2022-01-08, 19:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det verkligen så pass vanligt förekommande att det kan kallas trend? En svala gör ingen sommar...
Om man söker så är det definitivt en trend bland stora internationella tidningar. Huruvida folk följer den, vet jag inte.
Citera
2022-01-15, 11:05
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det verkligen så pass vanligt förekommande att det kan kallas trend? En svala gör ingen sommar...
Arbetsvärlden i USA är sist jag tittade fruktansvärd på sina håll. Inget fack, inga förmåner, dåligt betalt, mentalt påfrestande och helt jävla galet farligt ibland. Så naturligtvis får dessa marginaliserade människor nog tillslut. Allt annat vore riktigt konstigt.

Kul artikel om det företag som exemplifierar den amerikanska skevheten bäst just nu:

Amazon är minst lika farligt som en tornado
"Fortsätt leverera”. Det var det svar som skickades till en av Amazons utkörare den 10 december, när hon uppmärksammade sin chef på varningar om en tornado. Kort tid därefter nådde virvelvinden e-handelsföretagets lager i amerikanska Edwardsville, Illinois, och lämnade sex döda efter sig. [...] Snäppet mer bisarrt blir det. Utköraren fick veta att om hon skulle få för sig att återvända till varuhuset snarare än att ta skydd där hon befinner sig kan det tolkas som att "du vägrar din rutt vilket i slutänden innebär att du står utan jobb i morgon”. Det säger något om Amazons prioriteringar. Leverans framför allt, även i dödligt oväder.
När Martin Ådahl (C) läser om alla turer som Amazon gjort, så tror jag att det går lite för honom i byxorna. Han vill verkligen inget annat än adoptera deras recept på framgång; genom att skapa fler osäkra anställningar och kastrera LO (som står i brand om ni minns).
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2022-01-15 kl. 11:09.
Citera
2022-02-02, 06:58
Medlem
Germanofils avatar
I tysk media diskuteras just nu flitigt om fenomenet "generation snöflinga". Unga människor med kompetens som efterfrågas ställer numera krav som många arbetsgivare aldrig har sett maken till. Allt färre är intresserade av att jobba 40+ timmar trots bra lön inom branscher som kemi, ekonomi och teknik. Istället kräver unga arbetstagare flexibla arbetstider, vägrar övertid och tycker att det är självklart att man kan sluta jobbet 15:30 om man har något privat ärende. Man vill ha roliga arbetsuppgifter och vägrar finna sig i ålderdomliga hierakier.

En mycket positiv utveckling tycker jag. Bra att arbetsvärlden blir "mjukare" och möjliggör en bättre livskvalitet. Dock kan jag tycka att yngre kollegor ibland glömmer bort att man måste prestera också när det verkligen behövs.
Citera
2022-02-02, 07:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
I tysk media diskuteras just nu flitigt om fenomenet "generation snöflinga". Unga människor med kompetens som efterfrågas ställer numera krav som många arbetsgivare aldrig har sett maken till. Allt färre är intresserade av att jobba 40+ timmar trots bra lön inom branscher som kemi, ekonomi och teknik. Istället kräver unga arbetstagare flexibla arbetstider, vägrar övertid och tycker att det är självklart att man kan sluta jobbet 15:30 om man har något privat ärende. Man vill ha roliga arbetsuppgifter och vägrar finna sig i ålderdomliga hierakier.

En mycket positiv utveckling tycker jag. Bra att arbetsvärlden blir "mjukare" och möjliggör en bättre livskvalitet. Dock kan jag tycka att yngre kollegor ibland glömmer bort att man måste prestera också när det verkligen behövs.
Curlinggenerationen, kanske. Frågan är hur länge det håller. "You are never so good that you can't be replaced." Fackföreningar på väg ut om globaltrenden håller i sig.
Citera
2022-02-02, 08:22
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Har ni sett denna?
https://www.youtube.com/watch?v=NCo-OgSC7Ps&ab_channel=GosswithSloth
Transan hyllas för att ha tagit död på anti-work rörelsen helt på egen hand.
Citera
2022-02-02, 08:37
Medlem
Känns som att Carl Fredrik Alexander Rask kunde vara en ultimat posterboy för den här rörelsen.
Citera
2022-02-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
"You are never so good that you can't be replaced"
Detta gäller givetvis väldigt rika personer med, bara så du vet.

Här är en anti-work klassiker har jag förstått: The Abolition of Work
Citera
2022-02-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Tycker att den yngre generationen är så extremt olika. De är inte alls så hlmogena som tidigare generationer. Finns så sjukt många extremt lata 20-åringar, säkert fler än tidigare men också fler ambitiösa som inte lämnar något åt slumpen. De super mindre och "leker" mindre.
Citera
2022-02-02, 11:00
Medlem
LOL

Nollan på Faux News Fantasy Channel verkar även han ogilla anti-workarna:
Jesse Watters wasted no time in painting the Reddit thread’s moderator as a clumsy, ‘lazy’ caricature. [...] It took three minutes, 23 seconds to paint Ford as a clumsy caricature – and send r/anti-work into an existential crisis. [...] “All right, so Doreen,” ... “why do you like the idea of being home, not working, but still getting paid by corporate America?”
Like a bully in the schoolyard, Fox News sets its sights on the anti-work movement

Kan däremot lova att denna typ av publicitet är värd allt och lite till för anti-workarna. Många missförstår säkert deras motiv, precis som man gjort med Basinkomstagendan, så lite mer buzz kring denna rörelse lär vara välkommet oavsett.
Citera
2022-02-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Många missförstår säkert deras motiv, precis som man gjort med Basinkomstagendan, så lite mer buzz kring denna rörelse lär vara välkommet oavsett.

Vad är anti-work movement rörelsens motiv?
Citera
2022-02-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vad är anti-work movement rörelsens motiv?
Detta sammanfattar deras inställning väl tycker jag:
“It was true that I didn’t have much ambition, but there ought to be a place for people without ambition … How in the hell could a man enjoy being awakened at 6.30am by an alarm clock … fight[ing] traffic to get to a place where essentially you made lots of money for somebody else and were asked to be grateful for the opportunity to do so?”
Att undvika bli utnyttjad på arbetsmarknaden är svårt. Men genom att ta makten över sin tid så föreställer man sig att det skulle kunna gå att skapa nya och mer rättvisa arbetsplatser. Och orimligt högt ställda vinstmotiv, som nästan alltid går ut över de mindre ambitiösas välbefinnande, önskar man förändra.
Citera
2022-02-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Detta sammanfattar deras inställning väl tycker jag:
“It was true that I didn’t have much ambition, but there ought to be a place for people without ambition … How in the hell could a man enjoy being awakened at 6.30am by an alarm clock … fight[ing] traffic to get to a place where essentially you made lots of money for somebody else and were asked to be grateful for the opportunity to do so?”
Att undvika bli utnyttjad på arbetsmarknaden är svårt. Men genom att ta makten över sin tid så föreställer man sig att det skulle kunna gå att skapa nya och mer rättvisa arbetsplatser. Och orimligt högt ställda vinstmotiv, som nästan alltid går ut över de mindre ambitiösas välbefinnande, önskar man förändra.

Problemet är att man blir utnyttjad på arbetsmarknaden om man saknar ambitioner. Ska man få ett bra arbetsliv behöver man vara rustad för det.

Alternativet för den som saknat ambitioner och blir utnyttjad på arbetsmarknaden är att börja jobba hårt men för sig själv (om vederbörande nu inte vill gå på bidrag). Men om tanken är att man inte ska arbeta och inte ha några ambitioner blir det väldigt svårt att skapa något eget. Så i stort skulle jag i så fall säga att det är en destruktiv och passiviserande livsinställning. Men det är möjligt att jag missuppfattat vad de tänker att man ska göra istället?
Senast redigerad av avec 2022-02-02 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in