2022-08-05, 18:50
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Äger ett hus för 5,7miljoner, avbetalt sen länge av mina föräldrar, ärvde det. Har en lön på
120k per månad som dator programmerare. Har fru och dotter på 1,5år. Nu handlar det om
matpriserna som har skenat helt. Är med och handlar ibland och när jag såg med egna
ögon hur dyrt allt har blivit så snålar även jag. Det handlar inte om pengar för min del utan
det handlar om att jag lägger inte hur mycket pengar som helst på saker speciellt inte mat.
Då tänker jag på grönsaker, frukt och sånt man kan va utan. Är inget livs viktigt. Jag dör inte.

Jag köper inte en gurka för 25kr. En honungs melon för för 110kr som förut kosta två för
10kr eller en honung för 20kr. Dessutom ruttet. Kött e dyrt speciellt nöt som har skenat helt.
Ox filé för 500kr kg, går snart om guld priserna. Kom igen alltså.

Frugan säger visst, fattigare människor kan inte köpa sånt nu men om jag har dessa pengar
så borde jag kunna köpa det. Finns gränser även för oss med pengar. Jag kan va
utan frukt och grönsaker då det är inget livs viktigt. Kan va utan kött oså. Vi får vänta tills
allt har gått ner igen. Gäller även soppan för bilen. Får snart börja slanga som vissa gör.
Har sett med egna ögon då vissa gör det om nätterna. Sverige är på väg mot konkurs om
det fortsätter så här. Till vintern kommer el räkningar för 30 tusen i månaden. Inte ens jag
kommer gå runt fan. Får dra ner värmen till 14-16grader.

Får snart ringa socialen och be om hjälp

Nej du snålar inte. Själv tjänar jag uppemot 1200k i månaden (är spesialist kirrurg), men inte fan tänker jag betala över 40 kr för 1 kg äpplen! Kan precis som du TS vara utan frukt och grönsaker. Kött också. Egentligen kan jag nog vara utan mat helt. Kommer fasta tills priserna går ner. Frugan och ungarna får klara sig bäst de vill. Förresten är jag singel när jag tänker efter. Har dock en dotter som är 25 år. Själv är jag 24. Tack och hej.
Citera
2022-08-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Enda gången jag väljer svenskt är kött och kyckling. Sedan, behöver det va så dyrt?
Blandfärs garant 2,2kg 81.90kr/kg
Kyckling garant 1kg 94.90kr/kg
Fläskytterfilé nylen hugoson 69.90kr/kg (ICA)

Självklart bunkrar jag ifall dessa varor kommer på extrapris - vilket dom gör lite nu och då.

alternativet är danska/tyska varianter men då är det ju antibiotika och dålig djurhållning.
(Jag tänker att jag inte kan rädda hela världen men jag kan göra nått iaf)

Finns ingen skillnad på djurhållning i övriga EU och Sverige, de en myt. Kolla kronfågeln bara vad de gör med kycklingarna.
Citera
2022-08-05, 20:28
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Enda gången jag väljer svenskt är kött och kyckling. Sedan, behöver det va så dyrt?
Blandfärs garant 2,2kg 81.90kr/kg
Kyckling garant 1kg 94.90kr/kg
Fläskytterfilé nylen hugoson 69.90kr/kg (ICA)

Självklart bunkrar jag ifall dessa varor kommer på extrapris - vilket dom gör lite nu och då.

alternativet är danska/tyska varianter men då är det ju antibiotika och dålig djurhållning.
(Jag tänker att jag inte kan rädda hela världen men jag kan göra nått iaf)
Jojo, men du får tänka på att i princip all fryst kyckling krymper något kopiöst när man steker den, så realpriset är nog närmare 200 kr/kg på kyckling.

I princip så har du samma literpris på vattnet i fryst kyckling som du har på breezer på bolaget.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-08-05 kl. 20:31.
Citera
2022-08-05, 20:31
Medlem
grungewhores avatar
Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Man kan tycka det är dyrt, men man kan ju fortfarande unna sig saker. Jag tycker det är förjävligt när jag gick till badplatsen häromdagen och en pinnglass är tio kronor dyrare än pressbyrån, men närmaste kiosk är för långt bort, och ungarna tjatar.
Citera
2022-08-05, 21:02
Medlem
Du låter som en jude. Köp frukt och grönsaker till din familj!

Men ja, maten har blivit snordyr och svenskarna borde protestera.
Citera
2022-08-05, 21:10
Medlem
Om det är något som man bör lägga pengar på är det väl bra mat.
Citera
2022-08-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jojo, men du får tänka på att i princip all fryst kyckling krymper något kopiöst när man steker den, så realpriset är nog närmare 200 kr/kg på kyckling.

I princip så har du samma literpris på vattnet i fryst kyckling som du har på breezer på bolaget.

kycklingbröstfile 87%, saltlake resten. Så 200kr är väl att ta i. Men lägg till vattnet som redan finns i filén efter slakt så kanske 80% är mer rimligt.
94.90kr för 0,8kg kyckling = runt 120kr för 1 kg kyckling.
att köpa färsk när den är på extrapris kanske är bästa alternativet.

