Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Det största mindfucket är att ettor (även utanför stan), bostadsrätter, går för 2msek+. Jag menar... det är en nyttjanderätt. Det är ingen lägenhet du äger. Och det är en etta. I innerstan, sure. Det finns begränsat antal sängar på promenadavstånd till både ditt jobb och till kvart i 5-ragget på stureplan. Det finns ett klientel som kommer kriga om en nyttjanderätt till en sådan säng.
Men nyttjanderätter till säng och kokvrå i sumpan eller midsommarkransen.... om jag spelar idiot en stund kan jag fatta argument av typen "jamen jag har inte råd att hyra och inte råd med dyrare saker, men jag har råd att låna 2msek, så det är mitt alternativ". Men alltså i den misärpositionen har man ärligt talat en massa objektivt bättre alternativ, som att flytta (inom landet eller utomlands) och göra något vettigare.
Ja det är en mycket speciell situation, men vi har också en internationellt sett en mycket speciell hyresmarknad med extrema köer. Är räntorna låga och avgifterna låga i brf i områden där många vill bo blir priserna därefter.
Sedan blev väl just ettor allt mindre populära under pandemin? Vet inte hur det är nuförtiden.
Själv skulle jag gå på en tvåa direkt, då ettor inte är prisvärda.