringarna är liksom av noll och intet värde om den egna hälsan blir lidande.
Citera
2022-02-02, 17:02
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Så ska det ju inte vara. Inte någonstans. Och det är precis vad som motiverat denna underskattade (r)evolution på arbetsplatserna.

Istället för att bara stå där som ett våp och stillatigande acceptera alla försämringar så börjar man ställa sig frågan vad som är själva syftet med att arbeta.

Tror du missförstår litegrann. För de flesta verkar tycka det är ok att jobba. Bara inte efter orimliga premisser. Att man därefter skärskådar en bevisat ohållbar arbetslivsfilosofi i sömmarna kan i alla fall inte jag se som något destruktivt. Det är för mig snarare ett sundhetstecken. Uppoffringarna är liksom av noll och intet värde om den egna hälsan blir lidande.


Är inte begreppet väldigt brett? Jag har sett många som tillämpat anti-work idéer och det har varit så olika vad de gjort och hur deras liv sett ut. Finns både vinnare och förlorare i denna grupp men majoriteten är förlorare enligt min erfarenhet.

De som lyckats med liknande tankar är de som har höga ambitioner för livet, som satsat på familj eller att utveckla intressen. Förlorarna de som har låga ambitioner för livet och som mest vill lata sig och ta det lugnt.

Många överskattar sin förmåga att organisera upp , skapa rutiner och att bygga upp ett fungerande liv. Det är något man i stor utsträckning får per automatik av ett vanligt arbete.
__________________
Senast redigerad av avec 2022-02-02 kl. 17:22.
Citera
2022-08-05, 19:12
  #99
Avstängd
wwrs avatar
TangPing är kanske västerländsk infiltration av Kina?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tang_ping
Citera
2022-08-06, 15:53
  #100
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
TangPing är kanske västerländsk infiltration av Kina?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tang_ping

Mer troligt en reaktion på slavliknande arbetsvillkor i asiatiska länder
https://en.m.wikipedia.org/wiki/996_working_hour_system
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback