2022-08-05, 16:44
Medlem
Äger ett hus för 5,7miljoner, avbetalt sen länge av mina föräldrar, ärvde det. Har en lön på
120k per månad som dator programmerare. Har fru och dotter på 1,5år. Nu handlar det om
matpriserna som har skenat helt. Är med och handlar ibland och när jag såg med egna
ögon hur dyrt allt har blivit så snålar även jag. Det handlar inte om pengar för min del utan
det handlar om att jag lägger inte hur mycket pengar som helst på saker speciellt inte mat.
Då tänker jag på grönsaker, frukt och sånt man kan va utan. Är inget livs viktigt. Jag dör inte.

Jag köper inte en gurka för 25kr. En honungs melon för för 110kr som förut kosta två för
10kr eller en honung för 20kr. Dessutom ruttet. Kött e dyrt speciellt nöt som har skenat helt.
Ox filé för 500kr kg, går snart om guld priserna. Kom igen alltså.

Frugan säger visst, fattigare människor kan inte köpa sånt nu men om jag har dessa pengar
så borde jag kunna köpa det. Finns gränser även för oss med pengar. Jag kan va
utan frukt och grönsaker då det är inget livs viktigt. Kan va utan kött oså. Vi får vänta tills
allt har gått ner igen. Gäller även soppan för bilen. Får snart börja slanga som vissa gör.
Har sett med egna ögon då vissa gör det om nätterna. Sverige är på väg mot konkurs om
det fortsätter så här. Till vintern kommer el räkningar för 30 tusen i månaden. Inte ens jag
kommer gå runt fan. Får dra ner värmen till 14-16grader.

Får snart ringa socialen och be om hjälp
Citera
2022-08-05, 16:49
Medlem
Jag väljer aktivt bort svenska varor.
Inte för att jag inte vill stötta de, men för att de alltid ansetts vara någon slags status att köpa svenskt kött t.ex och de har motiverat till att de så dyrt. Det har varit dyrt med svenskt i 30-40 år i Sverige och bönder gnäller ändå, trots att de har de bra.
Nu så minskar jag på de svenska ännu mer, jag väljer ris före vetebaserade produkter och skippar helt och hållet ”klimatsmarta” val.
Inte för att jag är en miljönisse men om de skiljde sig 2 kr imellan så kunde jag faktiskt gå med på de, men nu är de ju bara larvigt.
Citera
2022-08-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Jag väljer aktivt bort svenska varor.
Inte för att jag inte vill stötta de, men för att de alltid ansetts vara någon slags status att köpa svenskt kött t.ex och de har motiverat till att de så dyrt. Det har varit dyrt med svenskt i 30-40 år i Sverige och bönder gnäller ändå, trots att de har de bra.
Nu så minskar jag på de svenska ännu mer, jag väljer ris före vetebaserade produkter och skippar helt och hållet ”klimatsmarta” val.
Inte för att jag är en miljönisse men om de skiljde sig 2 kr imellan så kunde jag faktiskt gå med på de, men nu är de ju bara larvigt.

Enda gången jag väljer svenskt är kött och kyckling. Sedan, behöver det va så dyrt?
Blandfärs garant 2,2kg 81.90kr/kg
Kyckling garant 1kg 94.90kr/kg
Fläskytterfilé nylen hugoson 69.90kr/kg (ICA)

Självklart bunkrar jag ifall dessa varor kommer på extrapris - vilket dom gör lite nu och då.

alternativet är danska/tyska varianter men då är det ju antibiotika och dålig djurhållning.
(Jag tänker att jag inte kan rädda hela världen men jag kan göra nått iaf)
Citera
2022-08-05, 17:01
Medlem
smutsomirs avatar
Du påstår att du tjänar 120k i månaden och sitter och gnäller över hur dyrt allt är?

Låter inte rimligt enligt mig. Nej du, det är nog flera saker som inte stämmer i din text.
Du låter mer som någon som tjänar 12k i månaden, var kanske det du menade?

Men för att besvara din fråga, ja du snålar om du har den lönen du påstår. När jag tittar tillbaka på dina tidigare inlägg så verkar du vara snål.
Citera
2022-08-05, 17:14
Medlem
mysigamysens avatar
Sinnes hur priserna har skenat iväg.
Jag har alltid scanner och jämför olika priser.
Brukar handla på Willys, där har du olika märken man kan välja mellan.
T.ex garant brukar vara billigare än arla på mjölken...
Sen är det klart man kan unna sig en dyrare köttbit till helgerna!
Citera
2022-08-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Äger ett hus för 5,7miljoner, avbetalt sen länge av mina föräldrar, ärvde det. Har en lön på
120k per månad som dator programmerare. Har fru och dotter på 1,5år. Nu handlar det om
matpriserna som har skenat helt. Är med och handlar ibland och när jag såg med egna
ögon hur dyrt allt har blivit så snålar även jag. Det handlar inte om pengar för min del utan
det handlar om att jag lägger inte hur mycket pengar som helst på saker speciellt inte mat.
Då tänker jag på grönsaker, frukt och sånt man kan va utan. Är inget livs viktigt. Jag dör inte.