Snudd på OT
Citera
2022-08-07, 01:48
Medlem
Herrejävlar, man blir mörkrädd när man läser kommentarerna här.

TS du gör helt rätt. Är själv i samma sits. Drar in några gånger mer än dig men även jag blir förbannad varje gång jag är och handlar.

Jag brukade köpa biffar och entrecoter kring 400 gram typ varje gång jag handlade mat och äta på restaurang flera gånger i veckan (varje lunch och flera kvällar). Nu pga Bidens inflation ställer jag inte upp längre.

Jag kör numera köttfärsbiffar istället för entrecote/oxfilé och har börjat brygga mitt eget kaffe istället för att börja dagen med ett par la Colombe kaffedrycker. Restaurangbesöken har jag dragit ner på med 90%. Det känns fantastiskt bra varje gång jag tänker att jag ska gå på restaurang men sedan ändrar mig till att steka till en köttfärsbiff hemma istället. Restaurangerna kan dra åt helvete.

Om alla vore som TS och mig hade inflationen varit över för länge sedan. Men tyvärr består ju världen till 99% av impulsstyrda djur som är villiga att betala vad som helst för ett paket korv trots att de är fattiga som kyrkråttor.
Citera
2022-08-07, 17:39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Äger ett hus för 5,7miljoner, avbetalt sen länge av mina föräldrar, ärvde det. Har en lön på
120k per månad som dator programmerare. Har fru och dotter på 1,5år. Nu handlar det om
matpriserna som har skenat helt. Är med och handlar ibland och när jag såg med egna
ögon hur dyrt allt har blivit så snålar även jag. Det handlar inte om pengar för min del utan
det handlar om att jag lägger inte hur mycket pengar som helst på saker speciellt inte mat.
Då tänker jag på grönsaker, frukt och sånt man kan va utan. Är inget livs viktigt. Jag dör inte.

Jag köper inte en gurka för 25kr. En honungs melon för för 110kr som förut kosta två för
10kr eller en honung för 20kr. Dessutom ruttet. Kött e dyrt speciellt nöt som har skenat helt.
Ox filé för 500kr kg, går snart om guld priserna. Kom igen alltså.

Frugan säger visst, fattigare människor kan inte köpa sånt nu men om jag har dessa pengar
så borde jag kunna köpa det. Finns gränser även för oss med pengar. Jag kan va
utan frukt och grönsaker då det är inget livs viktigt. Kan va utan kött oså. Vi får vänta tills
allt har gått ner igen. Gäller även soppan för bilen. Får snart börja slanga som vissa gör.
Har sett med egna ögon då vissa gör det om nätterna. Sverige är på väg mot konkurs om
det fortsätter så här. Till vintern kommer el räkningar för 30 tusen i månaden. Inte ens jag
kommer gå runt fan. Får dra ner värmen till 14-16grader.

Får snart ringa socialen och be om hjälp

Din posthistorik pekar på en helt annan bild än den du målar upp här?
Citera
2022-08-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Din posthistorik pekar på en helt annan bild än den du målar upp här?
Vilken systemutvecklare kallar sig för dator programmerare tex?
Bara där sken det bullshit i mina ögon
Citera
2022-08-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du är bara dumsnål och bortskämd.
Du har en lön som räcker gott och väl.

Kolla på östländer som tex litauen.

Deras månadslön ligger på 5000kronor.

Ändå betalar de 20kr per liter för bensin och 20kronor för kaffe på bensinmacken.
och många varor är billigare i svensk icabutik än i deras rimi.

Bara i sverige så har folk blivit lärda att vara dumsnåla .
Därför har vi ingen industri kvar och inga jobb kvar och kriminaliteten kommer skena såfort det blir lågkonjunktur och det mesta är utlandsägt eller tillverkas i utlandet.

slovakien tilexempel har månadslön på upp till 10000 kronor.

Ingen jävel klagar på att många priser ligger på ungefär svensk nivå.

Vi ska inte jämföra oss med fattiga öststatare. Är ju bara sunt att klaga på skenande priser. Men du kan ju fortsätta hålla käften medan politikerna rånar oss på allt vi har.
Att TS är snål håller jag dock med om.
Citera
2022-08-13, 22:36
Medlem
Oavsett inkomst kan man ju ha en rimlig matbudjet. Allt annat är ju vansinnigt.

Jag har I perioder tjänat så jag klarar mig och bra mkt mer. Men inte har det blivit oxfilé och rysk caviar på bordet för det.

Man kan äta rätt lyxigt utan att för den sakens skull lägga en förmögenhet.
Frukt och grönt efter säsong.
Mejeriprodukter efter extrapris.
Köttprodukter ibland men oftare andra alternativ.
Matlåda på vardagar och utflykter med familjen. Planering är A och O.
Exempelvis finare mat 1 gg/vecka , "portioner under 10an " resten.

Jag vill inte kallas snål, utan ekonomisk. Handlar sånt som återkommer ofta på annons i så stor mängd som äts en månad ,( och får plats)

Det behöver definitivt inte regleras efter inkomst. Bestäm i familjen vad som är en rimlig matbudjet och gör vecko-menyer därefter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in