Jag köper inte en gurka för 25kr. En honungs melon för för 110kr som förut kosta två för
10kr eller en honung för 20kr. Dessutom ruttet. Kött e dyrt speciellt nöt som har skenat helt.

Frugan säger visst, fattigare människor kan inte köpa sånt nu men om jag har dessa pengar
utan frukt och grönsaker då det är inget livs viktigt. Kan va utan kött oså. Vi får vänta tills
allt har gått ner igen. Gäller även soppan för bilen. Får snart börja slanga som vissa gör.
Har sett med egna ögon då vissa gör det om nätterna. Sverige är på väg mot konkurs om
det fortsätter så här. Till vintern kommer el räkningar för 30 tusen i månaden. Inte ens jag

Jag tycker du låter som en snål och gniden jävel helt enkelt. Mat är viktigt! Kroppen och hälsan är det viktigaste du har och maten är kroppens bränsle. Det ligger väldigt mkt i ordspråket "du är vad du äter"! Dessutom är det trevligt att äta gott och nyttigt. Nä, maten är det sista man skall snåla in på!
Citera
2022-08-05, 18:01
Avstängd
Du är bara dumsnål och bortskämd.
Du har en lön som räcker gott och väl.

Kolla på östländer som tex litauen.

Deras månadslön ligger på 5000kronor.

Ändå betalar de 20kr per liter för bensin och 20kronor för kaffe på bensinmacken.
och många varor är billigare i svensk icabutik än i deras rimi.

Bara i sverige så har folk blivit lärda att vara dumsnåla .
Därför har vi ingen industri kvar och inga jobb kvar och kriminaliteten kommer skena såfort det blir lågkonjunktur och det mesta är utlandsägt eller tillverkas i utlandet.

slovakien tilexempel har månadslön på upp till 10000 kronor.

Ingen jävel klagar på att många priser ligger på ungefär svensk nivå.
Senast redigerad av Blatteman 2022-08-05 kl. 18:23.
Citera
2022-08-05, 18:19
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du har en lön som räcker gott och väl.

Kolla på östländer som tex litauen.

Deras månadslön ligger på 5000kronor.

Ändå betalar de 20kr per liter för bensin och 20kronor för kaffe på bensinmacken.
Värt att tillägga att Litauen dessutom har den högsta inflationen i Europa, den ligger i skrivande stund på 21%.
Citera
2022-08-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Du påstår att du tjänar 120k i månaden och sitter och gnäller över hur dyrt allt är?
.

Så du menar att vad som avgör om något är dyrt eller ej har att göra med inkomsten man har?

Du resonerar som en som aldrig kommer bli "rik"
Citera
2022-08-05, 18:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir

Låter inte rimligt enligt mig. Nej du, det är nog flera saker som inte stämmer i din text.
Du låter mer som någon som tjänar 12k i månaden, var kanske det du menade?

Men för att besvara din fråga, ja du snålar om du har den lönen du påstår. När jag tittar tillbaka på dina tidigare inlägg så verkar du vara snål.

Trådskaparen kan mycket väl vara snål, precis som jag är..
Utländskt kött är bäst dött, för då tjafsar det inte emot..
-Köttfärs, biff fläsk etc.

Ingen "vill" väl slänga ut mer på mat mer än behövligt?
Alltså inte "aphjärnor från Uganda" eller sådant, utan om vanlig "vettig mat"?

Min erfarenhet är att inflationen gällande mat/livsmedel är cirka 25-100%, inte lögn-rapporterna som SVT kör att inflationen är 8%.

För en "vanlig svensk" så är inflationen betydligt större än de lögnaktiga officiella siffrorna!

För att försöka hjälpa lite, så köp det som butiken har "rea" på. Typ "veckans vara" eller liknande.Kan vara potatis för halva priset, kan vara köttfärs, kan vara fläskkotletter med mera.
Kan snålas in en del på sådant.
Citera
2022-08-05, 18:42
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Ja det är inte lätt

Ju mer pengar du har, ju fattigare blir du

Prova att jobba deltid på ditt jobb istället så blir du rik

Rik på livsglädje

Livet handlar inte om att jobba och tjäna pengar.

Livet handlar om att ge kärlek och få kärlek.

Det kommer du ha tid till nu.

Tid att njuta av livet istället för att jobba ihjäl dig tills du dör

Maten är nog dyrare nu men om du anstränger dig lite märker du att du kan köpa otroligt billig mat och skapa mästerverk med den maten.

Det enda du behöver göra är att anstränga dig lite.

Ge det lite tid, och kärlek

Njut av livet, det är det det är till för

Lycka till nu
Citera
2022-08-05, 18:48
Medlem
score!s avatar
Citat:

Du är vad du äter, en människokropp behöver frukt och kött. Snåla inte på detta. Vill du leva länge och tjäna pengar och vara starkare i många år framöver. Det kan man inte sätta ett pris på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in